Hoger scoren in Google

Geschreven door Jo Deferm.

E-book over hoger scoren in Google.

43 tips voor hoger scoren in Google

Onze eerste tip? Jouw visitekaartje is een sprekende website die jouw bedrijf in de verf zet. Een mooi webdesign, fijne foto’s en vermakelijke teksten. Wanneer mensen je vinden online is een professionele website altijd mooi meegenomen. We stellen ons daarom graag - schaamteloos - even voor ...

Wij zijn de Belgische leider in het bouwen van websites en webshops voor zelfstandigen en KMO's. Onze missie? De digitale held zijn van ondernemers door hen te helpen met hun online aanwezigheid. Ondertussen bouwden we al meer dan 5.000 websites, wat ook een berg knowhow opbracht. Binnen ons e-book of op deze pagina geven we je alvast een sterke basiskennis mee én vind je 43 praktische tips terug (gericht naar zelfstandigen en kleine ondernemingen). Laten we eraan beginnen!

Wat is SEO?

Jij wilt je website zien schitteren op de eerste pagina van Google. Maar hoe begin je eraan? De sleutel om hoog te scoren in Google is SEO. Search Engine Optimization of ‘zoekmachine optimalisatie’ is een krachtige techniek om een website hoger te laten scoren bij zoekmachines zoals Google en Bing. Een nieuwe klant zoekt, klikt en stapt meteen bij jou binnen. Handig, die digitale voordeur!

Vergis je niet: vandaag inzetten op SEO, betekent niet een instant resultaat morgen. Het is een duurzaam proces waarmee je wint op lange termijn. Geen magische geldmachine dus, wel een reeks technieken die je website optimaliseert en je vindbaarheid versterkt. Met onze tips werk je aan een organische groei en bereik je jouw doelgroep nog beter.

SEO versus SEA

Search Engine Optimization is niet hetzelfde als Search Engine Advertising. Betalend adverteren in een zoekmachine? Met SEA verschijnt jouw website als een tekstadvertentie bovenaan de zoekresultaten. 

Let op: een gekochte eerste plaats staat niet gelijk aan de meeste bezoekers! Onderzoek wijst zelfs uit dat 80% van de clicks in een zoekmachine niet naar advertenties, maar naar organische zoekresultaten gaan. Deze resultaten kan je zelf beïnvloeden met de juiste SEO technieken. Hoe precies? Dat kom je hier te weten!

Het verschil tussen SEO en SEA door Webhero.

Voorbeeld SEO en SEA voor het zoekwoord "iphone kopen".

Hoe werkt het Google algoritme?

Als je online zoekt naar een bepaald onderwerp, duikt Google in haar enorme online bibliotheek om jou de informatie te bezorgen die het best aansluit bij jouw zoekopdracht. Natuurlijk wil je dat Google jouw webpagina hoog laat verschijnen, maar hiervoor moet je aanwezig zijn in zijn online bibliotheek. Dit gebeurt enkel wanneer jouw webpagina gescreend en geïndexeerd zijn door de Googlebot.

Namelijk de webcrawler van het wereldwijde web. Geen karakter uit een sciencefictionfilm, wel een online indexatie programma. De Google Robot of  GoogleBot is een door Google ontworpen ‘spider’ die letterlijk kruipt over het wereldwijde web en elke webpagina inspecteert. Is de website nog up-to-date? Werken alle links? Tijdens dit non-stop indexatieproces volgt GoogleBot hyperlinks om het internet in kaart te brengen. Resultaat: een online databank van alle webpagina’s waarin Google elke milliseconde bladert naar relevante informatie!

Ready, set, Google!

Scoren in Google start met een plaatsje in de zoekindex. Op basis van ca 200 ranking factoren bepaalt Google de volgorde waarin de zoekresultaten worden vertoond. Alle factoren toepassen en de code moeiteloos kraken? Helaas: de sleutel achter het Google algoritme is één van de best bewaarde geheimen van het internet. Veel aspecten zijn niet controleerbaar en niet elke ranking factor weegt even zwaar door. Maar er zijn wel een paar elementen die jij kan beïnvloeden ... Duw zélf jouw website omhoog in de zoekresultaten door rekening te houden met volgende factoren:

  • Kwalitatieve backlinks
  • Totaal aantal interne en externe links
  • Organische click-trough-rate
  • Autoriteit van het domein of de webpagina
  • De laadsnelheid van jouw website*
  • Kwaliteit van de inhoud van de webpagina
  • Zoekwoord gebruik
  • Mobiel vriendelijkheid*

*Kenmerkend voor Webhero websites en webshops.

