Geschreven door Jo Deferm.
Dé nummer 1 vraag die ondernemers zich stellen. Een fantastische website is één ding, maar hoe lok je veel bezoekers? Potentiële klanten, commerciële partners en slimme connecties. Je website zet jouw bedrijf pas echt op de kaart wanneer je de juiste doelgroep bereikt. Een toppositie in Google behalen? Webhero ondersteunt jouw online succesverhaal!
In ons gratis e-book "43 tips voor hoger scoren in Google" vinden jullie technieken om beter te scoren voor de belangrijkste ranking factoren. We hebben deze technieken zelf toegepast en zien bij verschillende klanten een indrukwekkende stijging in het aantal bezoekers via Google. Download alle tips in een handig e-book of ontdek ze op deze pagina!
Onze eerste tip? Jouw visitekaartje is een sprekende website die jouw bedrijf in de verf zet. Een mooi webdesign, fijne foto’s en vermakelijke teksten. Wanneer mensen je vinden online is een professionele website altijd mooi meegenomen. We stellen ons daarom graag - schaamteloos - even voor ...
Wij zijn de Belgische leider in het bouwen van websites en webshops voor zelfstandigen en KMO's. Onze missie? De digitale held zijn van ondernemers door hen te helpen met hun online aanwezigheid. Webhero ondersteunt meer dan 2.000 ondernemers bij het succesvol opbouwen van hun digitaal verhaal, wat een schat aan knowhow oplevert. Binnen ons e-book of op deze pagina geven we je alvast een sterke basiskennis mee én vind je 43 praktische tips terug (gericht naar zelfstandigen en kleine ondernemingen). Laten we eraan beginnen!
Jij wilt je website zien schitteren op de eerste pagina van Google. Maar hoe begin je eraan? De sleutel om hoog te scoren in Google is SEO. Search Engine Optimization of ‘zoekmachine optimalisatie’ is een krachtige techniek om een website hoger te laten scoren bij zoekmachines zoals Google en Bing. Een nieuwe klant zoekt, klikt en stapt meteen bij jou binnen. Handig, die digitale voordeur!
Vergis je niet: vandaag inzetten op SEO, betekent niet een instant resultaat morgen. Het is een duurzaam proces waarmee je wint op lange termijn. Geen magische geldmachine dus, wel een reeks technieken die je website optimaliseert en je vindbaarheid versterkt. Met onze tips werk je aan een organische groei en bereik je jouw doelgroep nog beter.
Search Engine Optimization is niet hetzelfde als Search Engine Advertising. Betalend adverteren in een zoekmachine? Met SEA verschijnt jouw website als een tekstadvertentie bovenaan de zoekresultaten.
Let op: een gekochte eerste plaats staat niet gelijk aan de meeste bezoekers! Onderzoek wijst zelfs uit dat 80% van de clicks in een zoekmachine niet naar advertenties, maar naar organische zoekresultaten gaan. Deze resultaten kan je zelf beïnvloeden met de juiste SEO technieken. Hoe precies? Dat kom je hier te weten!
Voorbeeld SEO en SEA voor het zoekwoord "iphone kopen".
Als je online zoekt naar een bepaald onderwerp, duikt Google in haar enorme online bibliotheek om jou de informatie te bezorgen die het best aansluit bij jouw zoekopdracht. Natuurlijk wil je dat Google jouw webpagina hoog laat verschijnen, maar hiervoor moet je aanwezig zijn in zijn online bibliotheek. Dit gebeurt enkel wanneer jouw webpagina gescreend en geïndexeerd zijn door de Googlebot.
Namelijk de webcrawler van het wereldwijde web. Geen karakter uit een sciencefictionfilm, wel een online indexatie programma. De Google Robot of GoogleBot is een door Google ontworpen ‘spider’ die letterlijk kruipt over het wereldwijde web en elke webpagina inspecteert. Is de website nog up-to-date? Werken alle links? Tijdens dit non-stop indexatieproces volgt GoogleBot hyperlinks om het internet in kaart te brengen. Resultaat: een online databank van alle webpagina’s waarin Google elke milliseconde bladert naar relevante informatie!
