De Webhero 2018 rollercoaster: Een jaaroverzicht met milestones, groeicijfers, en doelstellingen voor 2019

Gepubliceerd op 31/12/2018 door Webhero founder Jo Deferm op Linkedin

Eind 2017 deed ik iets wat ik daarvoor nooit zou gedurfd hebben: Ik publiceerde mijn doelstellingen voor 2018 in een Linkedin post. Gewaagd… maar vol vertrouwen. Hier zijn ze nog eens:

  • Team Webhero moet groeien van 10 naar 22 medewerkers.
  • +1000 Webhero klanten (in mijn stoutste dromen zelfs 1000 nieuwe klanten)
  • +90% tevreden klanten (die hun abo verlengen)+200% omzet groei

Exact een jaar verder is het tijd voor een roundup van 2018 en… de doelstellingen voor 2019! Hebben we het gehaald? Verdorie NEE… maar we kwamen er wel heel dicht bij!

Januari:

Met de start van 2018 namen we afscheid van de namen Content Crackers en Smooty. Er waren een hele reeks van diensten die we niet meer zouden leveren aan oude en nieuwe klanten. Best gewaagd, want die waren samen goed voor bijna 70% van onze jaaromzet. Er kwamen met Bradley, Jennifer en Kobe 3 extra youngsters in ons sales team.

Onze developers die vroeger in opdracht van Content Crackers klanten werkten, werken plots full time aan het Webhero platform. Er komen integraties met verschillende immo software en met Tukadoo #Boost

Februari:

Mijn co-founder en buddy Sander en ik beslisten tamelijk last minute om naar Marbella te vliegen om de MiR (Master In Results) van Carl Van de Velde te volgen. 5 intensieve dagen training over leiderschap, marketing, sales, HR,... Ik kom naar huis met 80 pagina’s vol ideeën.

We zien in dat als wij snel willen groeien, ons team snel moet kunnen meegroeien. We installeren een management team met Tom (Platform), Stephanie (Sales) en Nele (Customer Success). Opdat we dezelfde taal en aanpak willen, volgen ze samen een leiderschapstraject bij de fantastische Nadine Raes. #Leadership

We doen een interview voor Pulse van De Tijd over onze doorstart en groeistrategie. #Fier

Zoals vermeld in mij blog van 2017 zochten we 500.000 euro groeigeld. Op het einde van februari werden alle nodige handtekeningen gezet bij de bank. Daarnaast wordt Wim Maes partner in Webhero. (bedankt Cynex - Koen Martens voor de hulp)

Dat was best wel een zotte maand achteraf gezien… :)

Maart:

Als ‘hobby’ help ik de Leuven Bears hun business netwerk ontplooien. Op 3 maart organiseren we het Full House Business Event met bijna 2000 zakelijke mensen. #MegaSucces

Als we willen groeien in sales hebben we meer mensen nodig. We zien een hele resem kandidaten. Wat nu duidelijk is geworden (maar we toen nog niet echt wisten) is ons gebrek aan ervaring in recrutering én in opleiding van nieuwe mensen. Van 1 persoon moesten we al snel afscheid nemen. Jennifer schuift van Sales naar Customer Success en dat blijkt een goede zet. Maar van de 3 nieuwe sales in januari blijft er maar 1 over. Als dit scenario zich nog eens herhaalt komen we uiteraard in de problemen. #LichteStress

We sluiten Q1 af met en groei, maar zitten wel achter op schema.

April:

Volgens ons plan moesten we in april opnieuw 3 personen aanwerven, maar we nemen wat gas terug. Thijs komt ons team versterken.

Al zijn we 3 maanden na de grote verandering van Content Crackers naar Webhero, toch lijken onze missie, doelen en strategie nog niet helder voor iedereen in ons team. Logisch eigenlijk: Sander en ik liggen er dagelijks van wakker en sparren voortdurend, maar de rest van ons team natuurlijk niet. Daarom doen we uitgebreide presentatie en een Q&A waar alle vragen mogen gesteld worden. #Transparantie

Mei:

Ik laat me uitdagen om als stand up comedian mee te doen aan Tripwire; een comedy-avond onder ondernemers georganiseerd door Cynex en Unizo. In enkele sessie’s worden we klaargestoomd door de helden van The Forge. Hier het resultaat… #Bucketlist

