Geschreven door Jo Deferm.
De term Elevator Pitch wordt vaak gezien als een snel verkooppraatje om je voet ergens tussen de deur te krijgen. Maar dat is het dus niet. Seth Godin vat het goed samen:
“The purpose of an elevator pitch is to describe a situation or solution so compelling that the person you’re with wants to hear more even after the elevator ride is over.”
De term elevator pitch komt van het idee om vervelende stiltes in de lift op te vullen en duren dus tussen de 30 en 60 seconden. In een ideaal scenario eindigt de rit met een uitwisseling van business cards.
In deze blog helpen we je om een krachtige en volledige elevator pitch te schrijven in 7 stappen. Maar dan komt het moeilijkste werk. Een pitch staat of valt met de manier hoe je die overbrengt. Daarom geven we je nog 9 extra tips voor een succesvol resultaat!
Als elevator pitch voorbeeld gebruik ik die van ons digital agency Content Crackers (de voorloper van Webhero).
“1 ben eigenaar van een bedrijf dat KMO’s helpt om hun groei te realiseren.”
“Digital agency uit Leuven. Sterk in webdesign & webdevelopment. 100% op maat van de klant. Expert in het aanbrengen van kwalitatieve leads via Google advertising.”
“Mijn ideale klant heeft een duidelijk business idee en -doelstelling, maar krijgt dit niet vertaald naar een digitale strategie én wil zich laten gidsen voor de uitvoering van ervan."
“We zijn best friends met Google, veel expertise onder 1 dak, gericht op actie en resultaat.”
Gooi je hengel uit. Vraag om actie:
“Ik zou graag eens met je samenzitten om de uitdagingen van jouw bedrijf te bekijken..”
“Zou je minder stress hebben als er elke maand een stabiel aantal offerte aanvragen zouden binnenkomen via je website?”
En start met stap 6. Zorg voor mooie overgangen en zorg dat je een mooie flow krijgt die heel spontaan lijkt.
Ga je soms naar netwerkevents? Dan kan je je pitch maar beter goed oefenen. Op VOKA of UNIZO events zal je soms plots in een face-to-face situatie komen waar je paraat moet staan om je pitch zo spontaan mogelijk te brengen. Op een breakfast meeting van BNI Vlaanderen zal je stresslevel nog hoger liggen. En dus moet je echt goed voorbereid zijn. Daarom deze 9 tips! Succes!
Lees ook: Dé ultieme lijst van netwerkorganisaties
De naam ‘Elevator Pitch’ is voor een reden gekozen. De tijd om een goede eerste indruk te maken is zeer kort. Max 60 seconden, 150 à 200 woorden.
Een efficiënte elevator pitch is een kunstwerk. Maar er is altijd ruimte tot verbetering.
Na 60 seconden moet eender welke gesprekspartner begrijpen welke diensten je aanbiedt, ook al had hij nog nooit van jouw sector gehoord. (aanbrengen v leads ipv lead generation)
Je pitch hardop lezen is veel moeilijker dan in je hoofd lezen. Oefen daarom voor de spiegel. Of nog beter, test het voor iemand anders. Het is belangrijk dat je heel natuurlijk overkomt.
In een spontaan gesprek heb je geen spiekbriefje. De grote uitdaging is niet enkel je pitch uit het hoofd kennen, maar ook te vermijden om als een robot over te komen. Hoe meer je oefent, hoe meer je ontspannen en met passie zal kunnen vertellen.
De beste pitches zijn memorabel, uniek, geloofwaardig en leiden tot verdere gesprek. De beste manier om dit te bereiken is door te laten zien dat je passie hebt voor wat je doet. (Trui)
Als je het stappenplan volgt om je pitch te maken, is het ook makkelijk om je pitch aan te passen aan je publiek. Of een nieuwe verrassende versie te maken.
Je doet het waarschijnlijk al op je website, maar vergeet het vaak in real life. Stel een volgende stap voor.
De beste manier om van een pitch naar de conversatie te gaan, is je luisteraar de kans geven om jou te verbluffen met zijn pitch.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Negatieve Google-reviews? Ontdek hoe je professioneel reageert, klachten omzet in kansen en je online reputatie beschermt!
12 maart 2025
De digitale wereld verandert razendsnel, en een van de meest gestelde vragen onder ondernemers en marketeers is: heeft SEO nog zin in 2025? Met de opkomst van zero-click searches en veranderend zoekgedrag rijst de vraag of investeren in SEO nog steeds de moeite waard is. Laten we de feiten op een rijtje zetten.
13 februari 2025