Scoren in Google start met een plaatsje in de zoekindex. Op basis van ca 200 ranking factoren bepaalt Google de volgorde waarin de zoekresultaten worden vertoond. Alle factoren toepassen en de code moeiteloos kraken? Helaas: de sleutel achter het Google algoritme is één van de best bewaarde geheimen van het internet. Veel aspecten zijn niet controleerbaar en niet elke ranking factor weegt even zwaar door. Maar er zijn wel een paar elementen die jij kan beïnvloeden ... Duw zélf jouw website omhoog in de zoekresultaten door rekening te houden met volgende factoren:
*Kenmerkend voor Webhero websites en webshops.
Wat zijn backlinks? Wanneer een ander domein naar jouw domein (of website) verwijst d.m.v een hyperlink.
Wat zijn interne links? Hyperlinks die vanuit jouw domein verwijzen naar pagina’s binnen jouw domein (of website).
Wat zijn externe links? Hyperlinks die vanuit jouw domein verwijzen naar pagina’s op een ander domein (of website).
Wat is de organische click-trough-rate? Hoeveel er wordt doorgeklikt naar jouw webpagina vanuit Google.
Wat is pagina autoriteit? Google geeft jouw webpagina een waarde op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit, hoe beter deze pagina zal scoren binnen Google.
Wat is domein autoriteit? Google geeft jouw domein een waarde op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit, hoe beter jouw website zal scoren binnen Google.
Wat betekent mobiel vriendelijkheid? Denk aan leesbaarheid, content of afbeeldingen die zich aanpassen naar het formaat van het toestel. Doe hier de "mobielvriendelijke test" van Google!
Bij Webhero begrijpen we dat jij de touwtjes in handen hebt van je website. Ons doel? Je een bruikbare handleiding aanbieden waarmee je meteen aan de slag kan. Met meer dan 200 ranking factoren en een complex Google algoritme is het belangrijk om het overzicht te bewaren en stapsgewijs te werk te gaan. Zet bovendien slim in op ranking factoren waarvan bewezen is dat ze daadwerkelijk effect hebben.
Wij staken bij Webhero de handen uit de mouwen en stippelden een piramide plan voor je uit. Met deze bottom-up aanpak start je bij de basis van de SEO piramide en klim je stap voor stap naar boven. Eenvoudig, helder en super efficiënt!
Om hoog te klimmen heb je een brede basis nodig. De eerste stap van jouw SEO proces? Maak het makkelijk voor een zoekmachine om jouw webpagina te vinden, screenen en vervolgens te indexeren. Uit de schaduw en in de spotlights: wij tonen je enkele technieken waarmee je de vindbaarheid van jouw webpagina vergroot.
De logische structuur van jouw website? Die breng je schematisch in kaart met een sitemap! Dit bestand geeft een overzicht van al jouw webpagina's, meestal in een bepaalde hiërarchie. Kortom: dé tool waarmee GoogleBot jouw website in sneltempo screent en indexeert. Bonus tip: laat Google je sitemap rapper vinden door deze te laten indexeren via Google Search Console. Pas je de structuur van jouw website aan? Laat het Google weten door jouw sitemap opnieuw te laten indexeren.
Kort, bondig en vaak onderschat: de meta omschrijving. Vergis je niet: een meta omschrijving is méér dan een inleidend stukje tekst dat een zoekmachine toont bij een zoekresultaat. Het is één van de sleutelfactoren die ervoor zorgt dat mensen jouw webpagina aanklikken. Geef de essentie van je pagina kort weer en trigger je zoeker om op jouw link te klikken.
Jouw website heeft heel wat te bieden, maar hoe trek je veel bezoekers? Het idee is simpel: mensen gaan op zoek naar bepaalde informatie of vertrekken vanuit een vraag. Geef jij in jouw meta omschrijving een hapklaar antwoord? Zoekmachine gebruikers houden niet van wachten en klikken snel door naar jouw pagina. En meer clicks, dat betekent een hoger plaatsje in de ranking. Een krachtige meta omschrijving? Wij helpen je op weg met vier tips!
