Geschreven door Jo Deferm.
Update: 26 mei 2023
Als ondernemer moet je inspelen op veel verschillende aspecten binnen je onderneming. Van sociale media marketing, content marketing en performance marketing tot time- en project management. Het is dan ook belangrijk om efficiënt en tijdbesparend te werk te gaan. Daarom hebben wij een aantal relevante must-have tools opgelijst waar je zelf mee aan de slag kan en die de werkdruk van elke onderneming, hoe groot of klein dan ook, kunnen verlichten.
Ben je op zoek naar tools die je kunnen helpen om je sociale media content te plannen en te organiseren? Wij geven hieronder drie handige tools mee die je alvast kunnen helpen.
Later is een all-in-one social media platform voor de top sociale netwerken zoals Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn, TikTok, enzovoort. Met deze tool kan je je content gaan plannen, analyseren en publiceren in een paar klikken.
Een aantal functies waar Later op inspeelt:
Het automatisch posten van je content,
Starten met Later doe je door één van de drie betalende plannen te kiezen. Wil je het liever eerst uittesten? Dan kan je ook starten met de 14 dagen gratis proefperiode.
Coosto is een marketingtool voor content en sociale media, die tegenwoordig ook samenwerkt met ChatGPT (een AI-model ontwikkeld door OpenAI). Onderwerpen waar Coosto op focust zijn content inspiratie, social media inplannen, content optimalisatie, community management, content analytics en content marketing. Je kan inspelen op deze onderwerpen aan de hand van de discover-, de publish-, de engage-, de listen- en de report-pagina. De tool werkt met drie betalende pakketten: een essential-, growth- en pro pakket, maar er is ook de optie om een gratis demo uit te proberen.
Hootsuite is een online tool voor social media management.
Met deze tool kan je:
Hootsuite werkt aan de hand van vier verschillende betalende plannen, maar je kan de tool de eerste 15 dagen gratis uitproberen.
Ben je op zoek naar gratis sociale media management tools? Kijk dan zeker eens naar Planable, Inpreview of UNUM.
Wil jij ervoor zorgen dat jouw website of webshop hoger scoort in Google? Dan is het belangrijk om in te spelen op SEO.
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. SEO is het geheel aan activiteiten dat je uitvoert met als doel: een bepaalde webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante zoekwoorden. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, hoe groter de kans dat gebruikers die webpagina bezoeken. Je gaat dus met andere woorden een webpagina verbeteren om hogere posities te bereiken in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Ontdek onderaan enkele relevante tools wanneer je wilt starten met SEO.
Google Search Console is een tool van Google waarmee je de indexeringsstatus, de positie en de zichtbaarheid van je website in Google kan bijhouden en optimaliseren. De tool kan dus het zoekverkeer en de prestaties van je site meten om zo problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat je site opvalt onder de zoekresultaten van Google. Een aantal functies van Google Search Console zijn:
De tool is volledig gratis, het enige wat je moet doen om aan de slag te gaan, is een Google Account hebben en je website koppelen aan de tool.
Answer The Public is een keyword tool of zoekwoorden tool. De tool visualiseert zoekvragen en voorgestelde zoekopdrachten (automatische zoekmogelijkheden) over een bepaald onderwerp in een “zoekwolk”. Deze zoekwolk is een soort van mindmap dat kan opgedeeld worden in categorieën, zoals de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) maar ook in andere vraagvormen zoals 'kan, zijn, wil, enzovoort'. De data voor deze zoekwolk komt uit gegevens van zoekmachines zoals Google en biedt een inzicht in de noden van consumenten. ATP werkt via drie betaalplannen die uitgebreide functies bieden, maar je kan ook een gratis proefperiode van 7 dagen starten.
Ubersuggest is een gratis keyword tool of zoekwoorden tool. Het focust zich op SEO tools, keyword ontdekking, site audit, dagelijkse rankings, concurrentieanalyses en backlink data. Maar wat houdt dat nu in? De tool heeft dus verschillende interessante functies en mogelijkheden.
Ubersuggest werkt met drie verschillende maandelijkse en levenslange betaalmodellen, maar ook zij bieden een gratis proefperiode van 7 dagen aan.
Moz is een all-in-one SEO tool. De tool biedt een aantal functies aan rond SEO onderzoek:
Een aantal van de functies die Moz aanbiedt zijn gratis zoals de link explorer, de keyword explorer, de domain analysis en de MozBar. Indien je meer mogelijkheden en functies wilt, kan je ook een betalend plan aankopen.
