Geschreven door Jo Deferm.
In het kader van de recente gebeurtenissen hebben we een actie opgezet voor al onze klanten: zij mogen t.e.m. 31/05/20 gratis gebruik maken van de e-commerce module in hun Webhero beheermodule. Voor de opstart van hun webshop, hebben wij een handleiding geschreven om hiermee aan de slag te gaan.
De eerste stap is het aanmaken van verschillende categorieën en eventueel ook subcategorieën. De categorieën bepalen de structuur van jouw webshop.
Hieronder een mogelijk voorbeeld voor een kledingwinkel:
Kleding
Jurken
Broeken
Tops & T-Shirts
Knitwear
Swimwear
Schoenen
Sneakers
Sandalen
Accessoires
Cadeaubon
Maar je zou bijvoorbeeld ook deze structuur kunnen opzetten (afhankelijk van jouw business):
Mannen
Kleding
Broeken
Hemden
Schoenen
Accessoires
Vrouwen
Kleding
Jurken
Broeken
Tops & T-Shirts
Knitwear
Swimwear
Schoenen
Accessoires
Filters zorgen ervoor dat de bezoekers van jouw webshop makkelijk een gewenst product kunnen terugvinden. Welke filters je kiest, hangt volledig af van het soort producten dat je aanbiedt. Veel voorkomende filters zijn merk, geslacht, materiaal, kleur, etc.
Stel dat je schoenen van Nike, Adidas en Puma verkoopt. Dan zou de filter “Merk” erg handig zijn. De bezoeker van jouw webshop is misschien wel op zoek naar een heel specifiek merk.
Stel dat je dameskleding verkoopt via jouw webshop. Dan zouden de filters “Materiaal” en “Kleur” wel eens van pas kunnen komen. De bezoeker van jouw webshop is misschien heel gericht op zoek naar een witte katoenen t-shirt.
Eerst en vooral: niet iedere webshop zal varianttypes moeten instellen. Deze instelling is optioneel, maar als je hem nodig hebt, is het belangrijk om ze in deze fase van de opbouw aan te maken.
Varianttypes zijn “varianten van een bepaald product”. Hieronder enkele voorbeelden:
Schoenen
Varianttype = Schoenmaat
Want er zijn verschillende varianten, bv. 35-41
Kleding
Varianttype = Maat
Want er zijn verschillende varianten
Bv. Small, Medium, Large voor kleding
Bv. 34-44 voor kleding
Bv. 25-34 voor broeken
Flessen wijn
Varianttype = Volume
Want er zijn (mogelijk) verschillende varianten, bv. 75cl of 1l
Verzorgingsproducten
Varianttype = Grootte
Want er zijn (mogelijk) verschillende varianten, bv. 200ml of 1000ml
Sommige producten hebben doorgaans geen variant, bijvoorbeeld:
Juwelen
Kledingstukken in Taille Unique
Verzorgingsproducten die slechts in één formaat beschikbaar zijn
De eerste drie stappen bepalen de structuur van jouw website. Nu is het tijd om jouw producten (incl. foto’s en prijzen) toe te voegen!
Je zal per product moeten aanduiden in welke categorie of subcategorie het product thuishoort, welke filters van toepassing zijn en of er rekening gehouden moet worden met een varianttype. Je begrijpt dus meteen dat stappen 1-3 heel belangrijk zijn vooraleer je aan de slag gaat met het toevoegen van producten.
Nu de structuur van jouw website klaar is en de producten toegevoegd zijn, dien je nog te bepalen welke verzendmethodes je aanbiedt én in welke landen je levert. Hieronder een voorbeeld:
Levering aan huis
België €3
Nederland €5
Ophalen in de winkel
Gratis
Als je enkel wilt leveren of enkel wilt laten ophalen in de winkel, dan dien je uiteraard slechts één verzendmethode toe te voegen. Het is bovendien ook mogelijk om per verzendmethode en per land in te stellen of je vanaf een bepaald bedrag free shipping wil aanbieden.
Je kan kiezen voor één van volgende betaalmogelijkheden of een combinatie van beiden:
Overschrijving
Online betalen
Indien je klanten via overschrijving wilt laten betalen, ontvangen ze na hun order een mailtje met een betaaluitnodiging en jouw bankrekeningnummer. Deze optie kan onmiddellijk geactiveerd worden.
Indien je klanten ook online wilt laten betalen, dien je een account aan te maken bij één van onze betaalproviders Mollie, MultiSafePay of Europabank.
Er worden automatisch een aantal mailtjes verstuurd van zodra klanten een order geplaatst hebben. Deze mailtjes kan je indien gewenst verder personaliseren:
Orderbevestiging
Betalingsherinnering
Betalingsbevestiging
Verzendbevestiging
We zijn bijna klaar voor de lancering van jouw webshop… Je dient enkel nog even de webshop voorkeuren in te stellen.
Wat je zeker moet doen:
E-mailadres voor bestellingen invullen (op dit e-mailadres zullen jouw orders toekomen)
Under construction uitvinken (zodat de webshop live kan)
Aspect ratio van de productfoto’s instellen (1:1 volledige foto levert vaak het mooiste resultaat)
Integreer op homepage aanvinken (om producten in de kijker ook op de homepage van jouw website te tonen)
Stappenplan voor het bekijken van jouw webshop voorkeuren in de Webhero beheermodule:
Klik op het tandwieltje rechtsboven in de beheermodule
Klik op “Voorkeuren”
Klik op “Webshop voorkeuren”
Pas je voorkeuren aan
Klik op “Opslaan”
Breid zeker ook jouw algemene voorwaarden uit met een clausule voor webshops via Instellingen > Privacy & Algemene voorwaarden > Algemene voorwaarden webshop (aanvinken).
Uiteraard moet je nu nog een rechtstreekse link leggen van jouw website naar de webshop. We moeten de webshop m.a.w. toevoegen aan jouw menu navigatie.
Klik op het icoontje “Pagina’s” in de beheermodule
Klik op het plusje “Pagina toevoegen”
Selecteer het paginatype “Hyperlink”
Vul de paginatitel in (bv. Webshop of Online shop)
Selecteer “Webshop” bij het onderdeel URL
Klik op “Opslaan”
Uiteraard zijn er nog veel meer functionaliteiten of mogelijkheden binnen de webshop, maar deze handleiding biedt je een handig overzicht van de zaken die je moét in orde brengen vooraleer je online kan gaan verkopen. Voor verdere vragen kan je steeds terecht in onze FAQ of stuur een mailtje naar [email protected].
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024