Hoger scoren in Google - Handige definities

Wat zijn backlinks? Wanneer een ander domein naar jouw domein (of website) verwijst d.m.v een hyperlink.

Wat zijn interne links? Hyperlinks die vanuit jouw domein verwijzen naar pagina’s binnen jouw domein (of website).

Wat zijn externe links? Hyperlinks die vanuit jouw domein verwijzen naar pagina’s op een ander domein (of website).

Wat is de organische click-trough-rate? Hoeveel er wordt doorgeklikt naar jouw webpagina vanuit Google.

Wat is pagina autoriteit? Google geeft jouw webpagina een waarde op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit, hoe beter deze pagina zal scoren binnen Google.

Wat is domein autoriteit? Google geeft jouw domein een waarde op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit, hoe beter jouw website zal scoren binnen Google.

Wat betekent mobiel vriendelijkheid? Denk aan leesbaarheid, content of afbeeldingen die zich aanpassen naar het formaat van het toestel. Doe hier de "mobielvriendelijke test" van Google!

Een praktische gids naar de eerste pagina in Google!

Bij Webhero begrijpen we dat jij de touwtjes in handen hebt van je website. Ons doel? Je een bruikbare handleiding aanbieden waarmee je meteen aan de slag kan. Met meer dan 200 ranking factoren en een complex Google algoritme is het belangrijk om het overzicht te bewaren en stapsgewijs te werk te gaan. Zet bovendien slim in op ranking factoren waarvan bewezen is dat ze daadwerkelijk effect hebben.

Wij staken bij Webhero de handen uit de mouwen en stippelden een piramide plan voor je uit. Met deze bottom-up aanpak start je bij de basis van de SEO piramide en klim je stap voor stap naar boven. Eenvoudig, helder en super efficiënt!

De SEO piramide uit het e-book tips voor hoger scoren in Google door Webhero.

1) Maak het makkelijk voor zoekmachines!

Om hoog te klimmen heb je een brede basis nodig. De eerste stap van jouw SEO proces? Maak het makkelijk voor een zoekmachine om jouw webpagina te vinden, screenen en vervolgens te indexeren. Uit de schaduw en in de spotlights: wij tonen je enkele technieken waarmee je de vindbaarheid van jouw webpagina vergroot. 

1.1 Sitemap

De logische structuur van jouw website? Die breng je schematisch in kaart met een sitemap! Dit bestand geeft een overzicht van al jouw webpagina's, meestal in een bepaalde hiërarchie. Kortom: dé tool waarmee GoogleBot jouw website in sneltempo screent en indexeert. Bonus tip: laat Google je sitemap rapper vinden door deze te laten indexeren via Google Search Console. Pas je de structuur van jouw website aan? Laat het Google weten door jouw sitemap opnieuw te laten indexeren.

1.2 Meta omschrijving

Kort, bondig en vaak onderschat: de meta omschrijving. Vergis je niet: een meta omschrijving is méér dan een inleidend stukje tekst dat een zoekmachine toont bij een zoekresultaat. Het is één van de sleutelfactoren die ervoor zorgt dat mensen jouw webpagina aanklikken. Geef de essentie van je pagina kort weer en trigger je zoeker om op jouw link te klikken.

Jouw website heeft heel wat te bieden, maar hoe trek je veel bezoekers? Het idee is simpel: mensen gaan op zoek naar bepaalde informatie of vertrekken vanuit een vraag. Geef jij in jouw meta omschrijving een hapklaar antwoord? Zoekmachine gebruikers houden niet van wachten en klikken snel door naar jouw pagina. En meer clicks, dat betekent een hoger plaatsje in de ranking. Een krachtige meta omschrijving? Wij helpen je op weg met vier tips!

