Geschreven door Jo Deferm.
Wanneer zelfstandigen of kleine ondernemingen een website op maat laten maken, denken ze vaak dat ze veel budget uitgeven aan iets dat heel lang zal meegaan. We excuseren ons alvast voor de teleurstelling, want het tegendeel is waar! Net zoals vele producten heeft een website een houdbaarheidsdatum en die is misschien veel korter dan je zou denken.
Het is natuurlijk niet zo dat bezoekers van jouw website na een bepaalde periode opeens ziek worden ;-). Ze gaan je website na een aantal jaar wel veel minder goed ervaren. Dit komt omdat design trends, user experience en de manier waarop we websites gebruiken steeds veranderen. Door jouw website regelmatig te updaten, kan je de bezoekers van jouw website heel wat hoofdpijn en frustratie besparen.
Net zoals mode- of interieurtrends, zijn er webdesign trends. Een website die 3 jaar geleden super mooi en trendy was, wordt nu misschien al ervaren als achterhaald. Anno 2019 ga je bijvoorbeeld ook geen Buffalo’s meer aandoen. Sommige trends kunnen natuurlijk terugkomen, al hopen we stiekem dat sommigen daarvan mooi op zolder blijven liggen. Weet je bijvoorbeeld nog die flashy gifs die 20 jaar geleden op elke website te vinden waren? You get the point! ;-) Het spreekwoord ‘het oog wilt ook wat’ is zeker van toepassing op een website. Elke bezoeker krijgt meer vertrouwen en een beter gevoel als jouw website er goed uitziet. Het design is daarom één van de belangrijkste redenen waarom jouw website snel achterhaald kan zijn.
Een andere reden waarom jouw website een update kan gebruiken, is de user experience. Een mooi voorbeeld van verandering in het gebruik van websites, is het gebruik van mobiele apparaten. Vroeger lazen we alleen brede teksten van grote schermen en was het moeilijk in te beelden dat we ooit een heel artikel zouden lezen vanop een scherm zo groot als je hand. Nu bestaan er schermen in alle denkbare groottes. Als jouw website niet geoptimaliseerd is voor alle apparaten en schermgroottes, gaan bezoekers al snel naar een concurrent waarvan de website wel goed leesbaar is op zijn of haar toestel.
Dankzij de digitalisering blijft het converteren van bezoekers steeds veranderen. Vroeger kon je een bedrijf alleen maar contacteren via een simpel formulier. Nu kan je online een hotel boeken, je wekelijkse boodschappen kopen, een reis rond de wereld plannen en nog veel meer. Het lijstje met functionaliteiten en mogelijkheden blijft uitbreiden en als jouw website hier niet voor geoptimaliseerd is, kan je misschien jouw potentiële klanten in de nabije toekomst niet optimaal verder helpen en gaan ze naar jouw concurrent die online wel het juiste aanbod heeft.
Als je een custom website hebt en die wil laten updaten, kost dit al gauw een paar duizend euro. Deze hoge kost heeft een aantal oorzaken. Het is bijvoorbeeld voor je website bouwer heel wat werk om jouw website een ‘groot onderhoud’ te geven. Dit komt omdat de technologie waarmee jouw website gebouwd is ondertussen al verouderd kan zijn. Ook veranderen de richtlijnen qua privacy en beveiliging. Denk hierbij aan de GDPR waarbij iedereen zijn site heeft moeten aanpassen. Hiernaast komt er bij een design update vaak een grafisch ontwerper aan te pas die jou verschillende voorstellen doet met aanpassingsrondes. Een custom website laten updaten is dus sowieso een heel karwei.
Gelukkig hebben we voor jou een betaalbaar en gemakkelijk alternatief! Bij Webhero spelen we hier slim op in omdat wij voor al onze websites wekelijkse updates uitvoeren, helemaal gratis! Met een Webhero website hoef je je geen zorgen te maken om een verouderd design, achterhaalde technologie of veranderingen in bijvoorbeeld de privacy richtlijnen. Een Webhero website heeft geen houdbaarheidsdatum!
Met een Webhero website kan je wanneer en zo vaak je maar wil van design veranderen met één simpele klik. Geregeld voorzien wij een gloednieuw design volgens de laatste webdesign trends en jij beslist zelf wanneer het tijd is om jouw website in een nieuw jasje te steken.
Als je een webhero website hebt, ben je er zeker van dat letterlijk iedere bezoeker een goede gebruikservaring heeft. Wij zorgen ervoor dat jouw website optimaal werkt op elke schermgrootte, alle browsers en elk type toestel dat momenteel bestaat, maar ook die er in de toekomst bij zullen komen. Het maakt dus niet uit wat de toekomst brengt, jouw website zal sowieso goed blijven werken!
Als website experts volgen wij op de voet de nieuwste ontwikkelingen in de mogelijkheden en toepassingen van een website. Zo hebben we bijvoorbeeld al verschillende koppelingen gebouwd met kassasystemen, vastgoed modules en stockbeheer systemen. Bekijk hier al onze integraties. Wij zorgen er ook voor dat de code van jouw website niet verouderd door deze continu te updaten. Zo blijft jouw website tip top werken!
Ben jij een zelfstandige of KMO? Dan is Webhero inderdaad perfect voor jou! Het is ons doel om jouw website zorgeloos online te brengen en up-to-date te houden zonder meerkost. Wij bieden dan ook gratis en onbeperkte support zodat jij je kan focussen op wat voor jou belangrijk is, jouw business.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024