Wat is AMP en is het belangrijk voor mij?

Geschreven door Jo Deferm.

Sinds 2021 ondersteunt Webhero AMP niet meer.

Wat is AMP en is het belangrijk voor mij?

Snellere laadtijd, betere customer experience en meer leads...

AMP of Accelerated Mobile Pages is een open source initiatief van Google. Wat is AMP? AMP zorgt voor een super snelle laadtijd van jouw mobiele webpagina’s en dat met 1 doel voor ogen: de customer experience van je bezoekers verbeteren. Ook Bing, Twitter, Pinterest en vele anderen ondersteunen AMP.

Hoe werkt AMP (for dummies)?

AMP bereikt een snelle laadtijd door mobiele pagina’s visueel te strippen tot ‘the bare minimum’ en tijdelijk op te slaan - in het cache geheugen -  op de servers van Google. Een AMP pagina hoeft geen verbinding te maken met je eigen server waardoor er kostbare milliseconden bespaard worden. De content blijft, maar de styling wordt sterk vereenvoudigd. De desktop versie ziet er exact hetzelfde uit met je logo, menubalk en grote foto’s, maar je mobiele versie is een vereenvoudigde variant. Een compact menu, geen animaties met enkel focus op datgene wat de website functioneel en gebruiksvriendelijk maakt. Voor de duidelijkheid, de desktop versie blijft uiteraard parallel bestaan. Hoe beperkter de grafische elementen, integraties, analytics en overtollige code, hoe sneller de pagina verschijnt. Dat wil zeggen: overzichtelijke informatie instant beschikbaar! Benieuwd hoe dit allemaal technisch in zijn werk gaat? Lees dan zeker deze blog van Dailybits.be.

Hoe herken je een AMP pagina als gebruiker?

Een AMP pagina herken je in de mobiele zoekresultaten aan het rondje met een bliksemschicht. Als je doorklikt, krijg je de AMP-variant te zien. Let op de URL: je bekijkt een pagina die Google tijdelijk heeft opgeslagen.

De voordelen van AMP onderzocht!

Meer web trafiek en een hogere doorklikratio dankzij AMP

Het grootste succes van AMP is de snelheid. The bottom line? Lezers willen direct online informatie vinden. AMP maakt dit mogelijk. Aangezien mobiele bezoekers in een mum van tijd op je website terechtkomen, heeft dit een positief effect op je webstatistieken en inkomsten. Betere user experience zorgt voor meer trafiek naar de site, een hogere doorklikratio én een lagere bounce rate. Onderzoek bevestigt dat bezoekers van een super-snel ladende website 2 keer zo lang op een webpagina blijven en dat webshops in AMP maar liefst 20% meer sales conversies krijgen dan niet-AMP varianten. Wow! Meer details over deze studie lees je hier.

Impact van een snelle laadtijd

Een snellere of tragere laadtijd beïnvloedt de trafiek naar je website, conversies en sales. Want als een site niet binnen de 3 seconden laadt, haakt 40% van de internetgebruikers al af. Zelfs een milliseconde verlies in laadtijd maakt voor e-commerce bedrijf Amazon een wereld van verschil. Vergelijk de cijfers en lees hier het volledige artikel. 

Impact van een snelle laadtijd, website laten maken,  Webhero

AMP onder de loep: enkele casestudies

Stone Temple Consulting onderzocht aan de hand van 10 verschillende casestudies wat het effect is van AMP op je mobiele pagina’s. Elk bedrijf opgenomen in deze casestudy onderging een volledige of gedeeltelijke AMP implementatie van hun website en de resultaten waren ongelooflijk. 

AMP onder de loep: enkele casestudies, website laten maken,  Webhero

De 3 grootste media sites opgenomen in hun casestudie zagen hun webtrafiek stijgen tussen de 30 en 70%.  Er zijn maar 2 voorbeelden waarbij de implementatie (nog) geen positieve cijfers behaalde en dat was te wijten aan een problematische AMP implementatie.

