Starten met een webshop in 8 stappen

Geschreven door Jo Deferm.

Overweeg jij te starten met een webshop? Ben je net gestart? Of weet je niet goed waar te beginnen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres voor inspiratie en advies!

Webhero bouwde al meer dan duizend webshops voor zelfstandigen en kmo's in Vlaanderen. Onze eerste webshop ging meer dan tien jaar geleden online, maar het e-commerce verhaal kreeg pas echt een boost tijdens de eerste corona lockdown in maart 2020.;Na een reeks webinars over "Starten met een webshop" en meer dan dertig "E-commerce Awards" is het nu tijd voor een uitgebreide blog over de road naar e-commerce succes.

1. Bepaal je aanbod, doelgroep en businessplan

Voor je kan beginnen met het oprichten van een webshop is het belangrijk om te bepalen wat je gaat verkopen, aan wie je het gaat verkopen en hoe je het gaat verkopen. In andere woorden moet je weten wie je doelgroep is, welk product of dienst je aanbiedt en wat je businessplan zal zijn. Om hieraan te kunnen beginnen moet je eerst al eens nagedacht hebben over de volgende vragen:

Aanbod:

  • Wat ga je verkopen? Wat is je aanbod?

  • Hoe onderscheid je je van concurrenten? Wat is er uniek aan jouw aanbod?

Doelgroep:

  • Aan wie ga je verkopen? Wie is je doelgroep?

  • Hoe ga je je doelgroep bereiken/targetten?

  • Op welke kanalen is je doelgroep actief? Welke kanalen zijn interessant voor je doelgroep?

  • Wat is je visie? Wat is je missie?

Businessplan:

  • Wat is/zijn je doelstelling(en)?

  • Wat houdt je businessplan in?

  • Wat is je aankoopprijs? Wat is je verkoopprijs?

  • Hoeveel stuks koop je (maandelijks) aan?

  • Wat is je retour risico?

  • Wat zijn je inkomsten?

  • Wat zijn je uitgaven? Rekening houdend met inkoop van stock en materiaal maar ook een marketingbudget, lonen voor personeel, retours, kortingen en meer.

  • Wat is je (maandelijks of jaarlijks) resultaat?

Need to know

Wat is het retour risico?

Het retour risico is een schaal dat zegt hoe groot de kans is dat je product geretourneerd zal worden na bestelling en levering. Probeer producten met een hoog retour risico dus te vermijden en zet in op producten met een laag retour risico.

Een voorbeeld van producten met een hoog retour risico zijn schoenen. Schoenen worden sneller geretourneerd omdat maten kunnen verschillen van merk tot merk of schoen tot schoen. Zo kan je schoenmaat bij sneakers een maatje 38 zijn maar in sandalen een maatje 39.

2. Research je brand

Brand drives demand! Of in het Nederlands: je branding stimuleert je vraag. Hoe bekender jouw brand is, hoe meer mensen naar je webshop gaan. Maar om je brand bekender te maken, heb je nood aan research.

Een van de belangrijkste factoren die bijdragen tot je branding is je merknaam, bedrijfsnaam of domeinnaam. Het kiezen van een domeinnaam is niet alleen belangrijk voor het verkeer naar je webshop maar ook voor de SEO of zoekoptimalisatie van je webshop.

De domeinnaam draagt namelijk bij tot de domeinautoriteit van je webshop. De domeinautoriteit of domain authority (DA) is een score die een indicatie geeft van de informatieve waarde van jouw webshop en wordt uitgedrukt met een score van 1 tot 100. Hoe hoger jouw DA, hoe waardevoller je webshop wordt geschat en hoe groter de kans dat jouw webshop goed zal ranken in de zoekresultaten.

Ook gaat het kiezen van je merknaam of bedrijfsnaam gepaard met heel wat research. Je moet er namelijk zeker van zijn dat jouw domeinnaam nog vrij is én dat er geen onmogelijke concurrentie (bijvoorbeeld vanuit het buitenland) is. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over je domeinnaam.

Wanneer je een domeinnaam kiest, moet je rekening houden met volgende factoren:

  1. Kies een “makkelijke” domeinnaam. Ga voor een naam die makkelijk te onthouden is en nog makkelijker te schrijven. Zo is de kans groter dat deze onthouden, opgezocht en gevonden wordt. Hoe eenvoudiger, hoe beter.