Ahrefs is een all-in-one SEO tool dat focust op hoger ranken en meer verkeer krijgen naar je website.
Met deze tool kan je:
Ahrefs biedt vier betalende abonnementen aan voor de tool met elk eigen functies en mogelijkheden. Als gratis account biedt Ahrefs het Ahrefs Webmaster Tools-account aan.
Semrush is een online platform voor online zichtbaarheidsbeheer en contentmarketing. Semrush biedt dan ook een SEO-tool. Met deze Semrush SEO-tool kan je allerlei taken uitvoeren zoals:
De SEO tool biedt drie mogelijke betalende abonnementen of plannen aan, waarvan je er twee gratis kan uittesten.
Screaming Frog is een website crawler voor technische SEO site audits. De tool is dus een website crawler die je helpt bij het verbeteren van je on-site SEO door gegevens te verzamelen en audits uit te voeren voor veel voorkomende SEO problemen. Je kan de tool gratis downloaden en nadien heb je twee opties voor het gebruik. Ofwel neem je een gratis licentie en kan je gratis 500 URL’s crawlen, ofwel neem je een betalende licentie waarbij de limiet weg valt en je toegang krijgt tot meer geavanceerde functies.
Ook wij, Webhero, hebben een SEO-tool in de aanbieding. Deze tool is een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke SEO-tool specifiek voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. De Webhero tool analyseert elke pagina van je website en houdt rekening met een ruime selectie SEO-parameters. De tool zoekt SEO-problemen op je pagina’s zodat je ze onmiddellijk kan oplossen. Ze detecteert:
Ontbrekende keywords,
Wij bieden verschillende pakketten aan waarin je de SEO-tool kan gebruiken om naar de top van Google te stijgen en je concurrenten te overtreffen.
Nog andere tools die interessant zijn wanneer je start met SEO als ondernemer zijn: Mangools, Infinite Suggest, Siteliner, Google Lighthouse, Google Pagespeed Insights en SEO Quake.
Het belang van online communicatie is de laatste jaren enorm toegenomen. Sinds de corona lockdowns is online communiceren en vergaderen verschoven van een must naar een blijvende trend. Ondernemingen kunnen dus niet meer zonder online communicatie- en vergadertools. Voor die reden sommen wij hieronder een aantal efficiënte online communicatie- en vergadertools op voor jou.
Slack is een online samenwerkingsplatform of communicatieplatform. De tool werkt aan de hand van channels of kanalen, dit zijn groepsgesprekken met zelf geselecteerde collega's. Ook werkt de tool met slack connect, dit houdt in dat je met mensen van buiten je organisatie af kan communiceren. De tool werkt aan de hand van chats, videocalls en phone calls. Ook biedt de tool extra integraties en apps, automatisatiemogelijkheden, zoekfuncties, de mogelijkheid om bestanden te delen en een goede beveiliging. Slack is zowel gratis als betalend beschikbaar, afhankelijk van de features die je wilt in je pakket.
Google Meet (vroeger Google Hangouts) is een videocall dienst ontwikkeld door Google. Het is een online tool waarmee je online kan vergaderen. Deze tool heeft verschillende interessante functies waaronder tweezijdige en meerzijdige audio- en video-oproepen, een chat, een integratie met Google Agenda, een integratie met Google contacten, de mogelijkheid tot het delen van je scherm en nog veel meer. Het enige wat je nodig hebt om een Google Meet gesprek te organiseren is een gratis Google-account.
Microsoft Teams is een communicatie- en samenwerkingsplatform van Microsoft. De tool speelt in op chatmogelijkheden, videoconferenties, bestandsopslag en integratie van applicaties. Ook biedt de tool verschillende functies aan waaronder online vergaderen, online chatten, scherm delen, organiseren van webinars, bestanden delen, aangepaste achtergronden en nog veel meer. Microsoft Teams biedt abonnementen voor zowel thuisgebruik als zakelijk gebruik. Voor thuisgebruik bestaat er één gratis optie en twee betalende opties. Voor zakelijk gebruik bestaat er ook weer één gratis optie en drie betalende opties.