BMW's online succesverhaal met AMP

Hun online ambitie? ‘s Werelds snelste automotive content marketing website worden. Zonder al te technisch uit te wijden, heeft BMW hun website in een Progressive Web App - omhulsel/shell gestoken. Alle content pagina’s werden overgezet naar AMP, waardoor hun bezoekers hyper snel kunnen surfen. 

Stijging in snelheid en aantal gebruiker dankzij AMP, website laten maken,  Webhero

Het resultaat? Christian Liedgens, BMW Digital Marketer, vertelt over hun succeservaring  met AMP en hoe hun user experience een stevige boost kreeg dankzij de snelle laadtijd van hun website. De nieuwe pagina’s laden 3 tot 4 keer sneller dan vroeger én volgens hun web analytics krijgen ze 49% meer webtrafiek naar hun site dan vroeger. SEO check!   

Betere Google vindbaarheid dankzij AMP

AMP heeft een indirecte invloed op je SEO. Dankzij AMP krijg je meer kliks en dus meer trafiek naar je website via organische zoekresultaten. Mobiele pagina’s met veel webtrafiek zijn een belangrijke rankingfactor bij Google en krijgen gegarandeerd voorrang (Google’s Mobile first index). Wil je je mobiele ranking verder verhogen? Zet dan in op een snellere laadtijd. Google heeft het nog niet gecommuniceerd, maar mogelijks wordt AMP wel de volgende onderscheidende factor die jouw website de hoogte in stuwt… Webhero volgt de ontwikkelingen op de voet.

AMP voorbeeld in google search, website laten maken,  Webhero

Een andere interessante feature die je dankzij AMP kan verkennen is de AMP carousel. Deze component zet verschillende gelijkaardige artikels op 1 horizontale lijn in Google. Het ziet er naar uit dat Google voorrang geeft aan AMP artikelen of blogs om voor dit soort fragmenten te gebruiken. SEO dubbelcheck!

Wat zijn de valkuilen van AMP?

AMP is lang nog niet perfect en er zijn enkele valkuilen waar je rekening mee moet houden. Het eerste nadeel van AMP zijn de statistieken. De Google Analytics van je site kunnen de bezoekers die op je AMP pagina terechtkomen, niet traceren. Waarom? Simpel. Bij een normaal websitebezoek kan de webserver de statistieken registreren. Door het feit dat je met AMP enkel de Google cache aanspreekt, gaat deze functionaliteit verloren. Je kan dit minpuntje voorkomen door bepaalde instellingen in Google Analytics te wijzigen en een aparte tracking code te installeren op je AMP pagina.  

Een andere valkuil van AMP is de implementatie. Dit vraagt heel wat extra tijd en werk van de webbouwer of het development team. Heb je een custom made website met een grote webshop, dan kan dit even duren. Maak je hier niet voldoende tijd voor vrij, dan kunnen er fouten in de AMP implementatie sluipen, waardoor alle moeite voor niets is geweest.

Tenslotte is niet elk type webpagina geschikt voor AMP. Simpele content pagina’s zijn perfect, maar toon je veel visuele content of maak je gebruik van andere tools zoals een spotify lijst, dan kan het zijn dat AMP deze functionaliteiten niet ondersteunt. Opgelet! Verschilt je desktop versie te hard van je AMP versie, dan heeft dit een negatief effect op jouw Google ranking.   

Is AMP interessant voor jou?

Wil jij meer inzetten op webtrafiek, conversie én sales? Top! AMP verhoogt jouw customer experience met vliegensvlugge pagina’s. Heb jij voornamelijk contentrijke pagina’s zoals blogs met weinig of geen video’s of andere plugins? Bingo! Dan is AMP echt iets voor jou. Het is dé ideale manier om je concurrenten een stapje voor te zijn. Een AMP implementatie vraagt extra inspanningen van je webbouwer of developers en wordt vaak om die reden nog niet veel gebruikt.

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

Webhero Awards 2024

Dit jaar eerden we 41 ondernemingen uit de Webhero (Bookings) community voor hun innovatie en succes, zowel online als offline. Bij de ceremonie ontvingen 13 pioniers hun award live, een moment van pure erkenning en waardering. Ontdek alle winnaars!

28 maart 2024

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x