  1. Hou rekening met concurrentie. Kies een domeinnaam die nog niet bestaat of zorg ervoor dat er geen gelijkaardige domeinnamen bestaan. Wanneer je voor dezelfde of een gelijkaardige domeinnaam als die van een ander bedrijf gaat, bestaat er een grote kans dat deze concurrent hoger dan jou scoort in Google. Hierdoor kan jouw zichtbaarheid en vindbaarheid in Google verminderen.

  1. Kies een domeinnaam met het meest geschikte topleveldomein of internetextensie. Het geschikte topleveldomein kies je op basis van je doelgroep. Is je doelgroep de Belgische markt? Dan ga je best voor .be. Is je doelgroep de internationale markt? Dan kies je best voor .eu of .com als topleveldomein.

Need to know

Maar hoe weet je of jouw domeinnaam nog beschikbaar is? En hoe registreer je een domeinnaam?

De beschikbaarheid van domeinnamen en het registreren, en soms ook betalen, van domeinnamen kan via verschillende websites zoals dnsbelgium en Combell. Dus onthoud: voor je je merk- of bedrijfsnaam kiest, neem je best eens een kijkje op één van deze twee websites en Google je de naam al eens.

3. Selecteer de juiste webshop bouwer

Daarna moet je de juiste technische partner of webshop bouwer selecteren waarmee je gaat samenwerken voor de opbouw van je webshop. Het selecteren van de juiste webshop bouwer is uiteraard erg belangrijk wanneer je jouw eerste stappen in e-commerce zet. Wie de juiste webshop bouwer is, is afhankelijk van verschillende factoren zoals de functionaliteiten van de webshop, je budget, de mate waarin je zelf aan de slag wil (tijd/kennis), etc. Samengevat kunnen we drie grote groepen van technische partners onderscheiden:  

  1. De eerste mogelijkheid is een hostingbedrijf met een “doe-het-zelf platform”. Een “doe-het-zelf platform” is de goedkoopste manier om je webshop te bouwen. Hierbij wordt een zelfbouwpakket aangeboden waarbij je zelf gemakkelijk een webshop kan maken die bestaat uit aangereikte bouwmodules en thema’s. Voorbeelden van zulke platformen zijn Wix en Shopify.

  1. De tweede mogelijkheid is een hostingbedrijf met een “doe-het-zelf platform” in combinatie met persoonlijk contact en een hulplijn. Ook hierbij wordt een zelfbouwpakket aangeboden waarbij je zelf gemakkelijk een webshop kan maken die bestaat uit aangereikte bouwmodules en thema’s. Het grote verschil met de optie hierboven is dat je hierbij goed begeleid wordt en veel hulp krijgt bij het oprichten van je webshop. Je staat er niet alleen voor bij het bouwen van je webshop. Ook kunnen ze extra diensten aanbieden. Dit soort platform is reeds iets duurder maar biedt dus wel begeleiding en hulp. Voorbeelden van zulke platformen zijn de Webhero beheermodule en het samenwerken met freelancers voor het bouwen van je webshop.

  1. De derde en laatste mogelijkheid is dan een hostingbedrijf met een“custom development platform”. Hierbij gaat het bedrijf een webshop op maat voor je maken en aan de hand van persoonlijk contact. Deze manier van webshops bouwen is de duurste optie, zo moet je bij elke aanpassing van de webshop bijbetalen. Deze optie is de beste keuze wanneer je op zoek bent naar speciale functionaliteiten voor je webshop.

Wat heeft Webhero zoal te bieden?

Designs & design shaker

Webhero werkt aan de hand van een toegankelijk en gebruiksvriendelijk platform met keuze uit meer dan 40 verschillende designs die binnen de 24u online kunnen. Onze designs zijn gemaakt voor alle browsers en alle mobiele apparaten en maken gebruik van de nieuwste technologie. Elk van onze designs heeft zijn eigen sterktes en is aanpasbaar naar jouw huisstijl. Ook komt er geregeld een nieuw design bij zodat jouw webshop mee kan evolueren met de nieuwste trends.

Nog straffer: veranderen van design kan in één klik! Met de Webhero design shaker kan je naadloos en gratis upgraden naar nieuwe designs. Met één druk op de knop kan je naar een ander design overschakelen en het platform past alles automatisch aan voor jou zodat al jouw content behouden blijft. Niet tevreden met de look en feel van het nieuwe design? Schakel in één klik terug naar je vorige design. Nooit meer de kost van een nieuw webdesign!