In tegenstelling tot de meta omschrijving geldt voor het aantal pagina’s van jouw website: more is more. Hoe meer relevante pagina’s je aanbiedt, hoe waardevoller een zoekmachine je website inschat. En dat zie je terug in de volgorde van de zoekresultaten!
Vaak tellen websites van zelfstandigen en kleine ondernemers slechts enkele pagina’s. Dat is natuurlijk veel te weinig! Grote spelers zoals Bol.com of Coolblue zullen elkaar niet voorbijsteken op basis van hun aantal website pagina’s. Op het niveau van lokale ondernemingen kan je hier wel het verschil maken. Ben jij dakwerker X met 30 pagina’s? Dan zal je misschien wel hoger ranken dan dakwerker Y met slechts 5 pagina’s.
Bonus tip: Google kijkt enkel naar het aantal geïndexeerde pagina's van jouw website. Laat Google jouw webpagina's rapper vinden door deze te laten indexeren via Google Search Console. Pas je de structuur van jouw webpagina aan? Laat het Google weten door de webpagina opnieuw te laten indexeren.
Webpagina’s vermenigvuldigen zich niet vanzelf. Wij tonen je enkele manieren hoe je sterk kan inzetten op meer pagina’s:
Ontdek het door in de zoekbalk van Bing "site:" en je url te typen. Bijvoorbeeld: "site:www.webhero.be". Jouw concurrenten hebben meer pagina's? Dat vraagt om actie! Zorg voor extra pagina’s en wordt koploper in jouw categorie. PS: Raadpleeg je eigen aantal ook via Google Search Console.
Als een andere webpagina naar jouw site verwijst, spreken we van een backlink. Hoe meer backlinks, hoe hoger je rangschikking in Google. Het achterliggende idee? Simpel: je kan jezelf online promoten, maar als iemand anders jouw website aanbeveelt, scoor je dubbele punten. Meer zelfs, het aantal backlinks is één van de criteria voor een hoge domein autoriteit. Let wel op: niet alle backlinks zijn even waardevol. Één kwaliteitsvolle backlink kan meer voor je rankings doen dan tien slechte.
Wanneer is een backlink kwaliteitsvol? Deze komen vaak van websites met - je raadt het - een hoge domein autoriteit. In het algemeen is het scoren van backlinks met hoge autoriteit extreem moeilijk, maar geen paniek. We lijsten alvast enkele goede backlinks op die je makkelijk kan scoren:
Op basis van onze tips heel wat backlinks bij elkaar gesprokkeld? Perfect! Behoudt het overzicht en check je aantal backlinks en de autoriteit ervan op Backlink Checker.
Naast het verkrijgen van kwaliteitsvolle backlinks om jouw domein autoriteit te verhogen is het inzetten op interne links even waardig voor het hoger scoren in Google. Het is zelfs een van de meest onderschatte SEO ranking factoren. Waar zijn ze goed voor?
Tip om GoogleBot te helpen met het begrijpen van jouw webpagina? Door goed in te zetten op jouw anchor text of ankertekst. Het gaat hier over de zichtbare en klikbare tekst van een hyperlink. Je ziet wel vaker links met de naam "Klik hier" of "Lees meer hier", maar eigenlijk is dit niet zo relevant voor Google. Probeer de verwijzende link een zo goed mogelijke benaming te geven. Zeg niet "Klik hier" maar eerder "Bezoek onze contactpagina". Let op! Zorg voor variatie binnen je ankerteksten. Te veel van hetzelfde komt volgens Google over als spam.
Met een sitemap, een handvol backlinks en aanlokkelijke meta omschrijvingen heb je de eerste fase van je SEO proces succesvol afgerond. Benieuwd naar de volgende stap? De eerste pagina van Google haal je niet zonder relevante info. Maak van je website geen lege luchtbel en biedt waardevolle content aan. Webhero helpt je alvast op weg.
