Wens je alle e-mailadressen die je verzameld op je website automatisch in 1 adressenlijst te laten toekomen? Maak dan gebruik van de gratis tool MailChimp. Wil je daarbij dan ook nog eens gebruik maken van een gemakkelijke tool om nieuwsbrieven naar deze adressenlijst te versturen? Kies dan voor onze Webhero Mail-tool.
MailChimp is een gratis online tool tot 500 e-mailadressen. Heb je een groter adressenbestand dan 500 e-mailadressen, kan je nog steeds gebruik maken van MailChimp en kies je voor een betalende formule (betalen per e-mailadres of betalen per uitgestuurde nieuwsbrief).
Graag helpen wij bij Webhero zelfstandige en kleine ondernemingen hun bedrijf professioneel online en hebben wij een duidelijke MailChimp handleiding opgezet zodat je zelf aan de slag kan met het opzetten van een adressenbestand gesynchroniseerd met jouw Webhero website.
Surf naar www.mailchimp.com, klik op de grote blauwe knop ‘Sign up’ en vul je e-mailadres, gewenste gebruikersnaam en wachtwoord in. Klik nogmaals op ‘Sign up’.
Hierna zal je je e-mailadres moeten verifiëren. Open je mailbox en klik in de e-mail op ‘Activate Account’.
Je komt nu op een check-in terecht van Mail waarbij je enkele stappen moet doorlopen:
Klik op ‘continue’ om de opzet van je account te voltooien.
Om je adressenlijst met alle verzamelde e-mailadressen toe te voegen in MailChimp, klik je langs de linkerkant op ‘Audience’ en kies voor ‘Add your contacts’.
Nu kan je je volledige adressenlijst in 1 keer uploaden door een TXT- of CSV-bestand te uploaden. Indien je je adressen in een Excel-bestand hebt staan, kies je voor de optie ‘Copy and paste’. Hierna kan je alle e-mailadressen met naam en voornaam kopiëren uit je Excel en plakken in het kader in MailChimp.
Na het uploaden van de e-mailadressen kan je aangeven via waar je deze adressen hebt verzameld of tot welke groep ze behoren. Je geeft ze een specifieke ‘tag’. Later kan je bij het versturen van een nieuwsbrief selecteren naar welke ‘tags’ je de nieuwsbrief wenst uit te sturen. Bijvoorbeeld: je wilt enkel de kopers van je webshop een mail versturen, upload dan alle klanten uit je bestellingen in MailChimp en geef hen de tag ‘webshop client’.
Om extra e-mailadressen toe te voegen nadat je een lijst hebt geüpload, ga je naar ‘Audience’ > ‘All contacts’ en kies je voor ‘Add contacts’.
Heb je een Webhero website, dan kan je de verzamelde e-mailadressen via je website automatisch laten synchroniseren met je online adressenlijst in MailChimp. Volg de instructies hieronder en jouw adressenlijst wordt continue uitgebreid met nieuwe e-mailadressen.
Nog geen Webhero klant, maar wel geïnteresseerd in een professionele website met gebruiksvriendelijke beheermodule?
Om nieuwsbrieven te kunnen versturen vanuit de Mail-tool dien je je adressenlijst uit MailChimp te koppelen. Dit doe je door naar ‘Instellingen > Integraties’ te gaan en te kiezen voor het logo van ‘MailChimp’. Je zal zien dat je de API key van je MailChimp account moet ingeven.
Deze kan je in MailChimp terugvinden als volgt:
Wens je een inschrijvingsformulier op de homepage van je website te plaatsen om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief? Ga dan in de beheermodule van je website naar Instellingen > Voorkeuren en activeer het puntje ‘Nieuwsbrief’.
Bij ‘Nieuwbrief titel’ kan je kiezen welke melding er boven het inschrijvingsformulier op je website wordt gezet. Je kan kiezen voor ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’, maar je kan perfect ook kiezen voor bv. ‘ontvang maandelijks tips over gezond eten’.
Duidt hierbij aan dat alle inschrijvingen automatisch naar Mailchimp verstuurd mogen worden. Zo zal ieder e-mailadres dat je verzameld via dat formulier ook meteen in je adressenlijst in MailChimp terecht komen. Je dient hiervoor enkel nog je Audience ID in te vullen. Dit doe je al volgt:
Wens je de inschrijvingen op een bepaald formulier (bv. contactformulier) op je website ook in MailChimp toe te voegen, kan je bij dat gewenste formulier ook bovenstaande koppeling maken.
Ga hiervoor in je beheermodule naar ‘Pagina’s’ en klik ter hoogte van de gewenste pagina op de groene tekst ‘# formulieren’. Klik daarna bij het gewenste formulier helemaal rechts op ‘wijzig’. Scroll naar beneden totdat je de optie ‘Wilt u een e-mail ontvangen bij nieuwe inschrijvingen?’ ziet staan. Hier kan je ook aanduiden om alle inschrijvingen automatisch naar Mailchimp.
Voor het bekomen van de Audience ID voor de koppeling kan je exact dezelfde stappen volgens als in het puntje hierboven.
Nadien bij het invullen van de vragen in je formulier, dien je nog even toe te kennen dat deze velden doorgestuurd mogen worden naar je Mailchimp account.
Dit doe je door te klikken op de vragen en vervolgens aan de linkerzijde 'beheer mailchimp koppeling' te gaan aanduiden zoals gewenst.
Tip: Sinds de GDPR wetgeving is het verplicht om akkoord te hebben van een bezoeker om nieuwsbrieven te versturen naar de gegevens die hij/zij achterlaat. Zorg er dus zeker voor dat je dit akkoord vraag via de verplichte checkbox en je dit meldt in je privacyverklaring.
Webhero voorziet een Mail-tool module zodat je heel gemakkelijk nieuwe pagina's van jouw website kan gebruiken in jouw nieuwsbrief.
Ga hiervoor in jouw beheermodule naar de tab ‘Campagnes’ en klik rechts bovenaan op de groene + (= campagne toevoegen). Geef de campagne een naam, duidt aan naar wie de nieuwsbrief verzonden moet worden, wat het onderwerp is en eventuele preview tekst.
Nu kan je jouw nieuwsbrief gaan opmaken. Klik hiervoor op de dropdown ‘Item selecteren’ om de inhoud van een pagina op jouw website te gebruiken en kies hierbij voor de nieuwe pagina vb. ‘Afspraak maken’.
Klik daarna bij het nieuwe item op het pennetje om het item te wijzigen. Hier kan je verschillende zaken aanpassen zoals het onderwerp, de inhoudelijke tekst, de tekst die op de knop komt te staan. Automatisch zal er achter de knop al een link naar jouw website pagina ingesteld worden.
Klik op ‘Opslaan’ en daarna op ‘Verzenden’ om de nieuwsbrief uit te sturen.
Indien gewenst kan je nog meerdere items toevoegen aan jouw nieuwsbrief voordat je hem uitstuurt.
Maak je nog geen gebruik van onze Webhero Mail-tool module maar wil je in de toekomst wel efficiënt nieuwsbrieven uitsturen?
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024