Opnieuw wordt het grote voordeel van het Webhero platform duidelijk als we met 1 druk op de knop en zonder meerkost Google AMP technologie uitrollen naar al onze klanten. #SpeedIsKey

Juni:

De mannen van expliciet bedachten het Webhero brand, maar we hebben moeite om onze huisstijl uit te werken en te bewaken. Daarom komt Michael Klaps ons versterken als Brand Designer. Onze communicatie wordt beter, de website wordt vernieuwd én hij krijgt ook de job om mee de webdesigns voor onze klanten te ontwikkelen. #Versterking

In het sales team krijgen we versterking van Thijs, Guy en Esther. #AllesVolgensPlan

Onze sales zitten in heel Q2 in de lift. Maar met 44 nieuwe bedrijven als klant in 1 maand breken we alle records. Het kwartaal target wordt gehaald. Beloning: Team Webhero shorttrip naar Milaan!

Ook in Juni deed mijn fantastische vrouw haar eerste fototentoonstelling ‘Laut’ in de Kruidtuin. #Milestone

Juli:

De rode duivels gekte blijft duren en de vakantie is gestart. In tegenstelling tot de vorige jaren voelen we echt een dip in sales.

We maken van de rust gebruik om nieuwe manieren uit te werken om inkomende leads te verhogen en hebben interessante meetings met oa Herman Maes, Rik Verbeemen en Christophe Eggen

Augustus:

Het blijft ongelofelijk warm weer en de dip in sales blijft duren. Met de neus op de feiten krijgen we een harde les: We moeten met de vlooienkam door de kosten gaan zonder dat het de werking mag beïnvloeden. We moeten onze strategie en ons jaarplan bijsturen. Tegelijk zoeken we naar de beste en snelste manier om sales weer op te krikken. #Dafalgan

Gelukkig doet ons customer success team wonderen en wordt de waarde van ons nieuw business model duidelijk. Nog nooit verlengden zoveel bedrijven hun samenwerking met Webhero. #GreatJob

Na 2 extreem moeilijke maanden kiezen Dimitri en Thijs voor een nieuwe uitdaging in hun carrière. In een kleine organisatie is dat een hele stap achteruit. #Drama

Na het 2de kwartaal voelden we ons alsof er niets kon gebeuren. Happy cruzing... De giphy hieronder vat goed samen hoe we ons voelden rond 15 augustus...

Het moraal in het team gaat (begrijpelijk) achteruit. We beslissen om ASAP op een beurs te staan voor professionals in de bouwsector. De eerstvolgende beurs is de Green Expo. We schakelen beurs coach Angélique Monballieu in om ons te ondersteunen. 

In 3 weken tijd ontwikkelen we voor die beurs een volledige strategie, communicatie, beursstand, flyers, filmpjes, acties,... Ongelofelijk hoe heel het team van developers tot sales zich gesmeten heeft. #EchteHelden

September:

Na de beurs en enkele bezoekjes aan de Burger King is de juiste vibe weer helemaal aanwezig in het team. We plannen onmiddellijk nog een 2de beurs in oktober en reserveren een stand op ProWood. #ReadyToRock

Door in augustus onze organisatie in vraag te stellen ontdekken we interessante dingen:

  • In goede tijden is iedereen druk bezig en stel je niets in vraag. Maar als het wat minder gaat merken we dat we nood hebben aan procedures. 
  • Het wordt helder dat mijn co-founder Sander de juiste persoon is om Webhero operationeel te leiden. In de volgende weken en maanden zet hij alle puntjes op de i.
  • Het wordt mijn taak om ons doel en onze missie naar de buitenwereld te brengen: netwerken, keynotes doen en partnerships afsluiten.
  • We zien in, dat we onze mensen beter moeten onboarden en coachen. Als we hiermee aan de slag gaan, merken we echt snel resultaat. #EyeOpener
  • Ook een team developers kan het sales proces ondersteunen. Ze plooien zich dubbel om de onboarding en automatisatie te ondersteunen.

Op 22 september gaan we met het hele team naar Work As One van Carl Van de Velde met als doel teamleden inspireren en motiveren om samen nog beter te doen. Mega succes! Ik citeer de feedback: “Ons team heeft nu een grote bewustzijn van de gevolgen van een positieve houding in de groep.” De motivatie om ervoor te gaan is enorm.