Zoom, ook wel Zoom Video Communications genoemd is een softwarebedrijf voor teleconferentie-services. De tool focust zich voornamelijk op videoconferenties, online-vergaderingen, chatsessies en mobiele samenwerkingen. De tool biedt dus functies aan zoals online vergaderen, online chatten, online bellen, online vergaderruimtes, webinars, online evenementen, integraties en nog veel meer. Zoom biedt bepaalde functies gratis aan en bepaalde functies betalend, zo hebben ze gratis abonnementen maar ook betalende pro, zakelijk en onderneming abonnementen.
Heb je nood aan een efficiënte en professionele manier om je werk te plannen en organiseren? Wij helpen je op gang met deze drie organisatie tools:
Calendly is een tool om op een professionele en efficiënte manier vergaderingen in te plannen. Het vermijdt het heen en weer e-mailen. Calendly werkt namelijk in drie hoofdstappen.
Calendly heeft zelfs nog een heleboel andere interessante functies. De tool focust zich op drie hoofdgroepen waaronder individuen, teams en ondernemingen en werkt met vier pakketten waarvan één gratis pakket en drie betalende pakketten.
Trello is een applicatie voor het beheren van je projecten en het ordenen/plannen van je taken via borden, lijsten en kaarten samen met de rest van je team. Bij Trello kan je werken met taaktoewijzingen, tijdlijnen, productiviteitsstatistieken, kalenders, checklisten, vervaldatums, bijlagen, gesprekken, automatiseringsmogelijkheden, integraties en een heleboel andere interessante functies. De tool maakt gebruik van vier abonnementopties: één gratis abonnement en drie betalende abonnementen.
Teamleader is een work management software dat zich focust op verkopen, factureren en werk plannen. Allemaal op één plek. De tool biedt twee softwareproducten aan, de Teamleader Focus en de Teamleader Orbit. Met de Teamleader Focus kan je klanten beheren, offertes maken, projecten beheren, tijd registreren, facturen maken en geld ontvangen. Met de Teamleader Orbit kan je dan weer klanten en offertes opvolgen, projecten plannen, tijd registreren, factureren, uitgebreid rapporteren en ongestoord werken met retainers, allemaal met goede support. Beide producten zijn betalend, met elk hun verschillende prijspakketten.
Neem dan zeker eens een kijkje naar nog andere tools zoals Evernote, Notion, Remember The Milk en Outlook.
Als ondernemer is het belangrijk dat je zelf mee aan de slag kan met het creëren en visualiseren van de content voor je onderneming. Je kan namelijk niet altijd afhankelijk zijn van een designer. Het proces met een designer kan trager verlopen en is duurder dan zelf aan de slag te gaan met handige grafische vormgeving tools. Hieronder lijsten wij een aantal design tools voor je op!
Canva is een Australisch grafisch ontwerpplatform dat wordt gebruikt om verschillende soorten visuele content zelf te creëren. Zo kan je op dit platform social media content, persoonlijke content, zakelijke content, marketing content, educatieve content en trending content maken. Canva biedt binnen deze categorieën een groot aanbod ontwerpen aan zoals bijvoorbeeld A4-documenten, presentaties, video’s, sociale media posts en stories, banners, posters, rapporten, uitnodigingen, logo’s, visitekaartjes, flyers, drukproducten en nog veel meer!
De app bevat ook allerlei hulpmiddelen zoals sjablonen per ontwerp maar ook extra visuele elementen, foto’s, video’s, lettertypes, kleuren, audio en integraties die het mogelijk maken om op een eenvoudige manier goede content te creëren.
Canva biedt drie abonnementen aan, een gratis account, een betalend pro-account (dat je dertig dagen gratis kan uittesten) en een betalend ondernemingsaccount. Je kan met het gratis account dus altijd aan de slag in Canva.
Adobe Creative Cloud is een creatief design pakket van Adobe. Dit pakket is een verzameling van meer dan twintig creatieve apps waarmee je visuele content kan creëren. Deze apps kunnen gebruikt worden voor het vormgeven van foto’s, video’s, grafische ontwerpen, illustraties, UI en UX en voor sociale media. Dit pakket bevat ook extra geïntegreerde basisfuncties zoals kleurenpaletten, lettertypefamilies en nog andere Adobe extensies. Een aantal voorbeelden van de apps in dit pakket zijn Photoshop, Illustrator, InDesign, XD, Premiere Pro en After Effects.
