Mensen doorlopen eerst een proces voor ze klant worden. Wil je meer klanten krijgen? Dan is het belangrijk dit proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door funnels te bouwen breng je de verschillende stappen binnen de klantreis (of customer journey funnel) in kaart. Op die manier kan je kijken waar nood is aan verbetering. Ons e-book "Succesvolle funnels bouwen" geeft je hiervoor alvast de nodige start. Ontdek o.a hét stappenplan tot succes, wat funnels zijn en hoe je ze opbouwt. Als bonus? Laat je inspireren door 10 verschillende funnels uit de praktijk waaronder Tesla, Espresso, Quick en Webhero zelf!
Graag meer klanten krijgen? Start nu met het bouwen van jouw succesvolle funnel marketing of sales funnel! Breng in kaart hoe jij bezoekers aantrekt tot jouw website en omzet tot klanten. Op die manier kan je opportuniteiten spotten en jouw funnel optimaliseren. Ontdek alles dat je moet weten over funnels (en de funnel marketing of sales funnel) in ons gratis e-book of ze op deze pagina!
"Ik start het opleidingsmoment over de funnel marketing of sales funnel altijd met dezelfde vraag, namelijk: "Wie heeft er een funnel op zijn of haar website?" Hoewel er +50 ondernemers in de zaal zitten, gaan er slechts een vijftal armen in de lucht. En dat is fout, want ie-de-reen hééft een funnel. Het probleem is dat niet iedereen er bewust mee omgaat." - Jens De Meester, Jayjays.
Er zijn vier fases binnen het framework for growth: attract, convert, close en manage. Het is belangrijk aandacht te geven aan alle vier fases (binnen je funnel marketing of sales funnel strategie). Een goede manier om hierover een overzicht te creëren, voornamelijk voor de attract, convert en close fase is door funnels te bouwen. Voor we hierin verder gaan leggen we iedere fase even kort uit:
Online aanwezig zijn met je bedrijf is niet genoeg. Mensen gaan niet spontaan je website of webshop bezoeken. Je moet zelf mensen aantrekken tot jouw site.
De gemiddelde conversie bedraagt zo'n 2%. Dat wil zeggen dat we ons uiterste best moeten doen om de overige 98% van de websitebezoekers te overtuigen om alsnog hun contactgegevens of e-mailadres achter te laten. Hoe doe je dit? Lees meer in het hoofdstuk "Wat zijn de vier fases?".
Binnen deze fase gaan we leads klaarstomen voor een aankoop. We gaan potentiële klanten zodanig stimuleren om een stap verder te zetten in het koopproces en bouwen een klantrelatie op.
Meten is weten! Het is belangrijk je ROI (Return On Investment) in het oog te houden. Breng je kosten en data in kaart en kijk waar nood is aan bijsturing.
Een funnel is een denkbeeldige trechter waarbij potentiële klanten (prospects) langs boven binnenstromen, vervolgens een door jou gestuurde route door-lopen om zo hopelijk de trechter onderaan te verlaten als klant. Het doel van een funnel is dus om prospects om te zetten in leads en leads in klanten. Zo gaat een funnel jouw attract, convert en close fase in kaart brengen. Op die manier kan je kijken welke fase beter kan of meer aandacht nodig heeft. In principe heeft iedere ondernemer die klanten bezit automatisch een funnel, omdat deze klanten namelijk doorheen de drie fases (attract, convert, close) zijn gelopen. Die funnel kan trouwens ook offline bestaan. Wij focussen ons in dit e-book echter op de online funnel (website of webshop).
De meeste funnels hebben als basis: top-, middle- en bottom-of-the-funnel. Deze niveaus kunnen we ook koppelen aan de drie fases van het Framework for growth. Let op: we tonen hier de trechtervorm, maar een funnel kan ook andere vormen aannemen, bijvoorbeeld een flywheel.