We zitten met een beetje bizarre situatie: de beloning van Q2 was een trip naar Milaan met vertrek op 30/9, net het moment dat we een dramatisch Q3 afsluiten en alle kosten proberen te drukken. #MixedFeelings 

Oktober:

Het rekruteren van nieuwe talenten verloopt niet vlot en het vreet energie. Dankzij het netwerk van Wim komen we terecht bij Magali Peeters die ons 1 dag per week komt versterken.

Het weer slaat om en de Vlaamse zelfstandigen en kleine ondernemingen liggen ineens weer wakker van hun digitale aanwezigheid. We gaan van de hel naar de hemel en breken ons maandrecord met 45 nieuwe bedrijven als klant. Met de vorige maanden in gedachten bedenk ik me dat dit record wel eens een tijdje zou kunnen blijven staan.

November:

Ik geloof nogal hard in het flywheel principe. Eens het vliegwiel draait, is het moeilijk te stoppen. En dat gevoel kregen Sander en ik echt in november. Vanuit onverwachte hoek krijg je telefoontjes, aanvragen, emails om samen te werken. Nieuwe deuren gaan plotseling open.

Naar aanleiding van Dag Van De Ondernemer word ik uitgenodigd door UNIZO en Mieke Cassiers om mijn verhaal te brengen voor een 50-tal ondernemers bij Chocola-Tuti

Ik organiseer de 2de Leuven Bears Business Huddle in Spaans Dak met 27 aanwezige bedrijven.

Het record van oktober waarvan ik dacht niet te te snel te breken gaat eraan. 52 nieuwe klanten in november. Ik wrijf eens in mijn ogen… 

December:

Opnieuw versterking voor Team Webhero. De efforts van Magali brengen op. Welkom Cedric!

We doen opnieuw mee aan De Warmste Week om Zorgcirkels Jongdementie te steunen. Dankzij 28 nieuwe klanten (in 1 week!!) konden we het bedrag van €3.550 overmaken. De overhandiging van onze cheque door Joren en Stephanie is geweldig.


Ons flywheel doet verder zijn werk. Opnieuw gaan alle records aan diggelen. In december bouwen we 62 (!!) nieuwe websites en webshops. #TeamWorkMakesTheDreamWork

De Afrekening:

Ik ben begonnen met onze zeer ambitieuze doelstellingen, dus het moment is gekomen om af te rekenen:

  • gegroeid naar 22 werknemers? NEE, we zijn vandaag (31/12/2018) met 16.
  • +1000 Webhero klanten? NEE, we raakten tot 954. Hier vind je ze bijna allemaal...
  • +90% tevreden klanten (die hun abo verlengen)? JA (tevreden) klanten en NEE (verlengingen)
  • 200% omzet groei? NEE, 168%

Toch even toelichten: We groeien met 168%, dat is dus de omzet van 2017 maal 2,68. We missen misschien onze target, maar flikken dat wel met een pak minder volk dan gepland. We ontdekken dat het heel moeilijk is om de retentie boven de 80% te krijgen omdat we ook tevreden klanten verliezen door stopzetting bedrijf, faillissement, of éénmalige concepten/pop-ups.

Ben ik gelukkig met dit resultaat? Extreem gelukkig! Na Q3 heeft Team Webhero de comeback van de eeuw gerealiseerd en er zitten nog een paar mooie dingen in de pipeline!

Ambities en plannen voor 2019:

Het blijft spannend om je ambities te publiceren… Zeker nadat we dit jaar gezien hebben dat het heel snel kan gaan zowel positief als negatief. But here we go:

Mijn Webhero doelstellingen voor 2019:

  • +2200 Webhero klanten
  • +100% omzetgroei
  • +85% klanten die de samenwerking met Webhero verlengen
  • Om dit te bereiken moet ons team verder groeien naar (minstens) 22 medewerkers. (Er staan al vacatures open…)
  • Nieuwe hypercoole, productieve en inspirerende werkomgeving. (De bouw van een extra Officenter complex in Heverlee start in januari.)

Zo! Het is eruit! Bring it on 2019!

PS. Bedankt aan iedereen die ons geïnspireerd, gechallenged en geholpen heeft. Ik ga sowieso mensen vergeten maar toch al een lijstje:

Sophie, Roel, Rik, Jeroen, Koen, Pierre, Jan, Petra, Wim, Christa, Maarten, Jens, Herman, Magali, Wim, Carl, Nadine, Stefan, Geert, Michael, Roeland