Hoger scoren in Google

16 februari 2023

Dit moet je instellen in je Google Analytics 4 account

Wie regelmatig zijn bezoekerscijfers bekijkt in Google Analytics had het misschien al wel opgemerkt. Vanaf maart 2023 gaat Google automatisch alle Universal Analytics property's omzetten naar het nieuwe Google Analytics 4.  Wat betekent dit voor jouw website? En zijn er zaken die je zelf nog in orde dient te brengen? We leggen het voor je uit in deze blog.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) vervangt het verouderde Universal Analytics, een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Als websitebeheerder kun je in Google Analytics jouw bezoekerscijfers raadplegen, nagaan welke webpagina's het vaakst bekeken worden, hoe mensen op je website terecht komen, en nog zo veel meer.

Begin 2022 kondigde Google aan dat alle Universal Analytics Property’s vanaf 1 juli 2023 zullen stoppen met het verzamelen van data. Dit betekent het definitieve einde van Universal Analytics. Er komt nog een overgangsperiode van een half jaar waarin de verzamelde data in Google Analytics nog beschikbaar blijft, maar vanaf 1 januari 2024 gaat het licht voor Universal Analytics definitief uit. 

Om na juli 2023 nog bezoekerscijfers te kunnen bekijken in Google Analytics, moet je dus overschakelen naar het nieuwe GA4.
Doe je dit niet zelf? Dan geeft Google hier de eerste aanzet door vanaf maart 2023 automatisch een Google Analytics 4 gegevensstream voor je aan te maken.

Meer weten over wat er nieuw is in Google Analytics 4? 

Bekijk onze blog "GA4: wat is nieuw?"

Wat betekent de omschakeling naar GA4 voor mijn website? Wat moet ik zelf nog in orde brengen?

Google geef jou een eerste aanzet en maakt vanaf maart een GA4 gegevensstream aan voor je website.
Let op: deze stream zal enkel de basisfeatures bevatten en zal niet automatisch gekoppeld worden aan je website.  We sommen hieronder voor je op wat je zelf nog in orde dient te brengen om je bezoekerscijfers correct te registreren.

1. De koppeling van Google Analytics 4 aan je website
2. GDPR: het activeren van je cookie banner en het correct instellen van cookies
3. Het instellen van conversies
4. De termijn waarbinnen de data wordt bijgehouden
5. Intern verkeer uitsluiten
6. Google Analytics 4 koppelen met Google Search Console

1) De koppeling van Google Analytics 4 aan je website

Om Google Analytics 4 aan je Webhero website te koppelen, heb je jouw GA4 metings-ID nodig. 

Waar vind je de GA4 metings-ID?
Ga naar het GA4 platform, links onderaan klik je op 'Beheer' (icoon van het tandwieltje) en vervolgens op 'Gegevensstreams'.
Klik op de stream en vervolgens zie je rechts de metings-ID. Deze start steeds met G-.

Het metings-ID geef je in in jouw Webhero beheermodule:
- Log in via https://editor.webhero.be/admin/login
- Ga naar 'Instellingen' (icoon tandwiel rechts bovenaan) > 'Tracking & Verification'.
- Vul het metings-ID in bij het veld 'Google Analytics 4 Metings-ID'
- Sla op

2) GDPR: het activeren van je cookie banner en het correct instellen van cookies

De activering van je cookie banner

Een zeer belangrijke instelling. Zonder het activeren van de cookie banner zal Google Analytics 4 namelijk geen gegevens registreren. 

Activeer je cookie banner via de Webhero beheermodule:
- Ga naar 'Instellingen' (= icoon tandwiel rechts bovenaan) > 'Privacy en algemene voorwaarden'
- Vink de optie 'Cookie banner' aan
- Sla op.

Het correct instellen van je cookies

Bij de privacyverklaring van je website is het noodzakelijk om de verschillende cookies die gebruikt worden via jouw website op te sommen.
Net zoals Google Analytics, maakt iedere online tool gebruik van andere soorten cookies en bewaartijden, waardoor er voor iedere tool unieke cookies vermeld moeten worden.

De verschillende cookies die op een website geplaatst worden kunnen ontdekt worden als je de website gaat inspecteren. Dit doe je als volgt (check dit best via een incognito venster in je browser):
1. Surf naar je website. Klik met de rechtermuisknop en kies voor ‘Inspect’
2. Ga bovenaan in de menu naar ‘Application’
3. Klik langs de linkerkant de tab ‘Cookies’ open
4. Ga iedere URL van cookies na.

Deze gegevens vul je in in de privacyverklaring van je website.
Via 'Instellingen' > 'Privacy en algemene voorwaarden' vink je de optie 'Ik gebruik cookies van derde partijen aan'.

De gegevens van de cookies die je dient in te vullen in de privacyverklaring zijn:
- Kolom naam = cookienaam
- Kolom herkomst = domain (de domeinnaam van de site die de cookies plaatst)
- Kolom functie = domain (als de domein de domein van de website is is de functie ‘direct’, komt het via een andere domein dan is het ‘indirect’)
- Kolom bewaartijd = expires (rekenen hoe lang het nog duurt voordat het verloopt)

NaamHerkomstFunctieBewaartijd
cookie naamdomeindirect of indirectbewaartijd

Vergeet na afloop niet op te slaan.

3) Het instellen van conversies

Google Analytics 4 hanteert een event-driven datamodel. Dit wilt zeggen dat het focust op bezoekers die in interactie gaan met je website, de zogenaamde 'Sessies met engagement'. Sessies met engagement zijn sessies waarbij de websitebezoeker in interactie gegaan is met je website. Voorbeelden van interacties zijn scrollen, klikken, en  conversies. 

