27 januari 2023

Mijn 2022: milestones, groeicijfers, én doelstellingen voor 2023.

Geschreven door Jo Deferm.

Net als de vorige jaren (2017 ,2018, 2020, 2021) sluit ik het jaar af met een overzicht van ons Webhero ondernemers avontuur. Niet enkel de cijfers, maar ook de achter-de-schermen-verhalen, inzichten en belangrijke beslissingen. Omdat het onmogelijk is om alles te herinneren, blader ik opnieuw door mijn agenda vanaf 1 januari 2022: met wie had ik meetings, wie heb ik gecontacteerd, waar ben ik naar toe geweest… Heel veel ‘aha-dat-was-ik-al-vergeten’ momenten. 

Sommige mensen vinden dat ik te veel prijs geef over Webhero; “Misschien kunnen concullega’s wel eens gebruik maken van zwakke punten, of sterke ideeën of insights gebruiken.”  En ik geef toe: er zijn al meerdere pogingen ondernomen om Webhero te kopiëren. Maar ik wil met mijn jaaroverzicht een realistisch beeld geven van ondernemerschap. Een beetje tegengewicht geven tegen de bling-bling-Instagram-entrepreneurs met Ferrari’s. 

Want er zijn (gelukkig) mooie ups in ondernemerschap. Maar er zijn ontegensprekelijk ook downs. Je moet tegen een stootje kunnen. En af en toe op eigen kracht uit een put kunnen kruipen. 

Even opfrissen:

Ik sluit elk jaar af met mijn doelstellingen voor het volgende jaar (die trouwens nooit uitkomen). Op 31 december 2021 schreef ik dit neer:

Met de Omikron cijfers die vandaag de lucht in gaan weet ik niet goed hoe 2022 er gaat uitzien. Maar toch ga ik het nieuwe jaar vol vertrouwen in. De focus ligt opnieuw op rendement. Ik zou volgend jaar mijn forecast eens willen kloppen. Dus ik ga voorzichtiger voorspellingen doen. :D 

  • Zonder investeringen willen we groeien naar 1,4M omzet. (+16%)
  • In principe komen er geen vacatures in de eerste 2 kwartalen.
  • De nieuwe software in de markt zetten wordt een plezante uitdaging.
  • Ik wil graag de eerste stappen in het buitenland zetten met de nieuwe tool.

Is het gelukt? Wat is er mislukt? 

Dus here we go: de 2022 Webhero rollercoaster.

Januari:

Ik breng Nieuwjaar bijna altijd door onder de zon met familie en een surfboard. Thuiskomen in de koude zorgt dan altijd wel voor een shock effect. Maar ik kreeg dit jaar een dubbele shock bij thuiskomst. Een waslijst aan openstaande facturen. Namiddagje nabellen achter geld. Niet het plezantste als eerste job van het nieuwe jaar. 


Maar er ligt ook wel een heel plezante taak te wachten. We gaan verder met Webhero TV en shooten in de eerste week van het jaar bij Be-pure, Vyvin, Het Land Aan De Overkant en Flow Zwembaden. Gelukkig is het mooi weer! 


Mijn jaaroverzicht trekt trouwens de aandacht van Bloovi die erover een interview publiceren


Samen met Peter De Voght van SBN (Sports Business Network) organiseren we enkele webinars voor sportclubs. We willen de sportclubs in België helpen met digitalisering. Daarvoor hebben we onze Webhero Bookings software ontwikkeld. Al blijkt dat moeilijker dan gedacht. 

Inzicht: Een nieuw product lanceren is ALTIJD moeilijker en duurt ALTIJD langer dan gedacht. Als ondernemer ben je er vaak al maanden/jaren langer over aan het nadenken dan de rest van de wereld. Eerst moet je team nog doorheen het proces en daarna pas je klanten. It takes time. Get used to it… 

Ik zie in mijn agenda dat we de loonindexering van 2% intern moesten bespreken. Toen vond ik dat veel. Met de indexering van 2023 voor de boeg was dat peanuts. :D

Ik doe elk jaar mee aan ‘Ondernemers voor de klas’ van Vlajo. Eerste stop van 2022 is de Vrije Sint-Lambertus Middenschool in Westerlo.

Februari:

Ik geloof heel erg in goede partnerships en elkaar business gunnen. Vaak kunnen we ondernemers helpen, maar even vaak zoeken ze heel specifieke op maat oplossingen. In dat geval verwijzen we ze door naar collega agencies. Andersom krijgen ze ook vaak vragen waarvoor wij de perfecte oplossing hebben. Daarom heb ik in februari heel wat virtuele koffie’s. Altijd plezant om andere ondernemers in de digitale wereld te leren kennen.  


