Vandaag verschijnt de e-commerce special van FOKUS als bijlage bij De Standaard. Founders Jo Deferm en Sander Claes van Webhero werden uitgenodigd om hun verhaal te vertellen, naast toppers zoals Safeshops, BeCommerce en Google.
E-business is booming in België. Op 10 maanden tijd is de online verkoop via webshops maar liefst maal 7 gegaan. Dit is niet louter buikgevoel. Het zijn concrete cijfers en statistieken van de 250 webshops in het portfolio van webbouwer Webhero. Founders Jo Deferm en Sander Claes hebben alle zeilen bijgezet om in een recordtempo gepaste oplossingen aan te bieden voor lokale kmo’s. Zo kunnen ze de overstap maken van een winkel met gesloten deuren naar een webshop die rendeert.
“Lang voor er sprake was van COVID-19 was Webhero al bezig met de ontwikkeling van een e-commerce platform voor zelfstandigen en kmo’s. Gebruiksvriendelijk, betaalbaar en online binnen de 15 dagen,” licht Sander toe. “Een custom webshop bouwen, kost al gauw tienduizenden euro’s. Haalbaar voor grote corporate bedrijven, maar niet meteen het budget dat een kleine zelfstandige kan uitgeven. Ons e-commerce platform was in 2019 al volledig up-and-running, maar de Belgische kmo’s waren er toen nog niet klaar voor.”
En toen gingen de deuren op slot. In maart 2020 werd de verkoop bij vele handelaars plots herleid tot nul euro inkomsten. Een grote paniekgolf trok door het ondernemerslandschap. “Webhero sprong meteen in de bres voor de getroffen zelfstandigen en heeft als een echte digitale held een reddingsboei uitgegooid”, zegt Jo. “We stelden onze e-commerce module gratis open vanaf de start van de lockdown tot 31 mei. Alle bedrijven konden gratis een webshop opstarten. Voor de horeca betekende dat een bestelmodule, voor de retail een webshop met hun producten.”
“Ons team telt zo’n 15 Webheroes en toen hebben we onze naam van helden echt alle eer aangedaan. De telefoon stond roodgloeiend en er kwamen nooit zoveel vragen binnen als in die periode,” vervolgt Sander. “In plaats van elke vraag individueel te behandelen, hebben we met ons team in een recordtempo e-books, video’s, tutorials en webinars ontwikkeld. Pre-corona organiseerden we live bootcamps voor telkens 40 ondernemers. Nu hebben we een online Academy uitgebouwd voor een ongelimiteerd aantal deelnemers”, vult Jo aan.
“Inderdaad, de gemiddelde doorlooptijd om een Webhero webshop te lanceren is 15 dagen. Dat is strak, maar het kan omdat wij een sterk platform hebben gebouwd én omdat we onze klanten begeleiden gedurende het volledige proces. We helpen met het opzetten van online betalingen, verzendpartners, GDPR, cookies, ...”, aldus Jo.
Een ondernemer moet zich bewust zijn dat de opstart van een webshop gelijk staat met de opstart van een tweede zaak. Een online zaak weliswaar. “Om elke ondernemer te laten proeven van e-commerce, hebben we een gratis testperiode van 15 dagen. Dus, je kan de Webhero webshop uitproberen zonder een euro uit te geven. No cure, no pay!”, besluit Jo.
Meer dan 250 Belgische ondernemers maken gebruik van het Webhero e-commerce platform. Een veelvoud daarvan (+1.600) heeft een Webhero website.
Er werden al 48.250 orders geplaatst via de webshops van Webhero.
Die orders werden geplaatst door 32.394 unieke bezoekers.
Maar liefst 66% maakt een account aan. De overige 34% doorloopt de check-out als gast.
De kaap van 3 miljoen euro omzet via Webhero webshops werd eind 2020 overschreden.
Het gemiddelde orderbedrag bedraagt €65,54.
Je kan 70.808 verschillende producten terugvinden op onze webshops. Samen goed voor 329.472 productvarianten.
Op dinsdag 9 maart 2021 organiseert Webhero het webinar “Starten met een webshop”. Voor iedereen die zijn eerste e-commerce stappen zet of luidop durft dromen van een webshop. Inschrijven is volledig gratis via deze link.
Luna Stevens maakt al enkele jaren furore op Instagram waar ze intussen meer dan 146.000 volgers verzameld heeft . Vorig jaar ontstond het idee van een eigen lingeriecollectie én een webshop. Moon by Luna ging eind november online en intussen verkopen de collecties moeiteloos uit. De webshop www.moonbyluna.com is een schot in de roos en dankzij de koppelingen met Mollie en Sendcloud wordt ook betalen en verzenden kinderspel.
Roxanne van PUP Plants werd door de corona maatregelen verplicht om haar business te pivoteren en in te zetten op e-commerce. Van planten pop-ups in heel Vlaanderen naar een planten webshop, waarmee ze nu levert in maar liefst 7 Europese landen. En dat op minder dan een jaar tijd... Van een succesverhaal gesproken! Op zoek naar een plezante en uitzonderlijke plant? Neem dan zeker een kijkje op de webshop www.pupplants.store.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024