Ontdek alle designs

Integraties

Ook kan je bij Webhero je webshop linken met verschillende online tools! Via online tools verruim je namelijk je mogelijkheden van je site en optimaliseer je je klantenservice. De Webhero webshops reizen steeds mee met de digitale trends en ondersteunen gratis software koppelingen.

Ontdek de integraties

15 dagen proefperiode

Je webshop is jouw virtuele winkel en uithangbord. Je verwacht dus een site van topkwaliteit, maar hoe weet je nu wie de juiste webshopbouwer voor jou is? Een offerte vertelt je vaak onvoldoende. Bij Webhero trekken we voluit de kaart van transparantie. Daarom bieden we je een licentie aan en een unieke kans om je site 15 dagen gratis te testen.

Webhero gaat in 3 stappen te werk:

  1. Tijdens een kennismakingsgesprek luistert onze webspecialist naar jouw verhaal. We geven advies op maat van jouw bedrijf en bekijken of er een match is met ons bedrijf.
  2. We starten met de opbouw van jouw webshop. Van het opzetten van betaal- en verzendmogelijkheden tot het toevoegen van producten en diensten.
  3. Gedurende een periode van 15 dagen werken we samen verder aan jouw droom webshop. Jouw persoonlijke Web Advisor verwerkt alle feedback en jij beslist vervolgens vrijblijvend of je jouw webshop online wil plaatsen.

Elke Webhero webshop beschikt dan ook over een gebruiksvriendelijke beheermodule waarmee je vlot zelf aanpassingen kan uitvoeren. Indien gewenst, krijg je tijdens de 15 dagen testperiode toegang tot het beheer zodat je meteen ook ervaart hoe makkelijk het is om jouw eigen webshop te beheren.

Probeer gratis

4. Bepaal je logistieke partner en verzendmethodes

Vervolgens is het belangrijk om te bepalen wie je logistieke partner of verzendpartner zal worden, welke verzendmethodes je aanbiedt én in welke landen je levert. Webhero biedt verschillende integraties voor verzend tools aan voor haar webshops.

Een aantal mogelijke logistieke- of verzendpartners zijn:

  • Bpost: Met de Shipping Manager van bpost kunnen klanten tijdens het checkout-proces zelf bepalen waar ze hun pakje door bpost willen laten leveren: aan de deur, in een afhaalpunt of in één van de vele pakjesautomaten van bpost. Als verkoper krijg jij je verzendinformatie overzichtelijk beschikbaar in de Shipping Manager, van waaruit je direct je labels kan printen.

  • Sendcloud: Sendcloud is Europa’s nummer één verzendtool voor webshops. Met deze tool kan je in vijf eenvoudige stappen het logistieke proces van je webshop aanpakken. Koppel je webshop, activeer de bezorgopties in je checkout, pick & pack je orders, plak je labels, verzend en verstuur Track & Trace e-mails. Bij Sendcloud kan je zelf kiezen met welke verzender je het pakket wil verzenden. Een grote bestelling? Kies voor DHL. Een kleine bestelling? Ga voor bpost. Duurzaam laten leveren? Lever met Homerr.

Fun to know

Op zoek naar een duurzame logistieke partner?

Dan is Homerr de oplossing. Homerr biedt een alles-in-één platform aan waarmee je voordelig en duurzaam kan verzenden. Koppel je webshop, combineer de unieke bezorgopties en optimaliseer je volledige verzendproces.Homerr kan als verzendplatform gekozen worden binnen Sendcloud.

Homerr is goed voor de portemonnee en het milieu. Zo maakt de verzendpartner gebruik van bestaande routes van pakketbezorgers, wat het voordeliger maakt. Met een levertijd van 3 tot 5 werkdagen is Homerr niet de snelste vervoerder, maar wel duurzaam: tot wel 79% minder CO2-uitstoot per pakketje.

Wil je meer informatie over deze logistieke partner? Ga dan eens kijken naar de website van Homerr of neem een kijkje op de website van Sendcloud.

Een aantal mogelijke verzendmethodes zijn:

  • Ophalen in de winkel

  • Levering aan huis

  • Levering aan een afhaalpunt

Als je maar één optie wil aanbieden zoals bijvoorbeeld enkel leveren of enkel laten ophalen in de winkel, dan dien je uiteraard slechts één verzendmethode toe te voegen. Het is bovendien ook mogelijk om per verzendmethode en per land in te stellen of je vanaf een bepaald bedrag free shipping wil aanbieden. Of je kan juist extra kosten toevoegen voor bepaalde mogelijkheden zoals bijvoorbeeld express leveringen.