  • Less  is more! Een goede vuistregel voor de lengte van een meta omschrijving is max. 150 tekens, inclusief spaties. Toch is het slim de omschrijving of belangrijkste zin binnen 130 tekens te houden. Op deze manier wordt jouw omschrijving niet afgebroken, zowel op mobiel als op desktop.
  • 100% relevant: Zorg voor een omschrijving die 100% aansluit bij de inhoud van je webpagina. Indien niet, is de kans groot dat de bezoeker snel zal 'wegbouncen'. En dat keurt Google niet goed!
  • Kort en krachtig: Schrijf een beknopte, to the point, maar ook verrassende omschrijving. Een perfecte pitch beschrijft in 1 of 2 zinnen wat een lezer op jouw webpagina mag verwachten.
  • Call to action: Sluit je meta omschrijving af met een CTA (Call To Action), zoals "Start hier!" of "Lees meer". De ideale trigger om zeker door te klikken naar jouw website.

E-book: Beter scoren in Google

1.3 Aantal website pagina's

In tegenstelling tot de meta omschrijving geldt voor het aantal pagina’s van jouw website: more is more. Hoe meer relevante pagina’s je aanbiedt, hoe waardevoller een zoekmachine je website inschat. En dat zie je terug in de volgorde van de zoekresultaten!

Vaak tellen websites van zelfstandigen en kleine ondernemers slechts enkele pagina’s. Dat is natuurlijk veel te weinig! Grote spelers zoals Bol.com of Coolblue zullen elkaar niet voorbijsteken op basis van hun aantal website pagina’s. Op het niveau van lokale ondernemingen kan je hier wel het verschil maken. Ben jij dakwerker X met 30 pagina’s? Dan zal je misschien wel hoger ranken dan dakwerker Y met slechts 5 pagina’s.

Bonus tip: Google kijkt enkel naar het aantal geïndexeerde pagina's van jouw website. Laat Google jouw webpagina's rapper vinden door deze te laten indexeren via Google Search Console. Pas je de structuur van jouw webpagina aan? Laat het Google weten door de webpagina opnieuw te laten indexeren.

Webpagina’s vermenigvuldigen zich niet vanzelf. Wij tonen je enkele manieren hoe je sterk kan inzetten op meer pagina’s:

  • Stilstaan = achteruitgaan. Hou je content actueel en verras regelmatig met een verfrissende blogpost of prikkelend nieuwtje.
  • Gebruik je netwerk! Schrijf per klant of leverancier een kort tekstje met een foto of logo én een link naar hun website. Vraag een backlink in ruil en ga voor dubbele winst.
  • Jouw website in een andere taal? Één webpagina in twee talen betekent twee verschillende URL's (twee pagina's voor Google). Bovendien vergoot je op deze manier ook je bereik!
  • GEO pagina's: Veel zoekopdrachten bevatten naast een zoekwoord ook een locatie of regio. Bijvoorbeeld "Schilder Leuven". Met een GEO pagina koppel je elke expertise aan verschillende regio’s en groeit je aantal pagina’s exponentieel.

Hoeveel geïndexeerde pagina's heb ik of mijn concurrenten? 

Ontdek het door in de zoekbalk van Google voor je url "site:" te typen. Bijvoorbeeld:"site:www.webhero.be". Dit kan je doen voor zowel je eigen website als die van concurrenten. Jouw concurrenten hebben meer pagina's? Dat vraagt om actie! Zorg voor extra pagina’s en wordt koploper in jouw categorie.

1.4 Backlinks

Als een andere webpagina naar jouw site verwijst, spreken we van een backlink. Hoe meer backlinks, hoe hoger je rangschikking in Google. Het achterliggende idee? Simpel: je kan jezelf online promoten, maar als iemand anders jouw website aanbeveelt, scoor je dubbele punten. Meer zelfs, het aantal backlinks is één van de criteria voor een hoge domein autoriteit. Let wel op: niet alle backlinks zijn even waardevol. Één kwaliteitsvolle backlink kan meer voor je rankings doen dan tien slechte.

