Instagram Shopping - Verkopen via Instagram (FAQ)

Update: 04/11/2021

Leren dansen via TikTok, een kot zoeken via een Facebookgroep of "celebrity war" meevolgen op Twitter. Tegenwoordig kan het allemaal op sociale media. Maar wie had ooit gedacht dat we langs hier gingen winkelen? In 2018 hopte Instagram Shopping mee op de e-commerce trein en misschien wel eentje om in de gaten te houden! Met meer dan 1+ biljoen maandelijkse gebruikers op Instagram kan dit nog wel dé plaats worden “to shop till you drop”. Binnen deze blog beantwoorden we alvast de meest gestelde vragen over verkopen via Instagram.

Een vraag die er niet tussen staat? Laat het gerust weten! Wij doen graag het nodige opzoekwerk en voegen ze toe aan de lijst.


Of bekijk onze video waarin we al wat vragen over Instagram Shopping beantwoorden.

1. Wat is Instagram Shopping?

Concreet is dit een functie binnen Instagram waarmee gebruikers een digitale catalogus kunnen maken van hun producten. Vervolgens kan je jouw producten promoten aan Instagram gebruikers via berichten, stories, video's, het tabblad “Ontdekken” of “Winkel bekijken” binnen je profiel. Bovendien kunnen gebruikers zelf een aankoop doen zonder de app te verlaten!

2. Waarom investeren in Instagram Shopping?

81% gebruikt Instagram om producten en diensten te zoeken. Bovendien zegt twee op de drie mensen dat het netwerk helpt om interacties met merken te stimuleren. Bovendien wordt er 130 miljoen keer op Instagram Shopping posts geklikt. Met alle nieuwe winkel- en e-commercefuncties die dit jaar zijn uitgerold, is het voor merken gemakkelijker dan ooit om producten direct binnen de app te verkopen. Daarnaast meldt het statistieken rapport van Hootsuite dat 50%  een website bezocht om een aankoop te doen na het zien van een product of een dienst op Instagram. Aankoopintentie is een van de beste resultaten die ja kan halen uit jouw sociale media inspanningen. Laat al die kliks niet aan je voorbijgaan!

3. Is Instagram shopping gratis?

Jazeker! Momenteel kan je via Instagram gratis een bedrijfsaccount aanmaken en jouw winkel hieraan koppelen.

4. De belangrijkste pijlers van Instagram shopping?

  • Je eigen winkel via Instagram

Via Instagram Shopping creëer je een digitale etalage binnen jouw Instagram account. Instagram gebruikers kunnen via jouw profiel op het tabblad "Winkel bekijken" jouw producten en collecties ontdekken. Geïnteresseerden kunnen rechtstreeks surfen naar de webpagina van het product binnen jouw webshop of het aankopen zonder de app te verlaten (indien je de functie "Instagram Checkout" hebt).

  • Tag producten net zoals je vrienden

Dankzij producttags kan je jouw producten taggen binnen een Instagram bericht, video of verhaal. Met slechts één klik op de tag kunnen Instagram gebruikers meer informatie verkrijgen over het  product, dankzij de productpagina;

  • Productpagina (product details in 123)

Op deze pagina vinden Instagram gebruikers een overzicht met productfoto’s, een beschrijving, prijs en de mogelijkheid om af te rekenen (via rechtstreekse link naar de webshop of "Instagram Checkout"). Afbeeldingen met bijbehorende producttags worden ook hier verzameld.

  • Instagram Collecties

Producten die samen horen onder een bepaald thema kan je verzamelen onder één collectie. Op die manier kan je bijvoorbeeld een onderscheiding maken tussen lichaams- en gelaatsproducten; bikini’s en ondergoed; lampen en boeken. Noem maar op! Of denk aan seizoensgebonden producten, promoties en trends. Iedere collectie bevat een naam, beschrijving, omslagfoto en een selectie van 6 tot maximum 30 producten.

  • Betalen via Instagram (Instagram Checkout)

Instagram is volop bezig met een betaalfunctie die ervoor zorgt dat gebruikers producten kunnen kopen binnen de app, zonder door te surfen naar een webshop. Momenteel is deze betaalfunctie enkel beschikbaar in Amerika. In de toekomst zal dit waarschijnlijk wereldwijd worden uitgerold.

  • Shop discovery tab

Een tool waar Instagram gebruikers nieuwe merken, producten en keuzes van redacteurs kunnen ontdekken die speciaal voor hen zijn uitgezocht. Hier kan de gebruiker ook zijn of haar verlanglijstje bekijken (een overzicht van opgeslagen producten).