Instellen van jouw verzendmethodes voor je Webhero webshop? Bekijk het stappenplan voor in de Webhero beheermodule.

5. Zoek een payment partner en betaalmethodes

Nadien bepaal je wie je payment partner of betaalpartner zal worden en welke betaalmethodes je aanbiedt. Deze payment partners zorgen ervoor dat het geld veilig van de webshop naar de bank gaat. Ook voor de betaalpartners biedt Webhero verschillende integraties aan voor haar webshops.

Een aantal mogelijke payment- of betaalpartners zijn:

  • MollieMollie is een gratis betalingsplatform waarmee klanten en bedrijven makkelijk online betalingen kunnen verrichten of ontvangen. Bij Mollie betaal je geen opstartkosten of maandelijkse fee. Wel betaal je als webshop eigenaar per transactie, waarbij de prijs afhankelijk is van de betaalmethode. Deze betaalprovider biedt betaalmethodes zoals Bancontact, Mastercard, Visa, American Express, iDEAL, KBC, Belfius, Klarna, PayPal, Sepa en meer aan.

  • Multisafepay: Bij Multisafepay kan je jouw klanten laten online afrekenen met de betaalmethode die zij willen. Klanten kunnen kiezen met welke betaalmethode ze willen betalen, zo kunnen ze kiezen tussen Mastercard, Visa, Apple Pay, Google Pay, PayPal, Klarna, Bancontact, Maestro en nog veel meer. Ook bij Multisafepay moet je als webshop eigenaar per transactie betalen.

  • Europabank: Bij Europabank verkrijg je de betaalmodule om transacties met betaalkaarten te aanvaarden én de verwerking ervan. Kies tussen Maestro, Mastercard, Visa, Bancontact en meer. Deze betaalpartner werkt aan de hand van twee tarieven, oftewel betaal je via vaste kosten per jaar, oftewel betaal je een prijs per transactie als webshop eigenaar.

Een aantal mogelijke betaalmethodes zijn:

  • Overschrijving

  • Online betalen

Indien je klanten via overschrijving wil laten betalen, moeten ze na hun order een mailtje ontvangen met een betaaluitnodiging en jouw bankrekeningnummer. Indien je klanten ook online wil laten betalen, dien je een account aan te maken bij een betaalprovider.

Belangrijk om hierbij te onthouden is dat betalen via overschrijving voor zowel de klant als voor de verkoper of webshop eigenaar een hogere drempel is. Betalen via overschrijving is meer werk voor de webshop eigenaar, aangezien deze handmatig werk moet verrichten zoals de bankrekening controleren en de orderstatus wijzigen. Bij de klant is het de dag van vandaag dan ook ingeburgerd om online te betalen, mede door de pandemie van de afgelopen twee jaren. Daarom adviseren wij om tegenwoordig steeds een manier van online betalen aan te bieden.

Instellen van jouw betaalmethodes voor je Webhero webshop? Bekijk het stappenplan voor in de Webhero beheermodule en lees meer over de verschillende betaalproviders.

6. Optimaliseer de gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid

Wanneer je je webshop bouwt, is het belangrijk om de structuur van je webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor je bezoeker. Je bezoeker moet namelijk zo snel mogelijk vinden wat hij zoekt. Hoe sneller de bezoeker gevonden heeft wat hij zoekt, hoe sneller hij kan overgaan tot een conversie. Hoe duidelijker de webshop is, hoe minder stappen de bezoeker moet doorlopen. Wanneer de bezoeker te veel stappen moet doorlopen, haakt hij sneller af en vindt er geen conversie plaats.

Je kan ervoor zorgen dat de structuur van je webshop gebruiksvriendelijk en duidelijk is aan de hand van drie onderdelen die Webhero webshops ook gebruiken:

1. Categorieën

Begin met het aanmaken van verschillende categorieën en eventueel ook subcategorieën. De categorieën bepalen de structuur van jouw webshop.

Hieronder een mogelijk voorbeeld voor een kledingwinkel:

Maar je zou bijvoorbeeld ook deze structuur kunnen opzetten (afhankelijk van jouw business):

Case: categorieën

Deze Webhero webshop klant, een kledingshop, maakt gebruik van categorieën. De categorieën bij de producten in deze webshop zijn; dress, shirt, trousers en tulip skirt. Deze categorieën geven meer structuur aan de webshop.

Wil je weten hoe je categorieën moet instellen voor jouw Webhero webshop in de Webhero beheermodule? Bekijk het stappenplan voor het instellen van categorieën.

