Een krachtige Elevator Pitch in 7 stappen
Woensdag 15 mei 2019
De term Elevator Pitch wordt vaak gezien als een snel verkooppraatje om je voet ergens tussen de deur te krijgen. Maar dat is het dus niet. Seth Godin vat het goed samen:
“The purpose of an elevator pitch is to describe a situation or solution so compelling that the person you’re with wants to hear more even after the elevator ride is over.”
De term elevator pitch komt van het idee om vervelende stiltes in de lift op te vullen en duren dus tussen de 30 en 60 seconden. In een ideaal scenario eindigt de rit met een uitwisseling van business cards.
7 Stappen voor het schrijven van een krachtige Elevator Pitch aan de hand van een voorbeeld
In deze blog helpen we je om een krachtige en volledige elevator pitch te schrijven in 7 stappen. Maar dan komt het moeilijkste werk. Een pitch staat of valt met de manier hoe je die overbrengt. Daarom geven we je nog 9 extra tips voor een succesvol resultaat!
Als elevator pitch voorbeeld gebruik ik die van ons digital agency Content Crackers (de voorloper van Webhero).
Stap 1: Vertel wie je bent in 1 zin
“1 ben eigenaar van een bedrijf dat KMO’s helpt om hun groei te realiseren.”
Stap 2: Vertel wat je doet
“Digital agency uit Leuven. Sterk in webdesign & webdevelopment. 100% op maat van de klant. Expert in het aanbrengen van kwalitatieve leads via Google advertising.”
Stap 3: Beschrijf je ideale klant
“Mijn ideale klant heeft een duidelijk business idee en -doelstelling, maar krijgt dit niet vertaald naar een digitale strategie én wil zich laten gidsen voor de uitvoering van ervan.
Stap 4: Leg uit wat jouw bedrijf uniek/verschillend maakt
“We zijn best friends met Google, veel expertise onder 1 dak, gericht op actie en resultaat.”
Stap 5: Beschrijf kort hoe je verder wil gaan
Gooi je hengel uit. Vraag om actie:
“Ik zou graag eens met je samenzitten om de uitdagingen van jouw bedrijf te bekijken..”
Stap 6: Lanceer je aandachts-trigger
“Zou je minder stress hebben als er elke maand een stabiel aantal offerte aanvragen zouden binnenkomen via je website?”
Stap 7: Maak 1 verhaal
En start met stap 6. Zorg voor mooie overgangen en zorg dat je een mooie flow krijgt die heel spontaan lijkt.
9 tips voor een succesvolle elevator pitch
Ga je soms naar netwerkevents? Dan kan je je pitch maar beter goed oefenen. Op VOKA of UNIZO events zal je soms plots in een face-to-face situatie komen waar je paraat moet staan om je pitch zo spontaan mogelijk te brengen. Op een breakfast meeting van BNI Vlaanderen zal je stresslevel nog hoger liggen. En dus moet je echt goed voorbereid zijn. Daarom deze 9 tips! Succes!
Lees ook: Dé ultieme lijst van netwerkorganisaties
1. Houd het kort en krachtig
De naam ‘Elevator Pitch’ is voor een reden gekozen. De tijd om een goede eerste indruk te maken is zeer kort. Max 60 seconden, 150 à 200 woorden.
2. Verbeter -> test -> repeat
Een efficiënte elevator pitch is een kunstwerk. Maar er is altijd ruimte tot verbetering.
3. Vermijd vakjargon
Na 60 seconden moet eender welke gesprekspartner begrijpen welke diensten je aanbiedt, ook al had hij nog nooit van jouw sector gehoord. (aanbrengen v leads ipv lead generation)
4. Lees voor de spiegel
Je pitch hardop lezen is veel moeilijker dan in je hoofd lezen. Oefen daarom voor de spiegel. Of nog beter, test het voor iemand anders. Het is belangrijk dat je heel natuurlijk overkomt.
5. Leer je pitch van buiten en oefen
In een spontaan gesprek heb je geen spiekbriefje. De grote uitdaging is niet enkel je pitch uit het hoofd kennen, maar ook te vermijden om als een robot over te komen. Hoe meer je oefent, hoe meer je ontspannen en met passie zal kunnen vertellen.
6. Toon passie voor je product
De beste pitches zijn memorabel, uniek, geloofwaardig en leiden tot verdere gesprek. De beste manier om dit te bereiken is door te laten zien dat je passie hebt voor wat je doet. (Trui)
7. Maak verrassende variaties
Als je het stappenplan volgt om je pitch te maken, is het ook makkelijk om je pitch aan te passen aan je publiek. Of een nieuwe verrassende versie te maken.
8. Eindig met een Call-To-Action
Je doet het waarschijnlijk al op je website, maar vergeet het vaak in real life. Stel een volgende stap voor.
9. Pass the Mic
De beste manier om van een pitch naar de conversatie te gaan, is je luisteraar de kans geven om jou te verbluffen met zijn pitch.
Webhero Awards 2023
Donderdag 30 maart 2023
Ubersuggest handleiding: hoe gebruik ik SEO-tool Ubersuggest voor mijn zoekwoordonderzoek?
Vrijdag 10 maart 2023
Google maakt automatisch een Google Analytics 4 gegevensstream aan. Wat dien je zelf nog in orde te brengen?
Donderdag 16 februari 2023
Waar vind je de oorspronkelijke Webhero Dashboard cijfers terug in Google Analytics 4?
Dinsdag 14 februari 2023