Je kan ofwel het Adobe Creative Cloud pakket aankopen ofwel de individuele apps apart aankopen, beiden via maandelijkse licenties. Deze licenties kan je aankopen voor individuele gebruikers, voor bedrijven, voor studenten en docenten of voor scholen en universiteiten. Je kan al deze licenties eerst voor zeven dagen uitproberen aan de hand van een gratis proefversie.
Een aantal andere mogelijkheden om je content visueel vorm te geven zijn Google Presentaties, Desygner, Visme, Picmonkey en Figma. Zeker de moeite om deze tools ook eens uit te testen!
Om uit te leggen wat een font is, moeten we eerst uitleggen wat een lettertype is. Een lettertype is het ontwerp van een letter. Een font is dan de combinatie van het lettertype (het ontwerp van de letter), de grootte en de stijl van het lettertype. Hieronder lijsten we twee goede tools op om inspiratie te vinden voor fonts en om ze te downloaden en te gebruiken.
Google Fonts is een weblettertype-service van Google. De tool bevat een gratis bibliotheek van 1400 open source lettertypefamilies, iconen en API’s voor het gebruik van de lettertypen via CSS en Android. Je kan de lettertypes gratis downloaden en gebruiken in je digitale producten voor Android, iOS en op het internet.
Adobe Fonts is een weblettertype-service van Adobe. De tool biedt meer dan 20000 lettertype-opties en alle lettertypen zijn inbegrepen bij het Creative Cloud-abonnement. Deze lettertypen vallen dan ook onder de Adobe Font licentie wat inhoudt dat alle lettertypen gebruikt mogen worden voor zowel persoonlijk als commercieel gebruik. Je kan de Adobe Fonts aankopen aan de hand van twee manieren. Oftewel koop je een individuele app van Adobe zoals bijvoorbeeld Adobe Photoshop, InDesign of Illustrator en krijg je hierboven op gratis toegang tot Adobe Fonts. Oftewel koop je het Creative Cloud pakket en krijg je hierboven op ook weer gratis toegang tot de tool. Als laatste kan je de tool ook gratis uitproberen door gebruik te maken van een gratis Adobe ID, hierbij kan je 1000 Adobe lettertypes uitproberen. Het enige wat je nog moet doen is zoeken naar fonts, ze activeren en gebruiken, voilà!
Heb je nood aan kwaliteitsvolle afbeeldingen voor jouw website, webshop of sociale media en heb je zelf geen content? Maak dan gebruik van tools waar je zowel gratis als betalend rechtenvrije afbeeldingen, illustraties of meer kan verkrijgen.
Dit zijn beelden waarvoor een eenmalige vergoeding wordt betaald voor het gebruik van dit beeld. Je wordt dus niet de exclusieve eigenaar van het beeld en je krijgt dus niet het auteurs- of eigendomsrecht maar je mag de foto, afbeelding of illustratie wel met een rechtenvrije licentie gebruiken. Rechtenvrij houdt dus in dat je geen royalties (= vergoeding voor het gebruik van andermans rechten) dient te betalen voor het gebruik van het beeldmateriaal. Zo een rechtenvrije licentie is dus een wettelijke overeenkomst tussen de beeldbank, de eigenaar van de afbeelding en jijzelf als eindgebruiker. Wij lijsten hieronder een aantal gratis en betalende beeldbanken voor je op.
Shutterstock is een Amerikaans platform dat zich focust op stockfotografie en het onder licentie vrijgegeven van beeld-, video- en audiomateriaal. Het platform biedt meer dan één miljard bestanden van hoge kwaliteit aan, van afbeeldingen, videomateriaal en muziek tot 3D-modellen en redactioneel beeldmateriaal. Shutterstock werkt aan de hand van betalende abonnementen met een gratis proefversie voor een periode van één maand.
Adobe Stock is een platform van Adobe, een Amerikaans softwarebedrijf. Adobe Stock focust zich op royaltyvrije assets. Zo biedt het platform foto’s, vectoren, illustraties, ontwerpsjablonen, 3D-assets, video’s, sjablonen voor motion graphics en audiotracks aan. Adobe Stock werkt aan de hand van een freemium model. Dit wil zeggen dat ze werken met betaalde lidmaatschappen maar ook een aantal gratis stockassets aanbieden. De betaalde lidmaatschappen zijn voor individuen, teams en ondernemingen. Deze betaalde versies kan je één maand gratis uitproberen aan de hand van een proefperiode. Binnen deze proefperiode kan je twee verschillende lidmaatschappen kiezen. Voor de gratis stockassets moet je dan weer een Adobe-account hebben of aanmaken.
