Hoger scoren in Google

16 juni 2022

Van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Opgelet: Sinds maart 2023 heeft Google alle Universal Analytics-property's automatisch omgezet naar Google Analytics 4. Ondanks de automatische overzetting moet je nog steeds enkele belangrijke instellingen doorvoeren. Wil je graag de Google Analytics 4 set-up uitbesteden? Dat kan! Bespaar jezelf kopzorgen en laat ons team alles voor jouw Webhero website of webshop instellen.

Exit Universal Google Analytics, enter Google Analytics 

In 2022 kondigde Google aan dat alle Universal Analytics Property’s vanaf 1 juli 2023 zullen stoppen met het verzamelen van data. Dit betekent het definitieve einde van Universal Analytics. Er komt nog een overgangsperiode van een half jaar waarin de verzamelde data in Google Analytics nog beschikbaar blijft, maar vanaf 1 januari 2024 gaat het licht voor Universal Analytics definitief uit. 

Even terugschakelen; wat is Google Analytics nu weer?

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Met Google Analytics kan je interessante informatie verzamelen over je bezoekers, zoals :

  • Geo-locatie
  • Het toestel waarmee men naar jouw website surft
  • Leeftijd/geslacht van de bezoeker
  • De gebruikte webbrowser
  • ...

Ook laat Google Analytics zien waar de gebruikers vandaan komen:

  • Bron (vb. Google, Facebook, etc.)
  • Medium (organisch, via advertising, etc.)

Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (ofwel "GA4") is dus de nieuwe versie van Universal Analytics. Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop de gegevens worden gemeten. Universal Analytics keek vooral naar gebruikers (= websitebezoekers) en sessies (= bezoeken aan je website). Google Analytics 4 daarentegen:

  • Legt de focus op 'events' oftewel interacties met je website.
  • Werkt op verschillende platformen (dus niet meer exclusief voor websites, maar ook voor apps en zelfs offline software).  
  • Niet meer afhankelijk van cookies.
  • GA4 is meer aangepast aan de hedendaagse privacywetten. Zo gaat de nieuwe Analytics bijvoorbeeld geen IP-adressen van surfers meer bijhouden.

Hoe start ik met Google Analytics 4?

Er zijn verschillende scenario's mogelijk: je hebt al een Google Analytics account en universal analytics property en wilt omschakelen naar GA4 of je hebt nog geen Google Analytics account en start eigenlijk van 0. Ontdek hieronder een stappenplan voor beide scenario's.

1) Jouw huidig Google Analytics account (en UA property) omzetten naar GA4

Stap 1: Ga naar Google Analytics en log in met je Google Account. Klik rechts bovenaan op 'aan de slag'.

Stap 2: In het volgende venster klik je opnieuw op 'aan de slag'.

Stap 3: Bevestig door te klikken op 'property maken'.

Stap 4: Je oude universal analytics property en je nieuwe GA4 property zijn nu gekoppeld en bestaan naast elkaar. Je kunt dus bezoekersgegevens in je universal analytics property én events in je nieuwe GA4-property bekijken t.e.m. december 2023.


Stap 5: Klik op 'Naar uw GA4-property'.


Stap 6: Je dient je nieuwe GA4-property nu nog te koppelen aan je website. Hiervoor klik je op tag-installatie.

Stap 7: In het volgende venster klik je op jouw gegevensstream. Vervolgens vind je alle informatie die je nodig hebt voor het koppelen van je GA4-gegevensstream aan je website. Je kan een koppeling maken via je metings-ID, via een algemene sitetag of via Google Tag Manager afhankelijk van het systeem waarin je website is gebouwd. Een overzicht van welke installatie het beste werkt voor welk systeem vind je hier.

Stap 7bis: Heb je een Webhero website? Dan kan je de koppeling met je website maken door eenvoudig de metings-ID van je nieuwe GA4 account te kopiëren. Ga daarna in je Webhero beheermodule naar Instellingen > Tracking & verification en plak de metings-ID bij het veld 'Google Analytics metings-ID'.

Stap 8: Als je stream gekoppeld is aan je website, kan je na 48 uur gegevens ontvangen in je nieuwe GA4-property. 

Stap 9: Had je in je oude Universal Analytics account specifieke tags en koppelingen geactiveerd? Dan dien je deze opnieuw in te stellen in GA4. Meer informatie hierover kun je terugvinden via Google Analytics Help.

2) Je hebt nog geen Google Analytics account

Hieronder vind je een stappenplan om zelf een Google Analytics  account en bijbehorende GA4 property aan te maken.

Stap 1: Ga naar Google Analytics en log in met je Google account. Klik vervolgens op 'meting starten'. 

Stap 2: In de volgende stap vul je jouw accountnaam in, dit is bijvoorbeeld de naam van jouw zaak. Klik hierna op 'volgende'.

Stap 3: In het volgende venster vul je jouw Propertynaam in, selecteer je de juiste tijdszone en valuta. Je hebt nu de keuze om enkel een GA4 property aan te maken, of om een universal analytics property én een gekoppeld GA4 property aan te maken:

A) Wil je zowel een universal analytics property als een GA4 property aanmaken? Klik dan op 'Geavanceerde opties tonen'.
B) Wil je enkel een GA4 property aanmaken, klik dan op 'volgende'.