Wanneer is een backlink kwaliteitsvol? Deze komen vaak van websites met - je raadt het - een hoge domein autoriteit. In het algemeen is het scoren van backlinks met hoge autoriteit extreem moeilijk, maar geen paniek. We lijsten alvast enkele goede backlinks op die je makkelijk kan scoren: 

  • Sociale media: Deel de link naar jouw website of webpagina via verschillende sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest ...
  • Gebruik je netwerk! Een backlink vanuit een pagina met soortgelijke content? Dé meest waardevolle backlink ooit. Vraag aan collega's, leveranciers of klanten om links uit te wisselen. Bijvoorbeeld naar elkaar verwijzen binnen een blog, webpagina ...
  • LinkedIn artikel: De publicatietool van LinkedIn voorziet de mogelijkheid om zelf een artikel te schrijven en te publiceren. Zelfs in een kort artikel kan je verschillende backlinks naar jouw website verwerken!
  • Persartikels: Post bijvoorbeeld een artikel op een gratis nieuwssite zoals Newsmonkey. Verschijn je in de lokale pers? Zorg ervoor dat ze binnen het online persartikel actief verwijzen naar jouw website of bepaalde webpagina.
  • Online bedrijfsgidsen: Zorg ervoor dat jouw website vermeld wordt in online bedrijvengidsen. Een kleine moeite die jou opnieuw waardevolle backlinks oplevert. Alvast wat inspiratie: Gouden Gids, Yelp, Be.kompass.com, Openingsuren.be, Bsearch.be, Europages.nl, KMO-insider...
  • Opgelet valkuil! Geen tijd, wel geld? Je zou in verleiding kunnen komen om backlinks te kopen. Onze tip: doe het niet! Google is op dit punt heel helder: je poging om het algoritme te misleiden, kan leiden tot een penalty waardoor je ranking daalt. 

BONUS TIP!

Op basis van onze tips heel wat backlinks bij elkaar gesprokkeld? Perfect! Behoudt het overzicht en check je aantal backlinks en de autoriteit ervan op Backlink Checker.

Backlink tips uit het e-book tips voor hoger scoren in Google door Webhero.

1.5 Interne links

Naast het verkrijgen van kwaliteitsvolle backlinks om jouw domein autoriteit te verhogen is het inzetten op interne links even waardig voor het hoger scoren in Google. Het is zelfs een van de meest onderschatte SEO ranking factoren. Waar zijn ze goed voor?

  • Pagina autoriteit: Zoals backlinks helpen met het verhogen van jouw domein autoriteit, doen interne links dit voor de autoriteit van jouw webpagina. Indien goed ingezet stijgt jouw pagina autoriteit wat een voordeel is binnen de ranking factoren van Google.
  • Verbanden leggen: GoogleBot kruipt het internet door van link tot link te gaan, zowel interne als externe. Bovendien probeert hij op die manier relaties en verbanden tussen verschillende webpagina’s te leggen.

Tip om GoogleBot te helpen met het begrijpen van jouw webpagina? Door goed in te zetten op jouw anchor text of ankertekst. Het gaat hier over de zichtbare en klikbare tekst van een hyperlink. Je ziet wel vaker links met de naam "Klik hier" of "Lees meer hier", maar eigenlijk is dit niet zo relevant voor Google. Probeer de verwijzende link  een zo goed mogelijke benaming te geven. Zeg niet "Klik hier" maar eerder "Bezoek onze contactpagina". Let op! Zorg voor variatie binnen je ankerteksten. Te veel van hetzelfde komt volgens Google over als spam.

Twee extra tips:

  • Plaats interne links zo hoog mogelijk binnen je pagina. Dit stimuleert een bezoeker om door te klikken en hoe meer pagina's een bezoeker bezoekt, hoe meer tijd hij/zij spendeert op jouw website. Google zal dit als een goed teken ervaren aangezien de "time on page" een belangrijke factor is.
  • Doe niet mee aan link stuffing! Ga niet overdrijven met het leggen van links (zowel interne als externe) binnen één pagina. Zorg dat er variatie is en hou het relevant. Spam wordt bovendien afgestraft door Google en dat wil je absoluut vermijden.

2) Overtuigende content

Met een sitemap, een handvol backlinks en aanlokkelijke meta omschrijvingen heb je de eerste fase van je SEO proces succesvol afgerond. Benieuwd naar de volgende stap? De eerste pagina van Google haal je niet zonder relevante info. Maak van je website geen lege luchtbel en biedt waardevolle content aan. Webhero helpt je alvast op weg.

2.1 Straffe teksten? Zorg voor een goede voorbereiding!

Achter sterke teksten zit altijd een sterke strategie. Voor je jouw beste schrijfkunsten boven haalt kan je beter eens nadenken over volgende zaken:

Bepaal je doelgroep

Schrijf je voor de CEO of voor de secretaresse van de CEO? Voordat je achter je laptop kruipt, is het belangrijk om te weten wie je lezers zijn. Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie willen ze terug zien op je website? Bepaal je doelgroep, spreek dezelfde taal en schrijf je teksten steeds vanuit hun standpunt.

Bepaal een onderwerp

Wil je schrijven, maar heb je geen idee waarover? Eén antwoord: research! Dompel jezelf onder in het wereldwijde web, zoek naar gelijkaardige websites en blogs en laat je inspireren. Maak een lijst met thema’s en invalshoeken of teken een mindmap met ideeën. Content met karakter? Vermijd knip- en plakwerk en trakteer je lezer op een unieke tekst van eigen hand. Je lezer is geïnteresseerd in je ervaring en kennis.

Bepaal een structuur

Meerdere expertises, een verwelkoming, jouw doelen, … Maak het je lezer makkelijk en ga voor een website met een glasheldere structuur. Ook je webpagina’s hebben baat bij een slimme indeling! Vermijd langdradige verslagen en deel je tekst op in verschillende paragraafjes. Gebruik sprekende titels, verrassende quotes en overtuigende call to actions.

Overtuigende content uit het e-book tips voor hoger scoren in Google door Webhero.

Een zoekterm in Google is een vraag naar meer informatie. Vaak is het zelfs een combinatie van veel vragen. Wil je hoger scoren in Google voor een bepaalde zoekterm? Dan moet je alle mogelijke vragen zo helder mogelijk beantwoorden met tekst, foto’s en video’s. 

BONUS TIP!

Wees het best mogelijke antwoord. Is je zoekterm bijvoorbeeld ‘Ramenwasser Leuven’, bedenk dan welke mogelijke vragen je bijkomend moet beantwoorden:

  • Particulier of ook bedrijven? Kleine bedrijven, grote panden of industriële gebouwen?
  • Werken jullie al voor bedrijven in de buurt? Wie is de zaakvoerder? Hoeveel mensen zitten er in jullie team? 
  • Zijn jullie een klein bedrijf / KMO of een groot bedrijf dat over heel België werkt?
  • Doen jullie kleine opdrachten aan uurtarief? Of is het onmiddellijk een dagtarief?
  • Hoe lang moet ik wachten om een offerte te krijgen? Of komen jullie eerst eens langs?
  • Kuisen jullie ook ramen op de tweede verdieping? Is er een hoogwerker? Tot welke verdieping kunnen jullie gaan?

2.2 Start to write

Je kent je doelgroep en weet waarover je gaat schrijven. Hoe zet je jouw idee om in een prikkelende tekst? Onze tip: blokkeer schrijfblokken in je agenda en zorg voor een rustige werkplek zonder afleiding. Telefoon uit en mailbox dicht: grijp het moment en schrijf wat jij wil! Kickass content? Scherp je pen met onze tips:

  • Tone of voice: Zakelijk, speels, technisch of informatief: de ene schrijfstijl is de andere niet! Kies een tone of voice die matcht met je doelgroep. 
  • Allergisch voor schrijffouten? Je lezer ook. Geef bloopers geen kans en laat je tekst altijd even nalezen. 
  • Writer's block: Sterke koffie, een blanco scherm en totaal geen inspiratie: het kan gebeuren dat je écht niet weet waar je moet beginnen. Bang van de witte bladzijde? Maak het jezelf iets makkelijker en denk na over de punten die jij wil bespreken. Zet dit schematisch op papier en vul de structuur stap voor stap in met tekst. Je artikel krijgt meer vorm en voor je het weet is je eerste webpagina, blogpost of artikel een feit!
  • Variatie! Een goedgevulde webpagina of maar enkele zinnen? Vertrouwen opbouwen met je lezer lukt het best met een iets langere tekst. Een gouden tip: hou het boeiend! Zorg voor voldoende variatie en wissel af met foto’s, opsommingen, titels en filmpjes.
  • Een persoonlijke toets: Zoals jij zijn er geen twee en dat mag je gerust laten zien op je website. Vertel je verhaal en zet je unique selling points (USP’s) extra in de verf. Wist je trouwens dat een teampagina vaak een van de meest bezochte webpagina’s is? Persoonlijke pagina’s scheppen vertrouwen en zorgen voor een click met je lezer, letterlijk en figuurlijk.

E-book: Beter scoren in Google

Schrijftips uit het e-book tips voor hoger scoren in Google door Webhero.

3) On-page SEO: de anatomie van een top pagina

Hoe zorg je ervoor dat een zoekmachine jouw website snel oppikt en naar de top van Google katapulteert? Welkom bij stap 3 in de piramide: on-page SEO.

3.1 Jouw zoekwoorden? Wie zoekt die vindt!

Wie gevonden wil worden, moet inzetten op de juiste zoekwoorden. Met welke zoekopdracht wil jij hoger scoren in Google? Speel in op relevante zoekwoorden en laat Google weten dat jouw website bulkt van waardevolle informatie! Ontdek hoe je start aan de zoektocht naar jouw keywords:

  • Suggesties van Google: Start simpel: bekijk de ‘zoekopdrachten gerelateerd aan’ onderaan de pagina in Google. Inspiratie verzekerd! Let op: deze suggesties zijn deels ook gebaseerd op jouw zoekgeschiedenis en dus niet per definitie de meest gezochte zoekopdrachten. Maar het geeft vaak wel goede ideeën.
  • Mag het iets meer zijn? Google Keyword Planner laat zien welke zoektermen voor jouw onderwerp relevant zijn en hoe vaak er naar wordt gezocht. Enigste voorwaarde? Het aanmaken van een Google Ads-account.
  • Ubersuggest is een gratis tool die je inzicht geeft in welke alternatieve zoekwoorden vaak voorkomen en hoe groot je kans is om bovenaan te staan met het keyword. Handig!

3.2 Waar plaats ik mijn keywords?

De zoekwoorden zijn gekozen, tijd om ze strategisch in te zetten. Verdeel en heers! Optimaliseer je webpagina en ga voor een structuur die de zoekwoorden slim verspreidt. Resultaat? Een leesbare tekst, zowel voor je bezoeker als voor een zoekmachine.

Paginatitels (H1, H2, H3)

Trek de aandacht en verwerk je zoekwoord in de paginatitel en tussentitels. Sterk van start gaan? Plaats je zoekwoord dan vooraan!

Tekst

Laat je zoekwoord 1 keer terugkomen per paragraaf. Weinig? Klopt, de keyword density bedraagt maar 2 à 3% van je hele tekst. Een top pagina telt vaak bijna 2000 woorden, waardoor je zoekwoord best maar 6 tot 8 keer voorkomt. Hoewel er geen exact percentage bestaat, is het wel belangrijk om dit criterium in gedachten te houden. Te vaak 1 zoekwoord gebruiken? Dat heeft ‘keyword stuffing’ tot gevolg en moet absoluut vermeden worden. Vergeet niet: vlotheid primeert! Verwerk je zoekwoord soepel in de tekst en koppel kwaliteit aan vindbaarheid. Lukt het je niet om een bepaald woord minimaal te gebruiken, ga dan voor een synoniem. Misschien rank je dan ook op die termen!

Call to action

"Neem nu contact op", "Vraag nu een vrijblijvende offerte aan", "Maak hier jouw afspraak", "Bekijk hier onze referenties" enzoverder.  Wat wil je dat een lezer doet na het bekijken van jouw webpagina? Activeer je bezoeker en voorzie een sterke call to action mét keyword! Zo creëer je een logische vervolgstap en zorg je voor afwisseling en interactie.

Meta beschrijving

Uiteraard kan een sterk zoekwoord niet ontbreken in hét online uithangbord van je website. Verwerk je zoekterm in de meta omschrijving en verwelkom nieuwe lezers met een vlot tekstje.

Alt-tekst van afbeeldingen

Zeer slim is het verwerken van jouw zoekwoord binnen de alt-teksten van bijbehorende afbeeldingen. Op deze manier wordt je alsook binnen Google afbeeldingen gevonden!

De anatomie van een top SEO-pagina uit het e-book tips voor hoger scoren in Google door Webhero.

 3.3 Een hoge dwell time

Naast het inzetten van goede content en het optimaal gebruiken van je keywords is het belangrijk rekening te houden met de dwell time! Wat? Het gaat hier over de tijdsduur die een bezoeker besteedt op jouw website. De dwell time wordt gemeten vanaf het moment dat iemand naar jouw website surft (via Google) tot wanneer deze teruggaat naar de zoekresultaten. Te weinig informatie, langdradige teksten of een webpagina die niet voldoet aan de belofte van de meta omschrijving? De kans is groot dat de lezer jouw website snel weg klikt. Een lage dwell time staat gelijk aan een lagere ranking in de zoekresultaten. Te vermijden dus!

Enkele tips voor het stimuleren van een lange dwell time:

  • Foto's, illustraties, quotes: Doorbreek je tekst met sprekende foto's, leuke illustraties of interessante quotes. Niemand leest graag een lange doorlopende tekst. Tip: foto’s met mensen zijn altijd een meerwaarde. Heb je geen afbeeldingen? Neem eens een kijkje op Unsplash of overweeg een aankoop bij o.a Shutterstock.
  • Video is king! Wanneer iemand een video bekijkt op je webpagina tikt de dwell time gewoon verder. Een professionele video is geen must! Maak gerust eentje op je smartphone. Upload het in YouTube en embed ze op je webpagina. Het maken van video’s is een brug te ver? Gebruik dan bestaande video's van leveranciers of klanten.
  • Kwalitatieve interne links: Hoe meer je verwijst naar andere pagina's binnen je website, hoe meer je de bezoeker stimuleert om te blijven. Opgelet! Maak geen doolhof aan interne links en zet enkel in op relevante verwijzigingen. Extra tip: gebruik call to actions om het aanzetten tot actie te vergroten.
  • Externe links: Voorkomen dat een bezoeker terug klikt naar de zoekresultaten? Zet in op externe links! Zorg ervoor dat lezers op jouw webpagina kunnen doorklikken naar een artikel van een andere website met hoge autoriteit. Tip: zorg dat deze links worden geopend in een nieuw tabblad om een definitief afscheid te vermijden.

4) User experience (UX)

Een vaak onderschatte ranking factor in Google? De user experience, afgekort UX. Het gaat hier over de ervaring van een bezoeker op je website. User experience is geen uit de lucht gegrepen buzzword, maar heeft wel degelijk effect op het hoger scoren in Google. Zorg voor vlot verkeer naar én op jouw website en zet maximaal in op gebruiksvriendelijkheid. Jouw doel? Een effectieve en efficiënte website die wérkt. Je lezer surft langer op jouw pagina en verlaat je website met een tevreden gevoel.

4.1 Waar hou je best rekening mee?

User Experience is zeer breed. Je kan onderzoek doen naar welk design, call to action of knop het best werkt enzoverder, maar zorg eerst dat de basis goed zit:

Logische structuur

Bouw je website logisch op. Een bezoeker die jouw website moet ontrafelen? Die haakt af! Maak het makkelijk voor je lezer en ga voor een heldere navigatie. Creëer overzicht, zorg dat elke knop werkt en toon de juiste info op de juiste plaats.

Slapen doen we niet 

Een pagina die nog enkele seconden slaapt voor de inhoud verschijnt? Je zoeker is gehaast en wil een instant antwoord op zijn vraag. De kans is dus groot dat hij wegklikt nog voordat je pagina geladen is! Zorg voor een snelle laadtijd en hou je lezer langer vast. 

Responsief design

Desktop, smartphone of tablet. Voorkom dat je website zijn structuur verliest en ga voor een gepaste mobiele weergave, geoptimaliseerd voor elk toestel. Het resultaat? Een website die schittert, óók op het kleinste scherm!

Spreek de taal van je lezer

Voor een optimale UX spreek je dezelfde taal als jouw bezoeker of lezer. Pas je taalgebruik altijd aan en voorkom vakjargon.

Interactieve inhoudstafel

Schrijf je een lange blog of bevat de webpagina zeer veel alinea's? Maak het de bezoeker makkelijk en voorzie een interactieve inhoudstafel dankzij ankers.

E-book: Beter scoren in Google

5) Hoger scoren in Google via social shares!

Je website delen met de rest van de wereld? Zet in op sociale media! Jouw account op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ... zijn dé plaatsen om je website stevig op de kaart te zetten. Of wat dacht je van een boeiende YouTube video die jouw verhaal uit de doeken doet? Je website valt op, krijgt meer clicks en wint aan autoriteit. Driedubbele winst!