Via je Webhero website kun je 3 handige conversies instellen:
  • Clicks op je telefoonnummer
  • Clicks op je e-mailadres
  • Het verzenden van een contactformulier
Je stelt de conversies in als volgt:

1. Ga in Google Analytics naar het gedeelte 'Beheer' door links onderaan op het tandwiel te klikken.
2. Klik op ‘Aangepaste definities’ en vervolgens op de knop ‘Aangepaste dimensies maken’.
3. In de velden ‘Dimensienaam’ en ‘Gebeurtenisparameter’ vul je ‘contactformulier_verstuurd’ in. Sla op.

4. Nu moeten we de conversies nog definiëren. Klik in het linker keuzemenu op ‘Conversies’ en klik vervolgens op ‘Nieuwe conversiegebeurtenis’.
5. Geef de conversiegebeurtenis een naam, bv. ‘Contactformulier’ en sla op.

6. Herhaal stap 4 en stap 5 voor 'Mailto' en 'Tel'. 

4) De termijn waarbinnen de data wordt bijgehouden

Standaard bewaart Google Analytics 4 slechts 2 maanden aan data. Dit wil je wijzigen naar 14 maanden, om data op langere termijn te kunnen bekijken en vergelijken.

1. Ga naar beheer via het tandwiel links onderaan.
2. Klik op ‘Gegevensinstellingen’.
3. Klik vervolgens op ‘Bewaring van gegevens’.
4. Hier zet je de bewaring van gebeurtenisgegevens op 14 maanden.
5. Zorg er tot slot ook voor dat ‘Gebruikersgegevens voor nieuwe activiteit resetten’ aan staat.
6. Sla op.

5) Intern verkeer uitsluiten

Je wil natuurlijk voorkomen dat je eigen bezoeken aan je website/webshop worden meegenomen in de data. Sluit je interne verkeer uit als volgt:

1. Ga naar 'Beheer' door op het tandwiel links onderaan te klikken.
2. Klik op ‘Gegevensstreams’.
3. Klik op de je websitestream.
4. Scrol naar onder en klik op ‘Taginstellingen instellen’.
5. Klik bij ‘Instellingen’ op ‘Alles tonen’
6. Kies hier ‘Intern verkeer definiëren’. (Klik rechts boven op 'Alles tonen' indien je de optie niet ziet staan)
7. Klik op ‘Maken’.
8. Voer de betreffende gegevens in. Het makkelijkste is om het zoektype op ‘IP-adres is gelijk aan’ te zetten. Zodoende hoef je alleen maar het IP-adres toe te voegen.
Je kan je IP-adres bekijken op https://www.whatismyip.com/.
9. Vergeet ook deze niet op te slaan door te klikken op ‘Maken’.
10. Er vergt nog een extra handeling uitgevoerd te worden, wil je het verkeer definitief uitsluiten. Deze handeling kan je als volgt doen: navigeer naar je 'Beheer' > 'Gegevensinstellingen' > 'Gegevensfilters'. De filterstatus zet je vervolgens op actief.

6) Google Analytics 4 koppelen met Google Search Console

Google Search Console is een andere gratis tool van Google waarmee je kunt bekijken hoe je website presteert in de zoekresultaten van Google.  Het laat belangrijke statistieken zien, zoals hoeveel mensen naar de website komen via Google-zoekopdrachten en welke zoekwoorden het meest populair zijn. Een handige tool dus om te gebruiken als je graag wilt weten wat je nog kan doen om beter gevonden te worden en hoe je meer mensen naar je website kunt trekken. 

Als je een koppeling maakt het Google Search Console, zie je ook in Google Analytics via welke zoekwoorden je het vaakst gevonden wordt,  welke webpagina’s het meeste bezoekers krijgen via Google, enzovoort. 

Je maakt de koppeling als volgt:
1. Ga in Google Analytics naar beheer door op het tandwiel links onderaan te klikken.
2. Klik op 'Search Console-koppelingen'
3. Zoek je website en klik op koppelen (als je de website niet vindt kan het zijn dat je deze eerst nog moet toevoegen in Search Console zelf*)
4. Search console is nu gekoppeld.

* Moet je nog een koppeling maken met Google Search Console? Je doet dit als volgt:
1. Surf naar Google Search Console
2. Voeg een nieuw property toe.
3. Bij 'Type property selecteren' klik je op 'URL-voorvoegsel'. Geef hier de URL van je website in en klik op 'Doorgaan'.
4. Klik 'Html tag' open aan de hand van het vinkje rechts en klik op 'Kopiëren' .

5. Plak deze code in jouw Webhero beheermodule. Ga naar 'Tracking en verification' en plak de code bij 'Google Verification code'. Sla op.
6. Klik in Google Search Console op Verifiëren.

Zie je na het uitvoeren van bovenstaande stappen nog steeds niets in Google Analytics? Dan kan je de koppeling ook vanuit Google Search Console maken:
1. Ga naar 'Instellingen'
2. Klik op 'Partnerschappen'
3. Bovenaan kan je kiezen voor ‘Een Google Analytics-property koppelen’
4. Zoek het juiste GA4 account
5. Controleer of de koppeling in je Analytics ook doorkomt na een refresh.

Ziezo, jouw gloednieuwe Google Analytics 4 property is nu volledig up and running!

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

Team Webhero wenst jullie magische feestdagen en een fantastisch 2024

Beste klanten, vrienden, familie en heroes, jullie onwankelbare steun en vertrouwen zijn ook dit jaar de drijvende krachten achter onze successen en innovaties.

27 december 2023

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x