Achter sterke teksten zit altijd een sterke strategie. Voor je jouw beste schrijfkunsten boven haalt kan je beter eens nadenken over volgende zaken:
Bepaal je doelgroep
Schrijf je voor de CEO of voor de secretaresse van de CEO? Voordat je achter je laptop kruipt, is het belangrijk om te weten wie je lezers zijn. Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie willen ze terug zien op je website? Bepaal je doelgroep, spreek dezelfde taal en schrijf je teksten steeds vanuit hun standpunt.
Bepaal een onderwerp
Wil je schrijven, maar heb je geen idee waarover? Eén antwoord: research! Dompel jezelf onder in het wereldwijde web, zoek naar gelijkaardige websites en blogs en laat je inspireren. Maak een lijst met thema’s en invalshoeken of teken een mindmap met ideeën. Content met karakter? Vermijd knip- en plakwerk en trakteer je lezer op een unieke tekst van eigen hand. Je lezer is geïnteresseerd in je ervaring en kennis.
Bepaal een structuur
Meerdere expertises, een verwelkoming, jouw doelen, … Maak het je lezer makkelijk en ga voor een website met een glasheldere structuur. Ook je webpagina’s hebben baat bij een slimme indeling! Vermijd langdradige verslagen en deel je tekst op in verschillende paragraafjes. Gebruik sprekende titels, verrassende quotes en overtuigende call to actions.
Een zoekterm in Google is een vraag naar meer informatie. Vaak is het zelfs een combinatie van veel vragen. Wil je hoger scoren in Google voor een bepaalde zoekterm? Dan moet je alle mogelijke vragen zo helder mogelijk beantwoorden met tekst, foto’s en video’s.
Wees het best mogelijke antwoord. Is je zoekterm bijvoorbeeld ‘Ramenwasser Leuven’, bedenk dan welke mogelijke vragen je bijkomend moet beantwoorden:
Je kent je doelgroep en weet waarover je gaat schrijven. Hoe zet je jouw idee om in een prikkelende tekst? Onze tip: blokkeer schrijfblokken in je agenda en zorg voor een rustige werkplek zonder afleiding. Telefoon uit en mailbox dicht: grijp het moment en schrijf wat jij wil! Kickass content? Scherp je pen met onze tips:
Hoe zorg je ervoor dat een zoekmachine jouw website snel oppikt en naar de top van Google katapulteert? Welkom bij stap 3 in de piramide: on-page SEO.
Wie gevonden wil worden, moet inzetten op de juiste zoekwoorden. Met welke zoekopdracht wil jij hoger scoren in Google? Speel in op relevante zoekwoorden en laat Google weten dat jouw website bulkt van waardevolle informatie! Ontdek hoe je start aan de zoektocht naar jouw keywords:
De zoekwoorden zijn gekozen, tijd om ze strategisch in te zetten. Verdeel en heers! Optimaliseer je webpagina en ga voor een structuur die de zoekwoorden slim verspreidt. Resultaat? Een leesbare tekst, zowel voor je bezoeker als voor een zoekmachine.
Paginatitels (H1, H2, H3)
Trek de aandacht en verwerk je zoekwoord in de paginatitel en tussentitels. Sterk van start gaan? Plaats je zoekwoord dan vooraan!
Tekst
Laat je zoekwoord 1 keer terugkomen per paragraaf. Weinig? Klopt, de keyword density bedraagt maar 2 à 3% van je hele tekst. Een top pagina telt vaak bijna 2000 woorden, waardoor je zoekwoord best maar 6 tot 8 keer voorkomt. Hoewel er geen exact percentage bestaat, is het wel belangrijk om dit criterium in gedachten te houden. Te vaak 1 zoekwoord gebruiken? Dat heeft ‘keyword stuffing’ tot gevolg en moet absoluut vermeden worden. Vergeet niet: vlotheid primeert! Verwerk je zoekwoord soepel in de tekst en koppel kwaliteit aan vindbaarheid. Lukt het je niet om een bepaald woord minimaal te gebruiken, ga dan voor een synoniem. Misschien rank je dan ook op die termen!