Ik blijf twijfelen over de prijsstrategie van Webhero Bookings. (Alhoewel ons product al gelanceerd is) Na heel wat brainstorms en meetings besluiten we om… helemaal niets aan te passen. :)



Er is enorm veel tijd (en dus geld) gekropen in het ontwikkelen van Webhero Bookings. Ik voel de druk om er nu ook een commercieel succes van te maken. Het is opnieuw ‘hustlen’ zoals in de eerste jaren van Webhero. Ik bel, mail, schrijf, video-call, blog, … om mesen warm te maken. #Fullgas

VOKA nodigde me uit om eens te zetelen in hun experten raad voor ondernemers die de Bryo ScaleUp traject volgen. Toeval wil dat 2 van de 3 Webhero klant zijn. En met de 3de was ik ooit op surftrip.  De kracht van het netwerk. 


In februari zat ik door kleine sportblessures en een vervelende rugpijn regelmatig in het ziekenhuis voor onderzoek en advies van dokters. Dan besef je toch opnieuw dat sporten en gezond zijn belangrijk is. 

Dit is mijn les: 

  • Gezond en in shape > positieve mind > professioneel goed presteren.
  • Lichamelijke klachten > zware mindset > moeilijk om goed te presteren. 


Beter dus wat Netflix/Instagram tijd vervangen door workout tijd.

Maart:

Ik start maart met een weekje surf en familie. Even het hoofd leegmaken. #surfsup

De Week Van De Digitale Held was in 2021 een groot succes. Daarom organiseren we een 2de editie. Dit is de strategie in een notendop:

1) We willen de ondernemers uit onze community nog eens ontmoeten.
2) We willen hen op de digitale trein houden door onze kennis en de laatste trends uit de digitale wereld door te geven.
3) We willen er ook een commercieel moment van maken door een speciaal aanbod te lanceren.

We geven webinars, presentaties, stellen ons kantoor open voor klanten en reiken de Webhero Awards uit. En daar gaat natuurlijk veel communicatie met video’s en mails aan vooraf.  #GasGeven


We zijn er ongelofelijk ingevlogen in 2022.

We sluiten Q1 af met een groei van +30% t.o.v Q1 2021.  #OnTheRoll

April:

Na een maand alles geven voor de WVDDH is het nu weer tijd investeren in Webhero Bookings. Ik verdiep me in hoe je nieuwe users kan onboarden in een SaaS product. Een voorbeeld: Wat gebeurt er zodra een account is aangemaakt? Welke mails activeren welke triggers? Interessant en uitdagend. 

En na de theorie ook de praktijk: video tutorials opnemen, teksten schrijven, FAQ’s beantwoorden, e-mails designen,... #Itsnotthateasy

Tijd voor een feestje! We organiseren opnieuw een Webhero Afterwork - The Award Edition: Een rode loper en photo booth, lekkere beats en hapjes, spotlights op onze ondernemers die een straffe prestatie hebben geleverd. #VIP

Om de sfeer erin te houden organiseren we af en toe een thema-dag op kantoor. Gewoon lekker verkleed komen werken. Just for fun. Deze maand was het thema ‘The Great Gatsby.’ #workhardplayhard

Mei:

De laatste maanden had ik te weinig tijd om me toe te leggen op video’s. Ik steek een tandje bij en neem er een hele reeks op onder de noemer ‘Weekly Webhero’. Ik wéét dat de impact groot is, maar het blijft uitdagend om ze steeds ingeblikt te krijgen. #contentisking


We zoeken altijd naar manieren om onze klanten in de kijker te zetten. In de aanloop naar vaderdag maakt onze growth team een lijst met 20 cadeautips van 20 Belgische Webhero webshops! Een eenvoudige actie, maar eentje waar ik best trots ben. #KeepItSimple

We werken al lang aan een nieuw design dat we steeds gratis aanbieden aan al onze klanten. Ze kunnen zelf kiezen of ze (met 1 druk op de knop) hun website willen upgraden naar het nieuwste design.

