Net als bij gewone winkels, komen bij webwinkels ook een aantal regels kijken. Met deze blogpost willen we je een klare kijk geven op de algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden: aanrader!
Er zijn heel wat wettelijke bepalingen die je moet vermelden op een webshop. Daarom voorzie je best algemene voorwaarden. Die verzamelen heel wat info over je site en over je producten. Denk maar aan je garantiebeleid, je levertermijn of het herroepingsrecht (zie verder). Met algemene voorwaarden dek je jezelf bovendien in, want duidelijke informatie sluit misverstanden uit.
Wat zet je in die voorwaarden?
Volgens de wettelijke informatieplicht dien je bepaalde info over jezelf, je diensten en je producten mee te delen:
- Je eigen gegevens. Bovenaan plaats je je handelsnaam, je ondernemingsvorm (eenmanszaak of vennootschap), je adres, contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres) en btw- of ondernemingsnummer.
- De leveringsvoorwaarden. Het gebied (land) waar je levert, de termijn en de kosten ervan. Best vermeld je ook dat je niet aansprakelijk bent bij vertraging van de bezorger (post of koerierdienst). Vergeet ook niet dat je product binnen de 15 dagen bij de klant moet liggen, vertraging of niet. Gebeurt dit niet, dan kan die de bestelling annuleren.
- Betalingen. Doe je prijzenbeleid uit de doeken: de btw, eventuele extra kosten, de verzendingskosten en de totale prijs. Som ook de betaalmogelijkheden op.
Naast die basisinfo moet je webshop nog een hoop wettelijke regels vermelden:
- Beschrijf kort de wettelijke garantie. Die zegt dat je product in goede staat moet zijn en (dus) moet werken. Als dat niet het geval is, heeft je klant recht op een reparatie, vervanging of terugbetaling. Je kan er ook voor kiezen om een extra garantie te geven. Informeer in dat geval grondig over de termijn en de voorwaarden.
- Wat met privacy? Je moet helder aangeven welke klantgegevens je bijhoudt en wat je ermee doet. De wet is duidelijk: je mag geen gegevens doorspelen aan andere partijen en ze zelf enkel gebruiken voor de bestelling. Om bijvoorbeeld reclamemails te sturen, moet je eerst toestemming krijgen.
- Zet ook het verzakingsrecht in je voorwaarden. Als een klant iets koopt op je webshop, dan kan die zich tot 14 dagen na de levering bedenken, zonder daarvoor een reden op te geven. Het volstaat dat hij/zij je dit binnen die termijn schriftelijk (of via mail) laat weten. Zodra je het product teruggekregen hebt van je klant, moet jij binnen de 14 dagen de totale kost (dus inclusief verzendkosten) terugbetalen. Komt je product in een verpakking? Dan schrijf je erbij dat je klant het product ongebruikt en in de originele ongeopende verpakking terugstuurt, anders geldt dit herroepingsrecht niet.
Waar plaats je de voorwaarden?
Op een aparte webpagina die duidelijk zichtbaar en overal toegankelijk is vanop je site.
In onderstaand voorbeeld wordt de informatie verspreid over 4 pagina’s: Algemene Voorwaarden, Hoe bestellen?, Privacy & Verzakingsrecht.
Het is belangrijk om de pagina ook te publiceren op de webshop, zo komen de links onderaan elke pagina van de webshop te staan.