Stap 3.1: Koos je ervoor om zowel een universal property als een GA4 property aan te maken, vink dan rechts bovenaan de optie 'een universal analytics-property maken' aan. Vul vervolgens jouw website-URL in en klik op volgende. 

Stap 4: In de volgende stap heb je de optie om informatie over je bedrijf bij te werken. Het is niet verplicht om deze velden in te vullen. Klik op de knop 'maken'.

Stap 5: Je dient nu je gegevensstream in te stellen om bezoekersgegevens van op je website te beginnen verzamelen. Klik bij 'kies een platform' op 'Web'.

Stap 6: Vul de velden 'website-url' en 'naam van stream' in. Klik hierna op 'stream maken'.

Stap 7: Je dient je nieuwe GA4-property nu nog te koppelen aan je website. Hiervoor klik je op "tag-installatie".

Stap 8: In het volgende venster klik je op jouw gegevensstream. Vervolgens vind je alle informatie die je nodig hebt voor het koppelen van je GA4-gegevensstream aan je website. Je kan een koppeling maken via je metings-ID, via een algemene sitetag of via Google Tag Manager afhankelijk van het systeem waarin je website is gebouwd. Een overzicht van welke installatie het beste werkt voor welk systeem vind je hier.

Stap 8bis: Heb je een Webhero website? Dan kan je de koppeling met je website maken door eenvoudig de metings-ID van je nieuwe GA4 account te kopiëren. Ga daarna in je Webhero beheermodule naar Instellingen > Tracking & verification en plak de metings-ID bij het veld 'Google Analytics metings-ID'.

Stap 9: Als je stream gekoppeld is aan je website, kan je na 48 uur gegevens ontvangen in je nieuwe GA4-property.

Tot slot beantwoorden we graag nog enkele veelgestelde vragen:

  • Wat als ik geen verdere actie onderneem?

Als je geen verdere actie onderneemt naar aanleiding van de uitfasering van de Universele Google Analytics, zullen er vanaf 1 juli 2023 geen bezoekersstatistieken meer  worden verzameld voor jouw website. Je zal dan niet meer kunnen zien hoeveel bezoekers je had voor een bepaalde periode bijvoorbeeld. Vanaf 1 januari 2024 zullen alle gegevens worden verwijderd, en zul je  geen historische data meer kunnen raadplegen.  

  • Is het verplicht om naar GA4 over te schakelen?

Nee, je bent niet verplicht om over te schakelen van Universal Google Analytics naar Google Analytics 4. Er zijn nog andere tools waarmee je bezoekersstatistieken voor je website kunt registreren, zoals bijvoorbeeld Matomo of Piwik pro.

  • Wat als ik beslis om niet over te schakelen naar GA4?

Als je beslist om niet over te schakelen van UA naar GA4, heeft dit geen impact op de werking van je website. Je zult enkel geen nieuwe bezoekersstatistieken meer kunnen raadplegen via Google Analytics vanaf 1 juli 2023.  Vanaf 1 januari 2024 zul je daarnaast geen historische gegevens meer kunnen raadplegen. Ben je niet zo met cijfers bezig en hoef je niet te weten hoeveel bezoekers er naar je site gaan? Dan hoef je geen actie te ondernemen.

  • Kan ik de switch naar GA4 zelf maken zonder kosten?

Ja, je kunt zonder kosten zelf de switch maken van UA naar GA4. Volg hiervoor de stapjes zoals beschreven onder "Hoe maak ik zelf Google Analytics 4-account aan?".

  • Wat gebeurt er met mijn Webhero dashboard in de beheermodule na de omschakeling?

Je zal je bezoekerscijfers na de omschakeling naar GA4 enkel nog kunnen raadplegen via Google Analytics zelf.  Momenteel bekijken onze developers of er in de toekomst een nieuwe koppeling gemaakt kan worden. Echter kunnen we hieromtrent geen garanties geven, noch wordt er hiervoor een timing vastgelegd. 

  • Voorziet Webhero een opleiding over GA4?

Een opleiding over Google Analytics 4 wordt niet voorzien door Webhero. Hiervoor kan je echter wel terecht op de support pagina van Google zelf: Training en support voor Google Analytics 4.

  • Hoeveel kost het om GA4 op te starten en te laten koppelen met mijn Webhero website?

Wil je de omschakeling van UA naar GA4 liever door Webhero laten uitvoeren? Dat kan! Contacteer ons customer succes team voor verdere details.

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn privacyverklaring en cookie banner in lijn zijn met de nieuwe GA4?

Google Analytics 4 verzamelt op een andere manier gegevens waardoor je een update dient uit te voeren aan de cookies die vermeld staan in je privacyverklaring. Daarnaast dien je in je Google Tag Manager ook een update uit te voeren zodat de koppeling met je Google Analytics Universal verdwijnt en er een nieuwe koppeling met je Google Analytics 4 is. Dit zal ervoor zorgen dat je cookie banner op de website correct gegevens verzamelt. In onze FAQ vindt je verschillende antwoorden op GDPR vragen, waaronder hoe je Google Tag Manager moet instellen voor je cookie banner.

Meer weten?

Meer informatie kan je terugvinden via onderstaande links vanop de Google support pagina:

Peppol-wetgeving 2026: Verplicht e-factureren

18 november 2024

Persbericht: Webhero neemt Faromedia over

Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.

5 augustus 2024

Probeer onze SEO-tool gratis uit!

Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.

11 juli 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x