Je hebt waarschijnlijk al gehoord over de naleving van de GDPR. Als je jezelf afvraagt: "Wat betekent dit?", maak je dan geen zorgen. Je bent niet de enige - het onderwerp kan behoorlijk verwarrend zijn. We leggen uit wat de General Data Protection Regulation is en hoe deze jouw organisatie zal beïnvloeden.
GDPR (of ook Algemene Verordening Gegevensbescherming – AVG genoemd) gaat over het beheer en de beveiliging van persoonsgegevens van Europese burgers. Als organisatie moet je vanaf mei 2018 kunnen aantonen welke persoonsgegevens je verzamelt, hoe je deze data gebruikt en hoe je ze beveiligt. Als je de persoonsgegevens van een Europese burger of een persoon die zich in de EU bevindt verzamelt of verwerkt, ongeacht het land waarin je bedrijf is gevestigd, heeft de GDPR invloed op jouw bedrijf.
Ontdek wat dit voor jou als klant betekent, waarom onze nieuwe maatregelen voor jou positief zijn en welke verantwoordelijkheden je zelf draagt.
Lees ook: GDPR Handleiding voor Webhero websites
Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wie welke rol speelt. Binnen de GDPR vervult Webhero twee rollen.
Wij zijn verwerkingsverantwoordelijke wanneer we persoonsgegevens van onze klanten beheren.
We zijn gegevensverwerker wanneer we gegevens verwerken die onze klanten toebehoren. Het enkele feit dat wij toegang hebben tot de gegevens in de back-end van de klant, maakt dat wij door de GDPR als gegevensverwerker worden beschouwd.
Lees ook: Ontdek onze 25 Webhero website functionaliteiten
De nummer 1 vraag die we van klanten krijgen en die voor jou waarschijnlijk ook belangrijk is: is mijn website GDPR-conform? Dit is een juridische kwestie, maar als digitale held is het onze missie om je zoveel mogelijk te informeren en te helpen om te voldoen aan de wet bescherming persoonsgegevens.
De nieuwe wetgeving bestaat uit een aantal regels en principes die je moet volgen in alle afdelingen en processen in je bedrijf. Je website kan bijvoorbeeld volledig GDPR-conform zijn, maar als jij de regels niet volgt, schendt je als organisatie alsnog de wet.
We doen volgende aanpassingen zodat je in de mogelijkheid bent om je website GDPR-conform te maken:
Voor webshops nemen we volgende maatregelen:
Lees ook: Hoe je Teamleader CMR koppelen aan je Webhero website
Als Webhero-klant is het nu een goed moment om je voor te bereiden op de GDPR. Overweeg deze tips:
Je bezoekers moeten duidelijk geïnformeerd worden over wat jij met hun gegevens gaat doen op het moment dat ze een formulier invullen. Meestal gaat daarbij een denkproces aan vooraf: welke persoonsgegevens heb ik op dit moment al? Wat wil ik daarmee doen en mag dat, m.a.w. hebben de betrokkenen daar destijds hun toestemming voor gegeven? Welke nieuwe gegevens wil ik verzamelen en met welk doel? Hoe communiceer ik dit transparant naar de bezoekers van mijn website?
Het recht op toegang tot, wijziging en verwijdering van gegevens is een van de belangrijkste punten van de GDPR. Ontdek hoe je gegevens kunt verwijderen of hun informatie kunt wijzigen.
Een van de hoofddoelstellingen van de GDPR is het minimaliseren van het risico van datalekken en het voorkomen van misbruik van persoonsgegevens van Europese ingezetenen. Daarom is aan te raden om alle gegevens die overbodig zijn, te verwijderen.
Webhero doet het nodige zodat jij aan de GDPR kan voldoen op 25 mei. Toch is het belangrijk om te benadrukken dat, wanneer jij of je bezoekers persoonsgegevens invoeren in het Webhero-platform, jij optreedt als verwerkingsverantwoordelijke en gegevensbeheerder. In dit geval krijg jij de exclusieve verantwoordelijkheid om te voldoen aan de GDPR en fungeert Webhero enkel als facilitator en verwerker van deze gegevens.
De informatie op deze pagina is bedoeld om Webhero-gebruikers te informeren over de GDPR in het kader van onze services en mag niet worden beschouwd als juridisch advies. Bovendien kunnen er delen van de wetgeving zijn die andere aspecten van jouw bedrijf ook beïnvloeden.
We raden je aan om gekwalificeerd juridisch advies in te winnen om te bepalen welke maatregelen je moet uitvoeren om volledig compatibel te zijn met de GDPR. Heb je geen idee waar je hiervoor terecht kan? Wij brengen je graag in contact met onze partner. Neem contact op met [email protected].
Lees ook:
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024