2. Filters

Filters zorgen ervoor dat de bezoekers van jouw webshop makkelijk een gewenst product kunnen terugvinden. Welke filters je kiest, hangt volledig af van het soort producten dat je aanbiedt. Veel voorkomende filters zijn merk, geslacht, materiaal, kleur, etc.

Stel dat je schoenen van Nike, Adidas en Puma verkoopt. Dan zou de filter “Merk” erg handig zijn. De bezoeker van jouw webshop is misschien wel op zoek naar een heel specifiek merk.

Stel dat je dameskleding verkoopt via jouw webshop. Dan zouden de filters “Materiaal” en “Kleur” wel eens van pas kunnen komen. De bezoeker van jouw webshop is misschien heel gericht op zoek naar een witte katoenen t-shirt.

Case: filters

Deze Webhero webshop klant, een wijnverkoper, maakt ook gebruik van filters. Filters die ze gebruiken bij hun producten zijn het jaartal, het volume, de soort, het land en de prijs. 

Wil je weten hoe je filters moet aanmaken voor jouw Webhero webshop in de Webhero beheermodule? Bekijk het stappenplan voor het aanmaken van filters.

3. Varianten

Eerst en vooral: niet iedere webshop zal varianttypes moeten instellen. Deze instelling is optioneel, maar als je hem nodig hebt, is het belangrijk om ze in deze fase van de opbouw aan te maken.

Varianttypes zijn “varianten van een bepaald product”. Hieronder enkele voorbeelden:

Sommige producten hebben doorgaans geen variant, bijvoorbeeld:

  • Juwelen

  • Kledingstukken in Taille Unique

  • Verzorgingsproducten die slechts in één formaat beschikbaar zijn

Case: varianten

De kledingshop biedt ook verschillende varianttypes aan. Zo kan je kiezen uit verschillende maten zoals maat 34, 36, 38, 40 en 42.

Wil je weten hoe je varianttypes moet aanmaken voor jouw Webhero webshop in de Webhero beheermodule? Bekijk het stappenplan voor het aanmaken van varianttypes.

Producten

Als laatste moet je jouw producten (incl. foto’s en prijzen) toevoegen.

Je zal per product moeten aanduiden in welke categorie of subcategorie het product thuishoort, welke filters van toepassing zijn en of er rekening gehouden moet worden met een varianttype. Je begrijpt dus meteen dat deze onderdelen heel belangrijk zijn vooraleer je aan de slag gaat met het toevoegen van producten.

Case: producten

Dit is een overzicht van enkele producten die de kledingshop aanbiedt.

Wil je weten hoe je producten moet toevoegen voor jouw Webhero webshop in de Webhero beheermodule? Bekijk het stappenplan voor het toevoegen van producten.

7. Volg de wetgeving

Wanneer je je webshop opstart, is het belangrijk om de wetgeving van de webshops te volgen en deze informatie beschikbaar te stellen. Deze bestaat uit:

  • Algemene voorwaarden: Onder de algemene voorwaarden valt informatie zoals landen waar levering van de producten mogelijk is, de levertermijn van de producten, de verzend- en betaalmethodes van de producten, de tarieven van de producten en de return policy van de producten. Deze informatie moet allemaal terug te vinden zijn op de webshop.
  • Privacybeleid: Onder het privacybeleid valt informatie over de cookies en tracking. Ook de verklaring van deze moet op de webshop staan.
  • Identiteit van je onderneming: Onder de identiteit van de onderneming valt informatie zoals het adres, het telefoonnummer, het e-mailadres en het btw-nummer van de onderneming.
  • Beveiligde verbinding: Onder de beveiligde verbinding bedoelen we dat de connectie van de webshop met het internet beveiligd moet zijn wanneer er online betalingen worden uitgevoerd. Hoe zie je of je connectie beveiligd is? Dit zie je aan de s in de https in de hyperlink van de webshop. In Google zal er ook een slotje voor de hyperlink staan wanneer de verbinding beveiligd is.

Need to know

Wetgeving herroepingsrecht

14 dagen bedenktijd (herroepingsrecht)

In de EU heb je het recht om binnen 14 dagen alsnog af te zien van online aankopen en van andere aankopen van goederen en diensten die je niet in een winkel gedaan hebt (bijvoorbeeld online). Je hoeft daarvoor geen reden te geven, je mag je gewoon bedenken.