Freepik is een Spaans platform dat meer dan tien miljoen grafische middelen aanbiedt waaronder foto’s, vectors, iconen en PSD-bestanden (Photoshop bestanden). Freepik maakt gebruik van zowel een gratis account als betalende accounts met meer mogelijkheden: premium en ultimate.
Pexels is een Duits platform dat focust op stockfoto’s en -video’s. Het biedt miljoenen beelden aan die van hoge kwaliteit zijn en die gratis kunnen worden gedownload en gebruikt. Ook zijn ze gelicentieerd onder de Pexels-licentie. Dit betekent dat je alles gratis kan gebruiken, dat toeschrijving niet is vereist en dat je de foto’s en video’s mag aanpassen.
Pixabay is een platform dat focust op auteursrechtvrije of royalty vrije foto’s, illustraties, video’s, vectors, muziek en effecten. Alle inhoud op Pixabay wordt vrijgegeven onder de Pixabay-licentie waardoor ze veilig gebruikt kunnen worden zonder toestemming te moeten vragen of zonder credits te geven aan de kunstenaar. Dit zowel voor commerciële als niet-commerciële doeleinden. De inhoud van Pixabay mag je bovendien ook wijzigen.
Unsplash is een platform van Getty Images dat meer dan twee miljoen gratis afbeeldingen met een hoge resolutie aanbiedt, gemaakt door een community van fotografen. Alle afbeeldingen van Unsplash kunnen gratis gedownload, gebruikt maar ook gekopieerd, gewijzigd en gedistribueerd worden worden voor zowel commerciële als niet-commerciële doeleinden. Er is geen toestemming of toeschrijving nodig van de fotograaf of Unsplash.
123RF is een Maleisisch platform dat zich richt op stockfotografie en het onder licentie vrijgegeven van beeld-, video- en audiomateriaal. 123RF werkt met verschillende betaalmethoden voor individuen, maar ook specifiek voor teams en ondernemingen. 123RF biedt geen proefversie aan van haar betaalmogelijkheden.
iStock is ook een platform van Getty Images. Het focust op royalty vrije content zoals stockfoto’s en het onder licentie vrijgegeven van beeld-, video- en audiomateriaal.
iStock werkt aan de hand van twee betaalmethoden voor de inhoud:
We hebben al een heleboel Google Tools opgesomd maar er zijn nog een aantal belangrijke tools die je zeker niet mag missen.
Google Analytics 4 is een webanalyseplatform waarmee statistieken van een website worden verzameld en gedetailleerd worden weergegeven. Het primaire doel van dit platform is om websitebeheerders inzicht te geven in het gedrag van hun klanten. Met Google Analytics 4 kun je verschillende rapporten genereren over doelgroepen, advertenties, acquisitie, gedrag, conversies, real-time gegevens en meer. Daarnaast kun je gegevens analyseren en visualiseren door middel van functies zoals trechteranalyse en segmentatie. Google Analytics 4 is gratis en vereist alleen een Google-account en de koppeling van je website met het platform.
Looker Studio (vroeger Google Data Studio) is een tool waarin je data visueel kan weergeven in dashboards en rapporten. Zo kan je gebruik maken van reeds bestaande sjablonen maar je kan ook zelf van nul beginnen om een rapport of dashboard op te stellen. Maar hoe zet je je data in deze tool? Eerst en vooral moet je een Google account hebben, dan moet je enkel nog je Google Analytics 4 en Google Search Console account koppelen aan de Looker Studio en je bent all-set!
Google Optimize is een tool waarmee je varianten van je website kan testen. De tool geeft de mogelijkheid om eenvoudig A/B-tests, multivariate-tests en omleiding tests uit te voeren om te ontdekken welke content het beste werkt voor je website. Door deze tests kan je je website aanpassen zodat deze geschikt is voor elke doelgroep. Wat dan weer kan zorgen voor meer bezoekers en meer conversies. Om van start te gaan met de tool heb je nood aan een gratis Google account en moet je je Google Analytics 4 koppelen aan de Google Optimize tool. Ook kan je nog een heleboel andere integraties verwerken in de tool.
Bekijk dan zeker Google Keyword Planner, Google Ads, Google Tag Manager, Google Trends, Google Mijn Bedrijf en Google Workspace.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024