Het is een gigantisch werk, want er moet gedacht worden aan alle features van het hele platform. Onze front-end dev Hannah presenteert een eerste versie van het nieuwe design voor het team. #Iedereenstoked #klasse

Maar na het enthousiasme komt het: testen, testen en nog eens testen… 

Maar niemand doet dat echt graag: Alle mogelijke uitzonderingen of gekke ideeën ingeven in het beheersysteem en zien of er dan een perfect nieuw mobile design uitkomt. Gelukkig hebben we door de jaren al veel geleerd. #smooth

Juni:

Zoek wat op in Google, en de kans is groot dat een Nederlands bedrijf bovenaan staat. Dat frustreert me mateloos. We moeten als Belgische ondernemers hier iets tegenin brengen want het kost onze economie bakken geld. 

Dus organiseren we opnieuw 2 SEO opleidingsdagen op de Webhero headquarters met telkens 25 ondernemers. #OnAMission

Google laat weten dat ze Universal Analytics gaan stopzetten. Dat zorgt wel voor wat paniek bij onze klanten want de switch naar GA4 is niet zo eenvoudig. We schrijven een uitgebreide step-by-step handleiding, maar doen ook een actie waarbij wij het uitvoeren voor de klant. 

Ik ga op vrijgezellenweekend naar Bristol en kom terug met een gebroken neus en gebarsten oogkas…  Leg dat maar eens uit thuis.  Niet gevochten in een of andere club. Wel mijn surfplank in mijn gezicht gekregen en de helft van het weekend in het ziekenhuis doorgebracht. Door mijn rechteroog had ik veel last van dubbel zicht. Daarom moet ik een maand een ooglapje dragen. 

Mijn creatieve surfvrienden photoshoppen wat nieuwe opportuniteiten samen voor een eventuele carrière switch. #Neverstopsmiling

Daarna moet mijn neus nog worden rechtgezet. Pijnlijk. Maar vooral vervelend, want het zorgt toch voor veel tijdverlies aan ziekenhuisbezoeken. Daar heb ik het nog het moeilijkst van al mee. 

Het einde van het kwartaal nadert. In 2021 probeerden we maand na maand om over de 100K-grens te gaan. Tevergeefs. Dit jaar zitten we er maand na maand boven. We realiseren in de eerste helft van 2022 een groei van 25%. #ImDreaming

Juli:

De zomermaanden zijn altijd moeilijk. Maar deze juli start dramatisch. Het lijkt alsof vele ondernemers een kickstart genomen hebben in 2022 en nu collectief op vakantie gaan. 

We maken van de rustige periode gebruik om opnieuw ons Webhero TV concept wat op te frissen. Op de eerste draaidag bezoeken we 4 verschillende ondernemingen. Een lange dag aan een hoog tempo. Maar waar we opnieuw fantastische ondernemersverhalen hebben gehoord.

Een dag ben ik te gast in de Sales Acceleration Show van Michael Humblet. Wat een energie heeft die man toch.  We babbelen (in het Engels) over The Digital Shift. 

We zetten opnieuw een vacature open voor een Sales Hero. Daarom maak ik nog maar eens een video. Deze keer met onze Sales Manager Joren. We gaan opnieuw op zoek naar die witte raaf. #TheSearchGoesOn


We sluiten de maand af met een dramatisch resultaat: -20%. #Bummer

Augustus:

Na zo’n resultaat wil je de boel asap weer aanzwengelen. 

Nadat Apple het tracken via de Facebook app moeilijk maakte, was de Facebook advertentie machine stuk. Targeting werd een pak moeilijker en onze return op de ads ging sterk achteruit. Daarom hadden we al een tijdje alle ads stopgezet. 

Maar door de slechte resultaten wou ik toch een tandje bijsteken. Dus we starten opnieuw met wat advertentie experimenten in Facebook en Instagram.

Ik babbel graag, maar ik besef dat het tijd is dat ik ook eens heel goed luister naar onze klanten. Daarom nodigden we onze Webhero community ondernemers uit voor een 'Ronde Tafel' lunch op kantoor. We willen luisteren en begrijpen waar hun pijnpunten en bottlenecks zitten. Eentje is geentje. Dus organiseren we onmiddellijk 3 lunches.

We doen ook opnieuw een draaidag voor Webhero TV. Met 8 opnames op de teller zijn we al goed gewapend met video content voor het najaar.


Tussendoor doe ik met mijn familietje een tripje naar Spanje voor een trouw en om te surfen. Ik slaag erin om mijn neus opnieuw te breken.  #IetsVanEenEzelEnEenSteen

BeCommerce heeft becijferd dat het aantal webshops in België met 13% is gegroeid. Kanaal Z weet ons te vinden en we mogen hierover een reportage opnemen met een Webhero webshop klant  voor hun journaal. Maar het moet snel gaan. Gelukkig kunnen we onmiddellijk terecht bij Laure van Verivino. 

