info@webhero.be 016 66 14 32
menu

Een perfecte e-mail campagne? De acht meest gestelde vragen.

Een perfecte e-mail campagne? De acht meest gestelde vragen.

Heeft e-mail marketing nog zin? Webhero ging voor jou op onderzoek. Als ondernemer is het belangrijk om je tijd efficiënt te investeren. Werk dus niet zomaar een e-mail campagne uit, maar ga aan de slag met de juiste tips en tools zodat jouw nieuwsbrieven effectief gelezen worden. Online Marketing expert Neil Patel maakt in deze video komaf met alle twijfels: e-mail marketing blijft dé manier om jouw klanten, fans en leads op de hoogte te houden over jouw bedrijf.

Webhero mail onderzoek data, website laten maken,  Webhero

Bron

Webhero verzamelt de acht meest gestelde vragen rond e-mail marketing en biedt zelfstandigen en kmo’s een ultieme gids aan voor een succesvolle e-mail campagne. START!

  1. Hoe stel je een waardevolle e-maillijst samen?
  2. Wie zijn jouw lezers?
  3. Wat is het nut van aparte e-maillijsten?
  4. Hoe schrijf je waardevolle content?
  5. Hoe bepaal je een goede structuur voor een e-mail campagne?
  6. Waar vind je een professionele responsive email template?
  7. Worden je mailings niet gelezen? Probeer A/B testing!
  8. Hoe verzin je een goede titel voor je nieuwsbrief?

 
1. Hoe stel je een waardevolle e-maillijst samen?

Over e-maillijsten is al heel wat spreekwoordelijke inkt gevloeid. Hoe overtuig je je klanten om hun e-mailadres te geven? Voor ons is het antwoord voor de hand liggend: geven en nemen. In ruil voor hun e-mailadres geef je je klanten waardevolle informatie in de plaats. Vergeet uiteraard niet om toestemming te vragen… #GDPRules. Jouw e-maillijst zal ongetwijfeld kleiner zijn dan vroeger, maar de klanten die effectief toestemming geven, zijn oprecht geïnteresseerd. Dat wil zeggen: meer respons en meer engagement.

Schrijf bijvoorbeeld een e-book of een whitepaper over een topic binnen jouw expertise veld. Het moet nuttige informatie zijn waar jouw doelgroep actief naar op zoek gaat. Voeg een duidelijke call- to-action toe zodat mensen gemakkelijk kunnen intekenen op je mailinglijst. Check!

DON’T: Koop geen e-maillijsten aan. Met deze grote lijst ben je helemaal niks. Het schept weinig vertrouwen en je dringt jouw e-mail op aan iemand die er geen boodschap aan heeft.

2. Jouw lezers: wie zijn ze, wat doen ze en wat drijft hen?

Met deze iconische vragen van Jambers til je je e-mail campagne naar het volgende niveau. Want hoe meer jij weet over je doelgroep, hoe groter jouw kans op slagen. Praat met je klanten en probeer te achterhalen waar ze mee bezig zijn. Gebruik die info als je een e-mail- of blogcampagne gaat opstarten en geef antwoord op hun vragen. Zo schep je vertrouwen en toon je aan hoe goed je je klanten kent. 

TIP! Maak een Persona van je ideale lezer of klant. Klik op de afbeelding hieronder voor meer uitleg en een free tool.

Voorbeeld persona, , website laten maken,  Webhero

3. Eén mailing uittypen en klaar? Think again!

Dit is voor ons dé essentie van een succesvolle campagne. Weet voor wie je schrijft. Stel ik ben een webbureau. Ik schrijf één mailing uit en verstuur die zowel naar mijn huidige als naar mijn potentiële klanten. Kan ik rekenen op een hoge respons rate?

Helaas! Want mijn huidige klanten hebben geen boodschap aan een nieuwe website. Of mijn potentiële klanten zijn niet geïnteresseerd in hoe ze in vier stappen hun Webhero website kunnen omvormen naar een AMP versie. Maak dus aparte lijsten aan en verdeel jouw klanten in nuttige groepen. En vooral stem de inhoud van je nieuwsbrief af op de juiste doelgroep. Check!

 Ik wil Webhero 30 dagen proberen!

4. Hoe schrijf je waardevolle content?

Vertel iets vernieuwends! Jouw klanten worden net als jij dagelijks gebombardeerd met e-mails. Zorg er dus voor dat je iets nieuws, interessants en anders te vertellen hebt dan je concullega’s. Jouw mail moet er bovenuit springen, anders verdwijn je in de massa. Maar pas op voor de clichés. Toegegeven, het is niet eenvoudig, maar online vind je heel wat inspiratie die je zo op weg helpt.