Er bestaan allerlei soorten trechters, maar de meest gekende zijn marketing- en sales funnel. In een notendop worden bezoekers omgezet tot leads (potentiële klanten) binnen de funnel marketing en leads tot klanten binnen de sales funnel. Vandaag de dag zien we dat veel bedrijven zich focussen op hun sales funnel en de funnel marketing vergeten. Dit is nochtans een gemiste kans. Slechts 2% van bezoekers doet direct een aankoop. Door je enkel te focussen op de sales funnel speel je niet in op de resterende 98%. Deze groep kan je omzetten tot potentiële klanten door ze te converteren (zie pagina 14). Bovendien surft niet iedereen zomaar naar je website of webshop. Je moet zelf mensen aantrekken tot jouw site via content marketing of advertenties. De funnel marketing is dus onmisbaar.
Binnen dit hoofdstuk verdiepen we ons in de vier fases van het "Framework for growth". Zoals eerder vermeld is het belangrijk aandacht te geven aan alle fases (binnen je funnel marketing of sales funnel strategie). Alleen zo ga je iedere stap binnen jouw succesverhaal optimaal benutten.
Zoals eerder vermeld, is online aanwezig zijn met je bedrijf niet voldoende. Het is aan jou om mensen aan te trekken tot jouw website of webshop. Dit kan je doen door naamsbekendheid te creëren via sociale media advertenties of SEA (Search Engine Advertising). Je kan ook werken aan je zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalisation) om zo hoger te scoren in Google.
De gemiddelde conversie bedraagt zo'n 2%. Dat wil zeggen dat we ons uiterste best moeten doen om de overige 98% van de websitebezoekers te overtuigen. Hoe zorgen we ervoor dat ze hun gegevens achterlaten? Door lead magnets die je aanbiedt in ruil voor de contactgegevens van de bezoeker. Voor we hier verder op ingaan is het belangrijk het verschil te kennen tussen een harde - en zachte conversie.
Harde conversies worden vaak gezien als de “traditionele” conversies. De conversie vraagt wat inspanning van de lead, maar dat is oké aangezien deze sterk aan het overwegen is om een aankoop te doen. Mogelijke harde conversies:
Een zachte conversie daarentegen vraagt wat minder inspanning. De bezoeker is geïnteresseerd, maar nog niet aan het overwegen een aankoop te doen. Deze soort conversies werken het beste om die 98% websitebezoekers alsnog te overtuigen hun gegevens achter te laten, aangezien de drempel eerder laag is. Mogelijke zachte conversies:
De sleutel tot succes? Staar je niet blind op harde conversies, want niet iedere prospect wil meteen een offerte aanvragen of een meeting plannen. Focus je zowel op harde als zachte conversies. Zachte conversies kunnen later namelijk ook leiden tot harde conversies. Zo kan de interesse van een website bezoeker verder gevoed worden door jouw nieuwsbrieven, e-books, webinars, ... waardoor hij/zij later ook overgaat tot een offerteaanvraag of aankoop.
Een van de voornaamste technieken, binnen de strategie van een funnel marketing of sales funnel, is lead magnets creëren. Het woord zegt het zelf, magneten die leads aantrekken. Je moet iets waardevol of boeiend aanbieden in ruil voor de contactgegevens van jouw bezoeker. Denk aan een gratis e-book, proefsessie, webinar of exclusief aanbod. Hoe meer waarde het biedt aan jouw bezoeker hoe meer informatie je kan vragen. Zachte conversies zijn daarom zeer interessant omdat deze weinig inspanning vragen. Welke lead magnets werken het beste? Dit is afhankelijk van jouw sector en doelgroep. Het is belangrijk dat je iets aanbiedt dat voor jouw publiek relevant is. Denk eens na over wat hen zou aanspreken, waar ze naar op zoek zijn enzoverder. Toch inspiratie nodig? Hier een aantal voorbeelden:
Je hebt tot nu toe mensen aangetrokken tot jouw website of webshop. Deze onbekende bezoekers heb je omgezet tot kenbare leads door hun contactgegevens vast te krijgen. Nu ze geëvolueerd zijn tot potentiële klant, moet je ze klaarstomen voor een aankoop en/of de klantrelatie verder uitbouwen. Dit kan je o.a doen via e-mail marketing. Laat je inspireren door de volgende voorbeelden:
- Follow-up e-mails: nadat iemand zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief of een e-book heeft gedownload, ontvangt hij/zij een geautomatiseerde e-mail. Dit kan zijn om de klantrelatie verder uit te bouwen of de lezer te stimuleren voor een aankoop.