5.1 Sociale media strategisch inzetten

Zoals geweten is een backlink van een andere website zeer effectief, maar hoe bemachtig je zo'n waardevolle plek? Niet geweten is niet bekend. Laat anderen weten hoe goed jouw diensten zijn of hoe interessant jouw content is! De ideale plaats hiervoor is sociale media. Bovendien hoe meer bereik, hoe meer kans op bezoekers en dat ziet Google graag. 

We geven je alvast enkele tips voor het verspreiden van content:

Blogs zijn hip!

Boeiende gebeurtenis, interessante kennis die je wilt delen? Giet het in een blogpost. Iedereen leest én deelt ze graag. Publiceer regelmatig een nieuw weetje en gebruik sociale media als springplank om ze te delen. Bovendien kan je deze content recycleren binnen een nieuwsbrief! Win-win. Tip: gebruik geen externe blogsite. Voeg blogs toe binnen je huidige website en trek rechtstreeks bezoekers aan. Daarnaast zorgt het toevoegen van blogs voor vernieuwende content en dat is een positief signaal naar Google toe.

YouTube is een zoekmachine

Naast Google is YouTube dé plaats waar mensen antwoorden zoeken op hun vragen. Maak een account aan en vertel meer over je diensten of bedrijf via leuke video's. Tip: embed de video op je website en zorg voor meer dwell time!

Durf te vragen om te delen!

Hoe? Onderaan je blogpost, via een nieuwsbrief, in de begeleidende tekst van je Facebook of LinkedIn post. Via privé berichten in Facebook of LinkedIn. Vraag het aan je collega's , ambassadeurs, vrienden of familie. Misschien zelfs je buren?

Social media buttons

Of het nu gaat om een wetenschappelijke doorbraak of nieuws heet van de naald: knallende content sméékt om gedeeld te worden. Nog meer duimpjes, hartjes en likes? Plaats handige social media buttons onder een blogpost, web- of landingspagina zodat een bezoeker jouw webpagina onmiddellijk kan delen. Succes gegarandeerd!

6) Click Through Rate (CTR)

Laag begonnen, hoog geklommen: de top van de piramide is in zicht! De eerste pagina van Google is één ding, maar hoe laat je een bezoeker jouw webpagina ook daadwerkelijk aanklikken? Zet in op CTR en maak van elke zoeker een bezoeker.

6.1 Wat is CTR?

De Click Trough Rate (CTR) is de verhouding tussen het aantal keer dat jouw webpagina tussen de zoekresultaten verschijnt en het aantal keer dat een zoeker effectief doorklikt. Veel vertoningen maar weinig clicks? Dit is voor Google een signaal dat de titel en omschrijving van andere websites meer aanspreken en dus een hoger plaatsje verdienen in de ranking. Reden te meer om jouw titel en meta omschrijving extra te laten opvallen!

6.2 Het geheim van een hoge CTR?

Die schuilt in de volgende formule:

GETAL + MOTIVERING + ADJECTIEF + KEYWORD + BELOFTE

Door deze formule los te laten op je titel en/of meta omschrijving, sla je drie vliegen in één klap! Niet alleen trigger je potentiële bezoekers, maar je verwerkt ook een zoekwoord én belooft te antwoorden op een zoekvraag. Een sterk staaltje SEO dus. Nu is het aan jou! Ben jij een kapper en heb je een blogpost geschreven over de laatste nieuwe haartrends? Pas de CTR formule toe op jouw titel en meta omschrijving! Zeg dus niet… "Leuke blog met tips over kapsels" … maar ga voor "6 tips om snel stijlvolle kapsels te creëren die je laten stralen."

6 tips + om snel + stijlvolle  + kapsels te creëren + die je laten stralen 

E-book 43 tips voor hoger score in Google van Webhero.

Goed gedaan!

De zes stappen van de piramide succesvol afgerond? Google heeft geen geheimen meer voor jou én je bent enkele banken naar voor geschoven in de SEO klas. Vergis je niet: de ranking van zoekresultaten staat niet stil. Je mannetje staan in een online vat vol verandering, dat is blijven investeren in extra pagina’s, pakkende teksten en social shares. Met onze praktische gids beschik je over de juiste tools om te blijven knallen in Google.

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x