Hoe schrijf je relevante content? Lee Odden, expert Content Marketing geeft in deze blog 7 tips. 

5. Wat is een goede structuur voor een e-mail campagne?

Werk een 6-maanden plan uit. Klinkt dat als een hoop werk? Wij beloven plechtig dat een vaste structuur en planning je veel tijd en energie bespaart. Dus steek jullie koppen bij elkaar en denk na over onderwerpen, timing, afwisseling, frequentie, etc.

START TO BRAINSTORM

  • Nieuwsbrief onderwerpen:  Hier vind je ongetwijfeld wat inspiratie om te starten.
  • Soorten mailings: Met de hulp van deze blog leer je de verschillende e-mail genres kennen.
  • Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief? Met deze visie in het achterhoofd, bepaal je zelf jouw mailing frequentie.
  • Op welk moment verstuur je je nieuwsbrief? Dit is afhankelijk van je doelgroep en sector. Lees hier meer.

TIP! Maak een nieuwsbrief planning in Excel. Wanneer verstuur je wat en naar wie? Zet reminders in je agenda of wil je liever dit proces automatiseren? Dan is marketing automation misschien iets voor jou.

6. Waar vind je een professionele responsive email template?

Experten verwachten dat in de komende jaren meer dan de helft van de e-mails mobiel worden bekeken. Een responsieve of mobielvriendelijke template is dus een vereiste. Online vind je heel wat templates. Ben je hier totaal niet in thuis, kies dan een goede tool die het voor jou doet. Onder andere Mailchimp – grappig genoeg zeggen veel mensen ook Chimpmail - biedt heel wat free Mailchimp templates aan en is gebruiksvriendelijk!

TIP! Keep your e-mails simple. Voeg nooit meer dan 3 links naar je eigen website en prop je nieuwsbrief niet vol met grafieken, afbeeldingen of filmpjes. Beter? Verstuur tekstberichten en voeg externe links toe. Anders is de kans groot dat Gmail jouw e-mail rechtstreeks naar de reclamecategorie stuurt.

Afbeelding: In Mailchimp kan je heel makkelijk ontdekken hoe je nieuwsbrief er zal uitzien via desktop, mobile, of inbox.

Mailchimp e-mail voorbeeld, Design van de maand , website laten maken,  Webhero

7. Hoe kies je de perfecte subject line voor je nieuwsbrief?

Kies voor een onderwerpregel die aanspreekt en die een antwoord geeft op de vraag van je doelgroep. Wat zouden jouw klanten willen lezen? Idealiter bevat je subject line 28 tot 36 karakters. Een weloverwogen aantrekkelijke subject line verhoogt ongetwijfeld je open rate (= het percentage ontvangers dat je e-mail effectief opent). Enkele voorbeelden: 

  • Bol.com: Hey Jo, je bent nog op tijd!
  • KLM: 8 Airplane Myths The Movie Industry Made Us Believe
  • Radbag: Dat heeft de wereld nog niet gezien

Voorlopig nog geen ideeën? Het internet staat boordevol tips!

overzicht van google search met verschillende tips

8. Last van lage open rates? Probeer A/B testing op je subject line!

Maak je gebruik van Mailchimp en heb je voldoende (minstens 1000) e-mailadressen om aan de slag te gaan? Top! Dan kan je dankzij A/B testing onderzoeken welke subject line het beste werkt voor jouw doelgroep. Concreet? Je schrijft een mailing uit en verzint twee subject lines. Nadien verstuur je subject line A naar 10% van de e-mailadressen en subject line B naar een andere 10%. Welke e-mail wordt het vaakst geopend? Bingo! Gebruik de best scorende subject line voor je uiteindelijke nieuwsbrief en verstuur ze naar de overige 80%.

Wil je dit graag zelf uittesten? Lees Neil Patel’s beginnersgids over A/B testing.

Wist je dat Mailchimp het toelaat om je e-mail opnieuw te versturen naar de personen die hem de eerste keer niet opende? Stel dat 45% van je doelgroep de mail de eerste keer opent, dan krijg je één dag of misschien nog wat later van Mailchimp de vraag: send again to not opens? Check! Zo verhoog je heel eenvoudig je open rates!

Start je binnenkort met een nieuwe e-mail campagne?

Hou dan zeker onze 8 antwoorden in je achterhoofd. Zo bereik je gegarandeerd meer klanten en zullen jouw website statistieken nieuwe records breken. Als digitale held van KMO’s en ondernemingen, houdt Webhero jullie graag elke maand op de hoogte met nieuwe tips & tricks uit de sector. Keep you posted!

Lees ook: