Hoger scoren in Google

7 april 2017

Is UX het nieuwe SEO?

Geschreven door Jo Deferm.

Het opbouwen van een online identiteit gaat gepaard met enkele belangrijke overwegingen. De twee misschien wel belangrijkste overwegingen lijken elkaar echter tegen te werken: SEO (Search Engine Optimization) en UX (User Experience). Terwijl de SEO specialisten focussen op zoekmachines, focussen de UX designers op de eindgebruiker, de websitebezoeker. Maar sluiten beiden elkaar echt uit zoals vaak gesuggereerd wordt? Is UX het nieuwe SEO? Of kunnen SEO en UX elkaar net versterken? 

SEO en UX zijn twee dynamische begrippen die net zoals webdesign, zoekmachines en het internet evolueren. Het SEO landschap is de afgelopen jaren alleszins sterk veranderd. De algoritmes en ranking criteria van Google zijn dynamisch en ook user experience wordt tegenwoordig opgenomen als criterium. De focus ligt niet alleen op zoekwoorden en linkbuilding, maar ook op de kwaliteit van een website. 

Maar wat is de kwaliteit van een website? Ondanks de technologische vooruitgang is het voor zoekmachines nog niet mogelijk om tekst te begrijpen of afbeeldingen en video's te bekijken op dezelfde manier als mensen. Zoekmachines doen daarom een beroep op meta information over hoe mensen interageren met websites en pagina's. Zo kan een zoekmachine informatie opslaan over het succes van een bepaalde website, pagina of ranking. Als je op de eerste link klikt, maar meteen teruggaat naar de ranking om vervolgens op de tweede link te klikken, is dat een indicatie dat je niet tevreden was het met eerste resultaat.

Goede SEO en een goede UX gaan dan ook beter samen dan je denkt. Google wil namelijk relevante content aanbieden en ze nemen user experience in achting bij het ranken van de websites. Hetzelfde geldt voor slechte SEO en een slechte UX. Het één leidt tot het ander.

usability, website laten maken,  Webhero

Hoe meet je user experience?

UX meten is geen exacte wetenschap, maar dankzij Google Analytics kom je al een heel eind. De onderstaande statistieken vormen een aanwijzing voor jouw user experience:

1. Bouncepercentage

Een laag bouncepercentage wijst doorgaans op een goede UX. Als jouw bouncepercentage hoog is, moet je jezelf afvragen waarom. "Waarom verlaten mensen mijn website? Is mijn website inhoudelijk goed? Naar welke informatie is mijn doelgroep op zoek? Bied ik deze info aan? Vinden ze de info snel terug?"

2. Gemiddelde sessieduur

"Hoeveel tijd spenderen mensen gemiddeld op mijn website?" De gemiddelde sessieduur gaat hand in hand met het bouncepercentage. Als de gemiddelde duur hoog is, is een hoger bouncepercentage niet noodzakelijk slecht. Mensen hebben tenslotte toch even gesurft op jouw website en wie weet hebben ze wel gevonden wat ze zochten. Heeft jouw website een lage gemiddelde sessieduur en een hoog bouncepercentage? Ga dan aan de slag met het optimaliseren van de homepage, de navigatie van jouw website, etc.

3. Aantal pagina's per sessie

Iemand die meerdere pagina's per sessie bekijkt, heeft zich geëngageerd en is wel degelijk op zoek naar meer informatie. Houd er echter wel rekening mee dat een te hoog aantal pagina's kan wijzen op een slechte menu navigatie. Je wil tenslotte niet dat mensen verloren in het rond klikken op jouw website zonder te vinden waar ze werkelijk naar op zoek zijn.

4. Conversies

"Wat is het einddoel van mijn website?" Zorg ervoor dat je jouw doel steeds voor ogen hebt en stuur de bezoekers van je website ook richting dat einddoel. Een duidelijke call-to-action op de homepage is een must! Ook op andere pagina's kan je call-to-actions toevoegen om jouw bezoekers te begeleiden tijdens hun bezoek aan je website. 

Tip: "Be the best answer"

Wil je de user experience (UX) van jouw website een boost geven? Zorg er dan voor dat je jouw doelgroep geeft wat ze zoeken en doe dat snel. De doorsnee surfer die niet meteen vindt wat hij zoekt, zal jouw website ook snel weer verlaten. 

"Be the best answer!"

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

Webhero Awards 2024

Dit jaar eerden we 41 ondernemingen uit de Webhero (Bookings) community voor hun innovatie en succes, zowel online als offline. Bij de ceremonie ontvingen 13 pioniers hun award live, een moment van pure erkenning en waardering. Ontdek alle winnaars!

28 maart 2024

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x