SEO of zoekmachine optimalisatie? Uitleg, tips en video's


Wat is SEO optimalisatie? Afkorting & betekenis

SEO is de afkorting van "search engine optimization" of vertaald zoekmachine optimalisatie. SEO is het geheel aan activiteiten om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google, Yahoo of Bing. De bekendste SEO optimalisatie is het gebruik van relevante zoekwoorden in je webteksten. Zoekmachines zoeken altijd naar de beste match voor een zoekopdracht. Wanneer iemand zoekt naar "verver", dan zal deze hoogstwaarschijnlijk website suggesties krijgen waar het zoekwoord "verver" vaak in terugkomt. 

Is dat alles, denk je? Was het maar zo... Naast zoekwoorden houden zoekmachines ook rekening met meer dan 200 andere factoren. Bovendien zijn deze SEO ranking factoren het best bewaarde geheim van Google, laat staan hoeveel waarde er wordt gehecht aan iedere factor. Één ding is zeker: deze waarden wijzigen voortdurend. Toch gingen vele SEO-experten de uitdaging aan. Verschillende analyses, experimenten en discussies later verzamelden ze enkele onmisbare factoren.

In de video hieronder vat Rand Fishkin de betekenis van SEO samen in 90 seconden.

De 8 belangrijkste ranking factoren van Google

1. Kwalitatieve backlinks

Als een andere webpagina naar jouw site verwijst, spreken we van een backlink. Hoe meer backlinks, hoe hoger je rangschikking in Google. Het achterliggende idee? Simpel: je kan jezelf online promoten, maar als iemand anders jouw website aanbeveelt, scoor je dubbele punten. Meer zelfs, het aantal backlinks is één van de criteria voor een hoge domein autoriteit. Let wel op: niet alle backlinks zijn even waardevol. Één kwaliteitsvolle backlink kan meer voor je rankings doen dan tien slechte. Wanneer is een backlink kwaliteitsvol? Deze komen vaak van websites met - je raadt het - een hoge domein autoriteit.

2. Totaal aantal interne en externe links

Naast het verkrijgen van kwaliteitsvolle backlinks om jouw domein autoriteit te verhogen is het inzetten op interne links even waardig. Het is zelfs een van de meest onderschatte SEO ranking factoren. Waar zijn ze goed voor?

  • Pagina autoriteit: Zoals backlinks helpen met het verhogen van jouw domein autoriteit, doen interne links dit voor de autoriteit van jouw webpagina. Indien goed ingezet stijgt jouw pagina autoriteit wat een voordeel is binnen de ranking factoren van Google.

  • Verbanden leggen: GoogleBot kruipt het internet door van link tot link te gaan, zowel interne als externe. Bovendien probeert hij op diemanier relaties en verbanden tussen verschillende webpagina’s te leggen. 

Daarnaast is het zelf leggen van externe links toegestaan in een goede SEO-tekst. Waarom?  Google  ziet dit als een teken dat je de bezoeker wilt doorverwijzen naar meer informatie over de zoekopdracht. 

3. Organische click-through-rate

De Click Trough Rate (CTR) is de verhouding tussen het aantal keer dat jouw webpagina tussen de zoekresultaten verschijnt en het aantal keer dat een zoeker effectief doorklikt. Veel vertoningen maar weinig clicks? Dit is voor Google een signaal dat de titel en omschrijving van andere websites meer aanspreken en dus een hoger plaatsje verdienen in de ranking. Reden te meer om jouw titel en meta omschrijving extra te laten opvallen!

4. Autoriteit van het domein of de webpagina

Google geeft jouw domein of webpagina een waarde op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit, hoe beter jouw website zal scoren binnen Google. Zowel de domein - als pagina autoriteit kan je verhogen door  kwaliteitsvolle backlinks  aan te maken die verwijzen naar jouw domein of bepaalde webpagina.

5. De laadsnelheid van jouw website*

6. Kwaliteit van de inhoud van de webpagina

7. Zoekwoord gebruik

8. Mobiel vriendelijkheid*

*Kenmerkend voor Webhero websites en Webhero webshops.

E-book: Beter scoren in Google


Is SEO enkel voor Google?

Google is natuurlijk dé belangrijkste zoekmachine, maar er bestaan nog vele andere. Denk maar aan Bing, Yahoo, Baidu enzoverder. Online vind je gemakkelijk de meest gebruikte zoekmachines in de wereld terug. Als je dus een zoekmachine optimalisatie doet, zal dit voor bijna alle zoekmachines werken.


SEO tips van een SEO specialist

Omdat iedereen in de wereld voor zoveel mogelijk zoekwoorden op de eerste plaats wil staan, is SEO natuurlijk very very big business. Daardoor vind je online een hele hoop blogs over hoger scoren in Google, bestaan er agentschappen met SEO experts, en worden er steeds meer softwares ontwikkeld om je SEO ranking binnen Goolge te verbeteren. Gelukkig hebben ook wij bij Webhero echte SEO specialisten in huis, die volgende tips meegeven.

1. SEO blogs die het Webhero team regelmatig raadpleegt:

2. TOP SEO experten

Persoonlijk zijn we een grote fan van Rand Fishkin. Zijn "Whiteboard Friday" vlogs waren fantastisch. Hij slaagde erin om het complexe uit te leggen in verstaanbare taal. Brian Dean is dan weer een andere SEO expert die er uitspringt met eenvoudige maar slimme toepassingen om je SEO ranking te verbeteren. Daarnaast kunnen we een hele lijst aan SEO experten voorstellen, maar dat heeft deze blog "TOP SEO experten" reeds gedaan.