De bedenktijd verloopt na 14 dagen, gerekend vanaf de dag waarop je je producten ontvangen hebt. Gaat het om diensten, dan is het 14 dagen vanaf de dag waarop je het contract gesloten hebt. Als de bedenktijd niet op een werkdag verstrijkt, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

Geld terugkrijgen

Binnen 14 dagen na je annulering moet de verkoper je je geld teruggeven. De terugbetaling kan vertraging oplopen wanneer de verkoper de goederen of het bewijs dat je de goederen teruggestuurd hebt nog niet ontvangen heeft. Ook de verzendkosten die je aanvankelijk hebt betaald, moeten aan je worden terugbetaald.

Wil je meer informatie over de wetgeving van het herroepingsrecht? Surf dan zeker eens naar de officiële website van de Europese Unie en naar de website van de FOD Economie.

8. Ga aan de slag met je digitale strategie en budget

Succes boeken met je webshop is enkel mogelijk aan de hand van een digitale strategie. Deze digitale strategie kan gebaseerd worden op een marketing model, namelijk het “Framework for growth”. Dit model helpt bedrijven met het structureel denken en het begeleiden van hun webshop terwijl ze groeien. Dit framework bestaat uit vier stappen.

  1. Attract: De eerste stap is de attract-fase. Hierin is het de bedoeling dat de onderneming bezoekers aantrekt of lokt naar de webshop.
  1. Convert: De tweede stap is de convert-fase. Hierin moet de onderneming ervoor zorgen dat bezoekers van de webshop converteren. Converteren kan bestaan uit hard conversies en soft conversies.
  1. Close: De derde stap is de close-fase. Hierin onderhoudt de onderneming contact met een eerdere webshop-bezoeker of met een soft conversie. Hierbij kan de onderneming mails sturen over aanbevelingen, wijzigingen, nieuwsbrieven, … . Die verder kunnen aanzetten tot een hard conversie.
  1. Manage: De vierde en laatste stap is dan de manage-fase. In deze fase gaat de onderneming meten. Zo kan ze meten hoeveel bezoekers de webshop dagelijks krijgt, hoeveel procent van de bezoekers overgaat tot aankoop (hard conversie), hoeveel procent van de bezoekers gegevens achterlaat (soft conversie), hoeveel procent van de bezoekers de mails effectief open doet en meer. Op deze gegevens kan in de toekomst ingespeeld worden.

Wil je meer informatie over het Framework For Growth? Neem dan zeker eens een kijkje naar onze Webhero Academy.

Need to know

Hard conversie vs. soft conversie

Een conversie ontstaat wanneer iemand een handeling (op de webshop) heeft verricht waarmee een vooropgesteld doel wordt behaald.

Harde conversie

Een harde conversie is wanneer de handeling of actie in een directe lijn is naar het einddoel van de aanbieder (zoals bijvoorbeeld een aankoop). Hierbij is sprake van een intentie bij de consument en door actie te ondernemen komt hier het gewenste resultaat uit. Een voorbeeld van een harde conversie is een product aankopen op een webshop. Maar gemiddeld 2% gaat over tot aankoop, daarom bestaan er soft conversies die verder kunnen aanzetten en overtuigen.

Soft conversie

Bij een soft conversie is er sprake van interesse in plaats van intentie. Dit zijn acties die een interesse in een product of dienst aanduiden, waarbij de potentiële klant eerst meer informatie opvraagt alvorens een aankoopbeslissing te maken. Dit zijn dus conversies met als doel om later de geïnteresseerde partij tot een ander doel te laten overgaan, door de aanbieder. Een voorbeeld van een soft conversie is het achterlaten van een e-mailadres voor een nieuwsbrief.

Hoe kan een onderneming ervoor zorgen dat er bezoekers naar de webshop gaan? Door in te zetten op (online) marketing. Maar welk budget investeer je best in je marketing? Het is aangeraden om 10% van de omzet van je bedrijf, telkens weer te investeren in marketing.

Overweeg jij te starten met een webshop? Ben je geïnteresseerd in wat Webhero te bieden heeft? Wil je aan de slag met Webhero voor de start van jouw webshop? Plan dan zeker een gesprek in met één van onze Web Advisors voor meer informatie over onze webshops.

Probeer gratis

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

Webhero Awards 2024

Dit jaar eerden we 41 ondernemingen uit de Webhero (Bookings) community voor hun innovatie en succes, zowel online als offline. Bij de ceremonie ontvingen 13 pioniers hun award live, een moment van pure erkenning en waardering. Ontdek alle winnaars!

28 maart 2024

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x