- Een welbekende truc binnen e-commerce zijn "abandoned shopping cart" e-mails. Dit zijn follow-up e-mails die verzonden worden naar iemand die artikelen heeft toegevoegd aan zijn of haar winkelwagen, maar hierna de webshop heeft verlaten zonder aankoop. Deze soort e-mails kunnen verschillende vormen hebben. Zo kan de lezer een e-mail ontvangen met het onderwerp "je bent iets vergeten" of wanneer het toegevoegde item in solden is.
- Bonus tip: Je kan klanten ook stimuleren na een aankoop. Dit kan zowel dankzij follow-up e-mails, maar ook via printmarketing. Een zeer goed voorbeeld is van het merk Holdit. Zo ontvangen klanten na een aankoop een fysiek bedankingskaart bij hun bestelling. Hierop wordt een kortingscode aangeboden voor hun volgende aankoop. Klanten kunnen deze code zelf gebruiken of doorgeven aan een vriend of vriendin. Op die manier wordt een volgende aankoop of mond-tot-mondreclame gestimuleerd. Over een win-win situatie gesproken!
Meten is weten! Het is belangrijk je ROI (Return On Investment) in het oog te houden. Ga na of gemaakte inspanningen/investeringen, uit je funnel marketing of sales funnel strategie, succesvol waren. Enkele voorbeelden:
Natuurlijk zijn dit slechts voorbeelden gekoppeld aan de drie fases. Het is bijvoorbeeld ook interessant om te meten welke webpagina’s het beter doen via Google Analytics of - Search Console. Of om aan A/B testing te doen.
Een onderzoeksmethode waarbij twee varianten van een website worden vergeleken met elkaar. Zo wordt variant A getoond aan 50% van je websitebezoekers en de overige 50% van de bezoekers krijgt variant B te zien. Op deze manier kan je zien welke variant bijvoorbeeld meer clicks krijgt of zorgt voor meer conversie. Graag geven we een praktijkvoorbeeld van Webhero. Een tijd geleden onderzochten we welke Call-To-Action het beter deed binnen onze navigatiebar op onze website; “Maak een afspraak” of “Spreek met een expert”:
We stelden onze A/B test op via Google Optimize. Een gratis tool die je zeer gemakkelijk kan installeren en koppelen aan jouw website en Google Analytics account. Het resultaat? "Spreek met een expert" deed het 85% beter dan "Maak een afspraak". Daarnaast wordt A/B testing niet alleen gebruikt voor het optimaliseren van websites, maar kan het ook toegepast worden binnen e-mailmarketing en social media advertenties. Ook hier is het doel om te onderzoeken wat het beste werkt voor jouw bezoeker, klant of doelgroep.
Welke strategie gebruiken binnen funnel marketing of sales funnel? Zoek het niet te ver en ga eens piepen bij de buren om inspiratie op te doen of opportuniteiten te spotten. Bekijk hoe concurrenten hun funnel opbouwen: hoe sturen zij mensen naar hun website? Welke lead magnets gebruiken zij? Download eens een e-book en bekijk hoe het verdere proces verloopt. Wij deden alvast het werk voor enkele bedrijven. Laat je inspireren door de funnel marketing of sales funnel van anderen dankzij volgende 10 praktijkvoorbeelden:
PS: Onze praktijkvoorbeelden werden gemaakt in Funnelytics. Een tool waarmee je funnels visueel kunt bouwen.
Nu is het aan jou! Breng je vier fases in kaart, creëer je eigen funnel marketing of sales funnel en bouw verder aan jouw succesverhaal. Honger naar meer?