Call to action
"Neem nu contact op", "Vraag nu een vrijblijvende offerte aan", "Maak hier jouw afspraak", "Bekijk hier onze referenties" enzoverder. Wat wil je dat een lezer doet na het bekijken van jouw webpagina? Activeer je bezoeker en voorzie een sterke call to action mét keyword! Zo creëer je een logische vervolgstap en zorg je voor afwisseling en interactie.
Meta beschrijving
Uiteraard kan een sterk zoekwoord niet ontbreken in hét online uithangbord van je website. Verwerk je zoekterm in de meta omschrijving en verwelkom nieuwe lezers met een vlot tekstje.
Alt-tekst van afbeeldingen
Zeer slim is het verwerken van jouw zoekwoord binnen de alt-teksten van bijbehorende afbeeldingen. Op deze manier wordt je alsook binnen Google afbeeldingen gevonden!
Naast het inzetten van goede content en het optimaal gebruiken van je keywords is het belangrijk rekening te houden met de dwell time! Wat? Het gaat hier over de tijdsduur die een bezoeker besteedt op jouw website. De dwell time wordt gemeten vanaf het moment dat iemand naar jouw website surft (via Google) tot wanneer deze teruggaat naar de zoekresultaten. Te weinig informatie, langdradige teksten of een webpagina die niet voldoet aan de belofte van de meta omschrijving? De kans is groot dat de lezer jouw website snel weg klikt. Een lage dwell time staat gelijk aan een lagere ranking in de zoekresultaten. Te vermijden dus!
Enkele tips voor het stimuleren van een lange dwell time:
Een vaak onderschatte ranking factor in Google? De user experience, afgekort UX. Het gaat hier over de ervaring van een bezoeker op je website. User experience is geen uit de lucht gegrepen buzzword, maar heeft wel degelijk effect op het hoger scoren in Google. Zorg voor vlot verkeer naar én op jouw website en zet maximaal in op gebruiksvriendelijkheid. Jouw doel? Een effectieve en efficiënte website die wérkt. Je lezer surft langer op jouw pagina en verlaat je website met een tevreden gevoel.
User Experience is zeer breed. Je kan onderzoek doen naar welk design, call to action of knop het best werkt enzoverder, maar zorg eerst dat de basis goed zit:
Logische structuur
Bouw je website logisch op. Een bezoeker die jouw website moet ontrafelen? Die haakt af! Maak het makkelijk voor je lezer en ga voor een heldere navigatie. Creëer overzicht, zorg dat elke knop werkt en toon de juiste info op de juiste plaats.
Slapen doen we niet
Een trage pagina laadtijd kan bezoekers snel doen wegklikken. Zorg voor een snelle laadtijd om je lezers vast te houden. PS: Webhero websites en webshops staan bekend om hun snelle laadtijden.
Interactieve inhoudstafel
Schrijf je een lange blog of bevat de webpagina zeer veel alinea's? Maak het de bezoeker makkelijk en voorzie een interactieve inhoudstafel dankzij ankers.
Responsief design
Desktop, smartphone of tablet. Voorkom dat je website zijn structuur verliest en ga voor een gepaste mobiele weergave, geoptimaliseerd voor elk toestel. Het resultaat? Een website die schittert, óók op het kleinste scherm!
Spreek de taal van je lezer
Voor een optimale UX spreek je dezelfde taal als jouw bezoeker of lezer. Pas je taalgebruik altijd aan en voorkom vakjargon.
Cookiebanner & privacyverklaring
Een privacyverklaring en cookiebanner verbeteren de gebruikerservaring door transparantie en vertrouwen te bieden. Bovendien bestraft Google je niet, omdat je de wettelijke vereisten naleeft.
Je website delen met de rest van de wereld? Zet in op sociale media! Jouw account op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ... zijn dé plaatsen om je website stevig op de kaart te zetten. Of wat dacht je van een boeiende YouTube video die jouw verhaal uit de doeken doet? Je website valt op, krijgt meer clicks en wint aan autoriteit. Driedubbele winst!
