Deze blog is bijgewerkt op 12 april 2024.
Google kondigde in 2022 aan dat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 definitief vervangen zal worden door een nieuwe variant, namelijk Google Analytics 4. Ondertussen is Universal Analytics definitief buiten gebruik. Sinds maart 2023 heeft Google alle Universal Analytics-property's automatisch omgezet naar Google Analytics 4. Let op: Het doorvoeren van deze wijzigingen kan van invloed zijn op de koppeling met je website. Daarnaast zijn er nog enkele belangrijke instellingen die je moet invoeren. Hieronder delen we een overzicht van wat je zelf nog dient te regelen om ervoor te zorgen dat je bezoekersaantallen correct worden geregistreerd.
Google Analytics 4 (GA4) vervangt het verouderde Universal Analytics, een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Als websitebeheerder kun je in Google Analytics jouw bezoekerscijfers raadplegen, nagaan welke webpagina's het vaakst bekeken worden, hoe mensen op je website terecht komen, en nog zo veel meer. In deze blog leggen we het verschil met Universal Analytics uit.
Dit stappenplan is toepasselijk voor Webhero websites. Werk je met een ander webplatform? Neem dan contact op met je webbouwer.
1) Open jouw Google Analytics 4 account.
2) Ga naar Beheer > Verzameling en wijziging van gegevens > Gegevensstreams.
3) Klik op de stream en vervolgens zie je rechts de Metings-ID. Deze start steeds met G-. (Bijvoorbeeld: G-LR59S7Y5MK)
4) Open jouw Webhero beheermodule.
5) Ga naar Instellingen en kies voor Tracking en verificatie. Vul het Google Analytics 4 Metings-ID in. Klik op Opslaan.
Als de cookie banner niet geactiveerd is, registreert Google Analytics 4 geen gegevens. Daarnaast is het noodzakelijk dat je privacyverklaring alle gebruikte cookies specificeert. Beide maatregelen zijn essentieel om te voldoen aan de vereisten van de GDPR. Dit stappenplan is opnieuw gebaseerd op Webhero websites. Werk je met een ander webplatform? Neem dan contact op met je webbouwer.
1) Open jouw Webhero beheermodule.
2) Ga naar Instellingen en kies voor Privacy en algemene voorwaarden..
3) Activeer de cookie banner en ‘Ik gebruik cookies van derde partijen’.
4) Voeg vervolgens de volgende velden toe.
Naam | Herkomst | Functie | Bewaartijd |
_gid | Google.com | Direct | 1 dag |
_ga | Google.com | Direct | 2 jaar |
* | Google.com | Direct | 2 jaar |
*Hier vul je de _ga_cookie van jouw website in. Waar vind ik de _ga_ cookie van mijn website?
Opgelet: Indien jouw website werkt met andere tracking tools zoals Facebook Pixel, Hotjar en/of Google Ads moeten deze ook vermeld worden in jouw privacyverklaring.
Standaard bewaart Google Analytics 4 slechts twee maanden aan data. Dit wil je wijzigen naar 14 maanden, om data op langere termijn te kunnen bekijken en vergelijken.
1) Ga naar Beheer > Verzameling en wijziging van gegevens > Bewaring van gegevens.
2) Zet de bewaring van gebeurtenisgegevens op 14 maanden en klik op Opslaan.
Je wil natuurlijk voorkomen dat je eigen bezoeken aan je website/webshop worden meegenomen in de data.
1) Beheer > Verzameling en wijziging van gegevens > Gegevensstreams..
2) Klik onderaan op Taginstellingen instellen.
3) (Klik op Meer tonen), klik onderaan op Intern verkeer definiëren en klik op Maken.
4) Vul de volgende gegevens in;
5) Klik rechtsboven op Maken.
6) Ga terug naar Beheer > Verzameling en wijziging van gegevens > Gegevensfilters.
7) Zet de filterstatus op Actief en klik rechtsboven op Opslaan.
Voor deze stap moet je een Google Search Console account hebben.
1) Open jouw Google Analytics 4 account.
2) Ga naar Beheer > Productkoppelingen > Search Console-koppelingen.
3) Klik rechtsboven op Koppelen.
4) Kies het bijbehorende account, klik op Bevestigen en vervolgens op Volgende.
5) Kies de bijbehorende webstream en klik op Volgende. Klik op Verzenden.
Je kan deze oefening ook in Google Search Console uitvoeren. Open hiervoor hun Google Search Console account. Ga naar Instellingen > Partnerschappen.
Google Analytics 4 (GA4) biedt uitgebreide mogelijkheden om gebruikersinteracties op websites te volgen. Standaard worden belangrijke gebeurtenissen zoals paginaweergaven, scrollactiviteit, bestandsdownloads en video-engagement automatisch bijgehouden. Bovendien kunnen gebruikers zelf bepalen welke gebeurtenissen zij als belangrijk beschouwen door deze handmatig in te stellen, wat hen in staat stelt om cruciale acties zoals nieuwsbriefinschrijvingen of interacties met specifieke website-elementen nauwkeurig te volgen en te analyseren. Het configureren van deze aangepaste gebeurtenissen vereist het specificeren van gebeurtenisnamen en parameters die aansluiten bij de acties die gemeten moeten worden.
Vroeger werden deze belangrijke gebeurtenissen 'conversies' genoemd, maar recentelijk heeft GA4 deze terminologie aangepast om onderscheid te maken met conversies die specifiek via Google Ads worden bijgehouden.
In sommige gevallen heb je een Google Tag Manager account nodig. Vooral als je te maken hebt met een complexe of specifieke gebeurtenistracking die niet direct door Google Analytics 4 wordt ondersteund of vereenvoudigd. GTM is bijzonder nuttig voor het beheren van aangepaste scripts en trackingcodes zonder dat je direct wijzigingen hoeft aan te brengen in de broncode van je website.
We delen in ieder geval de handleiding tot het aanmaken van belangrijke gebeurtenissen (conversies) van Google, maar raden aan dat je eerst contact opneemt met je webbouwer.
Voor Webhero websites en webshops brengen wij met plezier het volgende in orde:
Ben je een Premium Member? Dan is de set-up van Google Analytics 4 volledig gratis.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024