3. SEO software

In de zoektocht naar goede SEO software kwamen we bijna 200 SEO tools tegen. Onmogelijk om ze allemaal te testen en op te lijsten, maar we delen graag de SEO tools die zijn goedgekeurd door het Webhero team.

Voor een zoekwoordenonderzoek zijn volgende SEO tools de moeite om uit te testen:

Ubersuggest is een gratis tool die je inzicht geeft in welke alternatieve zoekwoorden vaak voorkomen en hoe groot je kans is om bovenaan te staan met het keyword. Handig!
Google Keyword Planner laat zien welke zoektermen voor jouw onderwerp relevant zijn en hoe vaak er naar wordt gezocht. Enigste voorwaarde? Het aanmaken van een Google Ads-account.
Google Search Console is interessante tool van Google die je kan gebruiken tijdens jouw zoekwoordenonderzoek. Je kan namelijk onder andere zien op welke zoekwoorden je momenteel gevonden wordt. Op die manier kan je kansen of opportuniteiten detecteren.
Ahrefs
SEMrush
Worldstream's Free Keyword Tools


Wat houdt een SEO check of SEO analyse in?

Veel agentschappen bieden een SEO check aan, maar voor een leek is de inhoud hiervan moeilijk te begrijpen. Wat gaan ze nu exact doen? En wat is het resultaat? Een SEO check van jouw website of webshop wordt uitgevoerd om te detecteren wat beter kan. Als je geen SEO analyse uitvoert kan je moeilijk inschatten hoe je kan ranken in de SERP’s (Search Engine Results Page).

Je kan zeer breed gaan met deze soort analyse  , waardoor prijzen voor een SEO check of SEO analyse kunnen variëren van 500 tot 20.000 euro. Vraag daarom  even na wat er exact onderzocht wordt en of dit wel van toepassing is voor jullie. Enkele vragen die je kan stellen:

Welke SEO ranking factoren ga je analyseren?
Wordt er een concurrentie analyse uitgevoerd?
Geven jullie advies op basis van jullie analyse?
Wordt dit advies vertaald naar praktische stappen die we kunnen uitvoeren?
Zullen jullie deze praktische stappen ook (deels) uitvoeren?


Resultaten na een SEO optimalisatie

Vergis je niet: vandaag inzetten op SEO, betekent niet een instant resultaat morgen. Het is een duurzaam proces waarmee je wint op lange termijn. Geen magische geldmachine dus, wel een reeks technieken die je website optimaliseert en je vindbaarheid versterkt. Met onze tips werk je aan een organische groei en bereik je jouw doelgroep nog beter.

Daarnaast is SEO een never-ending-project van meten, analyseren en optimaliseren. Zo kan jij op dit moment met een geniale optimalisatie binnen de top drie staan in de zoekresultaten, maar dit kan in de toekomst nog wijzigen. Denk aan nieuwe concurrentie, SEO ranking factoren die wijzigen enzoverder. 


SEO betekenis door Webhero. Resultaten van een SEO optimalisatie uit Google Analytics.

SEO Betekenis: Resultaten van een SEO optimalisatie in Google Analytics.


Waar kan ik een cursus over SEO optimalisatie of hoger in Google volgen?

We hebben wat rond gesurft om hier een lijstje op te maken, maar dat is niet zo eenvoudig. We doen een poging:

Syntra biedt verschillende opleidingen aan over SEO, SEA, Copywriting, maar we hebben geen idee welk niveau deze zijn.

Veel netwerkorganisaties bieden opleidingen aan aan hun leden. We denken dan aan VOKA, UNIZO, BNI en anderen.

Online kan je ook tal van gratis e-books over SEO vinden die je alvast vooruit helpen.

Via Youtube delen velen experten alsook hun kennis over SEO, waaronder ook Webhero.

Luister je liever in de wagen of onderweg? Verschillende podcasts helpen je graag verder!


E-book: Beter scoren in Google

Waar kan ik SEO teksten laten schrijven?

SEO teksten laten laten schrijven is geen makkelijke opdracht. Je moet namelijk twee taken uitvoeren die per definitie een beetje tegenwerken:

Je moet een wervende tekst schrijven waarvan de lezer in de ban raakt en zeker niet weg klikt.

Je mag de woorden niet allemaal zelf kiezen. Eigen aan SEO copywriting is, dat zeer specifieke woorden en alternatieven van dat woord op zeer specifieke plaatsen moeten terugkomen.

SEO-copywriting is iets waar wij bij Webhero onze handen vanaf houden, want het is een zeer specifieke job waarvoor je de nodige expertise en training voor moet hebben. Daarnaast moeten je dan soms ook nog eens vertalingen van die SEO teksten laten maken, wat het nog complexer maakt. Daarom werken we samen met partners voor SEO teksten en SEO vertalingen. Contacteer ons gerust.

Heb je al aantrekkelijke teksten, maar loop je vast tijdens met het onderzoeken en inzetten op belangrijke zoekwoorden? Dan is een SEO-traject  misschien wel iets voor jou!

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x