Geschreven door Jo Deferm.
"Is dat goed voor mijn SEO?" Een veelgestelde vraag die we ook bij Webhero dikwijls beantwoorden. Geen wonder, want er is de afgelopen jaren enorm veel veranderd in de wereld van SEO of zoekmachine optimalisatie: zoekmachines veranderden hun ranking criteria én internetgebruikers veranderden hun zoekpatroon. Ondanks het groeiende belang van een goede ranking bestaan er steeds meer mythes over SEO. Hoog tijd om die de wereld uit te helpen!
Fout! Een goede SEO is afhankelijk van honderden criteria, maar in het algemeen kunnen we deze indelen in drie categorieën:
De technische aspecten kunnen gecontroleerd worden door jouw webdesigner, maar voor content creatie en linkbuilding ben je aangeschreven op jezelf (of een professional die je kan helpen bij deze zaken).
In onze blog "Hoger in de zoekresultaten dankzij Webhero" ontdek je hoe Webhero een goede SEO ondersteunt aan de hand van technische criteria!
Fout! Er wordt te vaak gefocust op linkbuilding waarbij de kwantiteit van de links primeert op de kwaliteit van de links. Linkbuilding is echter een zaak van kwaliteit, eerder dan kwantiteit. Bovendien wéét Google alles. Als slechte sites naar jouw site linken, zal Google het geweten hebben en het behoeft geen verdere uitleg dat dat niet goed is voor jouw SEO.
Focus daarom op kwalitatieve linkbuilding of het genereren van interessante content. Nieuwe, interessante content kan namelijk gebruikt worden om te bloggen en te delen op social media. Op lange termijn leidt goede content creatie tot meer kwalitatieve links: twee vliegen in één klap!
Fout! Hoewel er een sterke correlatie is tussen de ranking van zoekresultaten en clickthrough rates, is ranking niet het enige dat telt. Iedereen wil op nummer 1 staan in Google en andere zoekmachines, maar feit is dat niets of niemand jou kan garanderen dat je voor elk kernwoord, op elke locatie en op elk toestel nummer 1 bent.
Onderzoek heeft intussen uitgewezen dat niet alleen de zoekresultaten in de top drie hogere clickthrough rates krijgen. Je hoeft dus niet helemaal bovenaan te eindigen in de zoekresultaten om meer traffic te genereren! Goed nieuws, toch?
En het wordt nog beter voor wie zich zorgen maakt over zijn of haar ranking: een nummer 1 plaats in Google is geen garantie tot succes. In theorie kan je namelijk op de eerste plaats staan, veel traffic naar jouw website krijgen, mààr geen euro verdienen.
Koppel deze wijsheid aan goede content creatie en social media sharing en je zal niet meer wakker liggen van die eerste plaats in de ranking!
Fout! Een grotere online voetafdruk resulteert niét in een betere ranking. De drie belangrijkste redenen hiervoor zijn:
Onthoud bovendien dat goede content creatie nog steeds heel belangrijk is en dat kwaliteit en kwantiteit niet noodzakelijk samengaan. Focus daarom op relevante content en geef jouw (potentiële) klanten waar ze naar op zoek zijn.
De bovenstaande regel geldt eerst en vooral ook voor de homepage. Zorg ervoor dat je op de homepage duidelijk maakt wie je bent, wat je doet, waar je gevestigd bent en wat jouw meerwaarde of visie is. Voeg daar nog een call to action aan toe en jouw homepage is klaar om het wereldwijde web te veroveren!
Fout! De tag die je toekent aan bepaalde content - of dat nu een H1, H2 of H6 is - heeft weinig of zelfs geen invloed op de algemene SEO van jouw website. Het is dus niet de bedoeling dat je al jouw keywords in een H1 tag samenbundelt. De verschillende groottes van de tags zijn eerder een lay-out kwestie dan een aanduiding van volgorde van belangrijkheid.
Met andere woorden: een H1 tag heeft dezelfde waarde voor jouw SEO als een H6 tag. Denk daarom in de eerste plaats aan jouw (potentiële) klanten. Welke informatie zoeken zij? Op welke keywords zoeken zij in Google en andere zoekmachines? Welke boodschap wil ik hen meegeven? Neem al deze vragen in overweging en maak op basis daarvan een inhoudelijke structuur van jouw website.
De structuur van de website geldt als een blueprint van jouw bedrijf. De belangrijkste informatie moet dus in de kijker geplaatst worden of bovenaan een pagina, maar dat hoeft niét in een H1 tag.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024