Helaas heb ik nog geen ommezwaai in resultaten kunnen bereiken. Opnieuw -17%. #WegSfeer 

September:

We zien heel wat kandidaten voor de sales vacature. Ik sprak een paar zeer licht grijze raven, maar de witte zat er nog niet tussen. Toffe en bekwame mensen. Maar ik heb geleerd dat ik 200% overtuigd moet zijn. #Geduld

Door de negatieve cijfers denk ik me suf over hoe ik de bal weer aan het rollen krijg. Als ik terug blader door mijn agenda zie ik veel mini brainstorms over veel ideeën: extra sales aannemen, ad budget verhogen, events organiseren, rebranding, meer netwerken, prijsstrategie aanpassen, meer e-mailcampagnes, … Maar waar starten we?

Ik geef een keynote voor 440 middelbare schoolstudenten die starten met een mini-ondernemingsproject. Fantastisch om het enthousiasme van de volgende generatie ondernemers te voelen. De Q&A na de presentatie was het plezantste. Fantastische vragen

Net voor ik de zaal wil verlaten komen enkele jonge dames me vragen of ik hun Vlajo Droomcoach wil zijn voor hun project. Uiteraard. 

Onze heroes hebben de laatste 2 jaren fantastisch hun best gedaan. Tijd voor een incentive. We vliegen voor enkele dagen naar Dubrovnik. Veel bezichtigen, lekker eten, maar weinig slapen... Ik voel dat ik 45 ben geworden. #GettingOld

De laatste jaren heb ik meer dan 100 video’s opgenomen. Mijn gevoel zegt dat content van enkele minuten echter minder en minder scoort. We testen 1-minuut video’s in een andere format. Besluit: beter opgepikt worden in het algoritme van bijna alle platformen, meer views en interactie. #NeverStopTesting

De ondernemers zijn in september in groep wakker geworden uit de zomerslaap. Na 2 negatieve maanden doen we in september +50%. De moraal zit weer goed. #LetsRock

Oktober:

We besluiten om ons idee over een nieuwe prijsstrategie door te voeren.

Vroeger hadden we een basisprijs van 799 euro. En alle andere (software) opties kon je kiezen zoals een menu. Alleen bleken de meeste van onze klanten slechts 1 optie te kiezen omdat het totaalpakket anders te duur werd.

Met ons nieuw Premium aanbod bieden we AL de software aan in 1 package voor 1499 euro. Veel meer value voor minder geld. 

Premium wordt enthousiast onthaald door onze klanten. #Euforie

Webhero Karlien maakt de switch van het Sales team naar Webhero Bookings  Product Manager. Samen toeren we door België en bezoeken we sportorganisaties, surfclubs, sportcentra, en andere onverwachte locaties… :) 

Als we oktober 2022 vergelijken met oktober 2021 doen we opnieuw 48%. 

Van 2 maanden -20% in de zomer naar 2 maanden bijna +50%. Ik kan je zeggen dat je dan mentaal als een ander mens naar kantoor komt. #MooiHetLevenIsMooi.

Surfen is en blijft mijn manier om mijn brein af en toe eens uit te schakelen. Tijd voor een boystrip naar Imsouane, Marokko. Van Tesla’s, blauwe hemdjes en VIP diners naar Dacia’s, slippers en tajine. #surferslife

November:

Black Friday komt eraan. Nog steeds het belangrijkste verkoopmoment van Webhero in het jaar. En een moment waar sales en marketing als een geoliede machine moeten samenwerken. We gaan even in overdrive: Commerciële voorstellen uitwerken, sales team trainen, mini-website en landingspagina’s maken, e-mailcampagnes schrijven, webinars voorbereiden, … #BuzzeGeven

Ik ga naar de opening van Bar Toine in Blankenberge met kwalitatieve wijnen en cocktails. Mijn surfbuddy Tony duikt helemaal in het ondernemersleven. Congratz maat! #trotsopje

We voelen dat we na 10 jaar klaar zijn om Webhero naar een volgende fase te brengen:  

Iedereen kent Webhero als ‘die-van-de-websites-en-webshops’. 

Maar we zijn natuurlijk veel meer dan dat: We hebben SEO- en mail-tools. We voerden SEO-optimalisaties uit voor meer dan 50 bedrijven. En we lanceerden Webhero Bookings.