Zoals geweten is een backlink van een andere website zeer effectief, maar hoe bemachtig je zo'n waardevolle plek? Niet geweten is niet bekend. Laat anderen weten hoe goed jouw diensten zijn of hoe interessant jouw content is! De ideale plaats hiervoor is sociale media. Bovendien hoe meer bereik, hoe meer kans op bezoekers en dat ziet Google graag.
We geven je alvast enkele tips voor het verspreiden van content:
Blogs zijn hip!
Boeiende gebeurtenis, interessante kennis die je wilt delen? Giet het in een blogpost. Iedereen leest én deelt ze graag. Publiceer regelmatig een nieuw weetje en gebruik sociale media als springplank om ze te delen. Bovendien kan je deze content recycleren binnen een nieuwsbrief! Win-win. Tip: gebruik geen externe blogsite. Voeg blogs toe binnen je huidige website en trek rechtstreeks bezoekers aan. Daarnaast zorgt het toevoegen van blogs voor vernieuwende content en dat is een positief signaal naar Google toe.
YouTube is een zoekmachine
Naast Google is YouTube dé plaats waar mensen antwoorden zoeken op hun vragen. Maak een account aan en vertel meer over je diensten of bedrijf via leuke video's. Tip: embed de video op je website en zorg voor meer dwell time!
Durf te vragen om te delen!
Hoe? Onderaan je blogpost, via een nieuwsbrief, in de begeleidende tekst van je Facebook of LinkedIn post. Via privé berichten in Facebook of LinkedIn. Vraag het aan je collega's , ambassadeurs, vrienden of familie. Misschien zelfs je buren?
Social media buttons
Of het nu gaat om een wetenschappelijke doorbraak of nieuws heet van de naald: knallende content sméékt om gedeeld te worden. Nog meer duimpjes, hartjes en likes? Plaats handige social media buttons onder een blogpost, web- of landingspagina zodat een bezoeker jouw webpagina onmiddellijk kan delen. Succes gegarandeerd!
Laag begonnen, hoog geklommen: de top van de piramide is in zicht! De eerste pagina van Google is één ding, maar hoe laat je een bezoeker jouw webpagina ook daadwerkelijk aanklikken? Zet in op CTR en maak van elke zoeker een bezoeker.
De Click Trough Rate (CTR) is de verhouding tussen het aantal keer dat jouw webpagina tussen de zoekresultaten verschijnt en het aantal keer dat een zoeker effectief doorklikt. Veel vertoningen maar weinig clicks? Dit is voor Google een signaal dat de titel en omschrijving van andere websites meer aanspreken en dus een hoger plaatsje verdienen in de ranking. Reden te meer om jouw titel en meta omschrijving extra te laten opvallen!
Die schuilt in de volgende formule:
GETAL + MOTIVERING + ADJECTIEF + KEYWORD + BELOFTE
Door deze formule los te laten op je titel en/of meta omschrijving, sla je drie vliegen in één klap! Niet alleen trigger je potentiële bezoekers, maar je verwerkt ook een zoekwoord én belooft te antwoorden op een zoekvraag. Een sterk staaltje SEO dus. Nu is het aan jou! Ben jij een kapper en heb je een blogpost geschreven over de laatste nieuwe haartrends? Pas de CTR formule toe op jouw titel en meta omschrijving! Zeg dus niet… "Leuke blog met tips over kapsels" … maar ga voor "6 tips om snel stijlvolle kapsels te creëren die je laten stralen."
6 tips + om snel + stijlvolle + kapsels te creëren + die je laten stralen
De zes stappen van de piramide succesvol afgerond? Google heeft geen geheimen meer voor jou én je bent enkele banken naar voor geschoven in de SEO klas. Vergis je niet: de ranking van zoekresultaten staat niet stil. Je mannetje staan in een online vat vol verandering, dat is blijven investeren in extra pagina’s, pakkende teksten en social shares. Met onze praktische gids beschik je over de juiste tools om te blijven knallen in Google.
Welkom bij Webhero! Onze klanten kunnen steeds beroep doen op een SEO-traject. Jij focust je op jouw business en wij zorgen dat deze makkelijk vindbaar is online.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.