Meest gestelde vragen over verkopen via Instagram met Instagram Shopping.

5. Wat kan je op Instagram verkopen?

Voor het openen van jouw Instagram winkel ga je best eerst na of jouw onderneming geschikt is. Instagram laat het namelijk niet toe om alcohol, rookwaren en medicijnen te verkopen via hun platform. Volgens de voorwaarden mag je enkel fysieke producten aanbieden en verkopen. Software, e-books of online abonnementen zijn dus ook niet toegelaten. Controleer hier of jij aan de slag mag met Instagram Shopping.

6. Wat verkoopt goed op Instagram?

Je kan alleen fysieke producten aanbieden en verkopen via Instagram. Momenteel zijn deze 10 sectoren het meest succesvol binnen de app:

1. Kleding/fashion
2. Sieraden
3. Schoonheid en huidverzorging
4. Gezondheid
5. Huisdecoratie/interieur
6. Fitness
7. Eten en koken
8. Ambachten en doe-het-zelf-producten
9. Eco producten
10. Kunst

7. Hoeveel volgers heb ik nodig om Instagram Shopping aan te maken?

Er is geen minimum vereiste aan aantal volgers om Instagram Shopping aan te maken.

8. Hoe geld ontvangen via Instagram shopping?

Instagram gebruikers worden rechtsreeks verwezen naar de webpagina van het product binnen jouw webshop of kunnen het aankopen zonder de app te verlaten dankzij de functie "Instagram Checkout". Momenteel is deze betaalfunctie enkel beschikbaar in Amerika. In de toekomst zal dit waarschijnlijk wereldwijd worden uitgerold.

9. Heb je een webshop nodig voor Instagram Shopping?

Op dit moment kan je in Europa nog geen betalingen ontvangen zonder webshop. Je kan wel producten taggen. Als mensen op die tag klikken komen ze op een detailpagina terecht. Maar voor de aankoop moeten ze worden doorgestuurd naar je eigen webshop. Zonder eigen webshop is het vandaag in België en Nederland dus niet mogelijk om te verkopen via Instagram Shopping. 

10. Hoe Instagram Shopping instellen?

Koppel nu jouw Webhero webshop met onze integratie:

Je Webhero webshop volledig geïntegreerd met jouw sociale media dankzij onze nieuwste integratie!

  • Alles automatisch: jouw webshop producten verschijnen automatisch op jouw sociale media kanalen.
  • Alles beheren vanuit 1 plaats: beheer alles vanuit jouw Webhero beheermodule!
  • Alles up-to-date: jouw voorraad, prijs, afbeeldingen en omschrijvingen worden om het uur ge-update.

Ik wil die integratie!


Hoe koppel ik mijn Instagram account aan mijn webshop? Zoek niet verder en ga meteen zelf aan de slag met ons handig stappenplan! Vind elke stap uitgeschreven terug in ons e-book over Instagram Shopping. Ontdek bovendien de grote troeven van Instagram Shopping, hoe het werkt of wordt toegepast, en haal alles uit de kast met onze tien bonus tips! Een tip van de sluier, de inhoudstafel:

E-book "Instagram Shopping" downloaden

11. Instagram Shopping afgekeurd?

Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom je Instagram Shop wordt afgekeurd:

  • Je hebt nog geen zakelijke Instagram account.
  • Je Instagram is nog niet gekoppeld aan je Facebook account.
  • Je verkoopt alcohol, rookwaren en medicijnen en dat is tegen de regels.
  • Je verkoopt geen fysiek product. (software, e-books, online abo’s zijn tegen de regels)
  • Je hebt nog geen webshop.
  • Je hebt een persoonlijk profiel met (te veel) persoonlijke foto’s.
  • Je land is geen door Facebook goedgekeurd land.

12. Ik zie het tabblad "Winkel bekijken" niet op mijn profiel?

Het Instagram Shopping icoontje op jouw homepagina is pas zichtbaar vanaf één Instagram Shoppable post. Dus wanneer je één product hebt getagd binnen een nieuw of oud bericht.


Meest gestelde vragen over verkopen via Instagram met Instagram Shopping.



Ik zoek een professionele webbouwer

Net zo’n mooie website of webshop laten bouwen?

Een Webhero neemt snel contact met je op!
Een Webhero neemt snel contact met je op!