We organiseren een groot feest (aftermovie) waar we onze nieuwe branding lanceren: Een receptie met lekkere hapjes, keynotes van Webheroes Karlien en Nele, een basketbalmatch van de Leuven Bears, een feestje met party band  en DJ. De 500 tickets vliegen de deur uit, en het wordt een on-ge-lofelijke avond. Te bedenken dat ons team de organisatie van A tot Z zelf heeft gedaan. #Trotserkanniet #Teamworkmakesthedreamwork

Veel tijd om te rusten na het event is er niet. Maandag start de Black Friday week. De datum van het event was ook niet per ongeluk gekozen. We hebben de aandacht net voor het WK voetbal en Black Friday even naar ons toe gezogen. Nu een weekje knallen. #Letsgo

In het midden van de drukte heb ik opnieuw een sollicitatiegesprek. Deze keer is het een match! Margerita lijkt een fit te zijn met de Webhero cultuur. Ze zal in januari ons sales team komen versterken.  #Eureka 

December:

Sander en ik zijn beide spreadsheet lovers. Onze kosten en inkomsten worden minutieus bijgehouden in een spreadsheet. Hierdoor kunnen we onze cashplanning bijna perfect forecasten. Maar cashplanning en boekhouding zijn niet hetzelfde. Daarom plannen we in december wat meetings om inzichten te krijgen op onze boekhoudkundige stand van zaken. #LookingGood

Ik zie in mijn agenda enkele dagen met de mededeling ‘NIKS PLANNEN’. De laatste 2 maanden waren stevig. En dan duw je al het minder dringende werk weg. Tijd om orde op zaken te stellen. Want als ik mijn to-do lijst kan wegwerken ontstaat er weer helderheid in mijn hoofd. Pas dan is er ruimte om aan nieuwe ideeën te werken. En uiteindelijk doe ik dat het liefst. 

Ik organiseer Leuven Bears Business Huddle #15 in het sterrenrestaurant Arenberg. Opnieuw 32 ondernemers die graag netwerken en lekker eten. Tot juni 2023 staat er elke maand een nieuwe locatie op het programma. 

We houden naar goede traditie ons Webhero kerstfeestje met verplichte familiefoto naast de kerstboom. We hebben zelfs onze eigen Webhero branded kerstballen. #Uniek

De afrekening:

  • We landen op 1,33M omzet.
  • We groeien met 10%.
  • We doen het hele jaar uit met 12 heroes, maar nr 13 staat klaar. 

Als ik vergelijk met mijn doelstellingen eind 2021 ben ik super tevreden.

  • We gingen niemand aannemen in de eerste jaarhelft, maar we hebben dat het hele jaar doorgetrokken. We zijn erin geslaagd om onze kosten echt strak te handhaven. 
  • We halen niet de 16% groei.  maar we zijn veel rendabeler geworden dan verwacht. 
  • Ik wou met Webhero Bookings al in het buitenland zitten, maar daar zitten we nog lang niet. :) Al zie ik veel opportuniteiten. 2023 wordt het jaar van de doorbraak. #Positivisttotindekist

Ambities en plannen voor 2023:

De zware indexsprong van 12% weegt zwaar door op onze balans. En het is moeilijk om in te schatten hoe onze klanten gaan reageren op hun stijgende kosten. Webhero Premium wordt het nieuwe uithangbord en kan zorgen voor een hogere deal size bij bestaande en nieuwe klanten. 

  • Zonder investeringen willen we groeien naar 1,5M omzet. (+13%)
  • 200 Webhero Premium klanten
  • Met Webhero Bookings wil ik graag richting 100K ARR.
  • 25 bedrijven helpen met ons nieuw e-mailmarketing traject.
  • Geen nieuwe vacatures, rendabiliteit mag niet onder druk komen.
  • Er zit nog een secret project in mijn hoofd. ;)

It’s a wrap! 2022 afgesloten!

Surf’s up. Tijd om met mijn vrouwtje en kids vitamine D te gaan opzoeken in Marokko. 


Nog een grote dankjewel aan iedereen die ons geduwd, geholpen, geïnspireerd, gedepanneerd heeft. <3

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

Team Webhero wenst jullie magische feestdagen en een fantastisch 2024

Beste klanten, vrienden, familie en heroes, jullie onwankelbare steun en vertrouwen zijn ook dit jaar de drijvende krachten achter onze successen en innovaties.

27 december 2023

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x