Alles dat je moet weten over Instagram Shopping (Gratis e-book)

Belangrijke update Instagram Shopping

Vanaf 10 augustus 2023 heeft Meta een aantal aanpassingen doorgevoerd in het Instagram Shopping beleid. Deze veranderingen hebben invloed op hoe bedrijven winkels kunnen hosten en producten kunnen taggen op zowel Facebook als Instagram. Ontdek de belangrijkste wijzigingen in deze blog.

Gratis e-book over Instagram Shopping.

Wat is Instagram Shopping?

Concreet is dit een functie binnen Instagram waarmee gebruikers een digitale catalogus kunnen maken van hun producten, waardoor je jouw producten kunt aanbieden of verkopen via Instagram. Vervolgens kan je jouw producten promoten aan Instagram gebruikers via berichten, stories, video's, het tabblad “Ontdekken” of “Winkel bekijken” binnen je profiel. 

Waarom zou je het moeten gebruiken? Enkele cijfers uit het statistieken rapport van Hootsuite zeggen ons het volgende: 81% gebruikt Instagram om producten en diensten te zoeken. Daarnaast wordt er 130 miljoen keer per maand op Instagram Shopping posts geklikt. Bovendien bezoekt 50% een website om een aankoop te doen na het zien van een product op Instagram. Mis dus zeker niet je kans op extra websitebezoekers met aankoopintentie!

Hoe werkt verkopen via Instagram?

De anatomie van Instagram bestaat uit het volgende: de shop, productpagina's, collecties, checkout en discovery tab. We lijsten ze onderaan voor je op en leggen telkens hun functie uit.

  • Instagram Shop en productpagina

Instagram gebruikers kunnen via jouw profiel op het tabblad "Winkel bekijken" klikken en jouw producten en collecties ontdekken. Wanneer iemand een product bekijkt (via de winkel, producttag of -sticker) krijgt deze een overzicht met productfoto’s, een beschrijving, prijs en de mogelijkheid om af te rekenen (via rechtstreekse link naar de webshop of "Instagram Checkout").  Afbeeldingen met bijbehorende producttags worden ook hier verzameld.

Gratis e-book over Instagram Shopping.

Uitgelichte Webhero klanten: PUP Plants en Pomerans.

  • Instagram Collecties

Producten die samen horen onder een bepaald thema kan je verzamelen onder één collectie. Op die manier kan je bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen lichaams- en gelaatsproducten, bikini’s en ondergoed, lampen en boeken. Noem maar op! Of denk aan seizoensgebonden producten, promoties en trends. Iedere collectie bevat een naam, beschrijving, omslagfoto en een selectie van producten. Let op: enkel uitgelichte collecties zijn zichtbaar. 

  • Instagram Checkout (Binnenkort!)

Instagram is volop bezig met een betaalfunctie die ervoor zorgt dat gebruikers producten kunnen kopen binnen de app, zonder door te surfen naar een webshop. Let op: momenteel is deze betaalfunctie enkel beschikbaar in Amerika. In de toekomst zal dit waarschijnlijk wereldwijd worden uitgerold.

  • Instagram Shop discovery tab

Een tool waar Instagram gebruikers nieuwe merken, producten en keuzes van redacteurs kunnen ontdekken die speciaal voor hen zijn uitgezocht. Hier kan de gebruiker ook zijn of haar verlanglijstje bekijken (een overzicht van opgeslagen producten).

E-book: Instagram Shopping

Gratis e-book over Instagram Shopping.

Uitgelichte Webhero klant: Lilies on Mars.

Open jouw Instagram Shop!

Maar eerst ... Kom je in aanmerking? Ga eerst na of jouw onderneming geschikt is. Het is namelijk niet toegelaten om alcohol, medicijnen, software enzoverder te verkopen via Instagram. Volgens de voorwaarden mag je enkel fysieke producten aanbieden. Controleer hier of jij aan de slag mag met Instagram Shopping.

INSTAGRAM SHOPPING ACTIVEREN

Open via de knop onderaan het praktisch stappenplan voor het opzetten van jouw Instagram Shop en ga meteen aan de slag!

PS: Heb je een Webhero webshop? Dankzij onze nieuwste integratie kan je jouw webshop volledig integreren met je sociale media. Laat jouw webshop producten automatisch verschijnen op je sociale media kanalen en beheer alles vanuit je Webhero beheermodule. Neem contact op met ons Customer Success team of jouw Web Advisor voor meer informatie.

Start met het verspreiden van jouw producten over heel Instagram:

  • Shoppable Instagram post

Laat de wereld weten wat je verkoopt door jouw producten te taggen binnen jouw Instagram posts (ook reels of IGTV). Gebruikers worden via deze producttags verwezen naar de bijbehorende pagina met productdetails. Je kan maximum 5 producten taggen per foto (of video) en 20 per carrousel. Tip: tag producten in je oudere berichten! Hoe maak je een Shoppable Instagram post?

Stap 1: Upload een foto, verfraai hem met een beschrijving, filter, enzovoort.

Stap 2: Klik op “Producten taggen” en vervolgens op de foto die je wilt taggen.

Stap 3: Zoek en selecteer het gewenste product.

Stap 4: (Ver)plaats de tag op de foto naar wens.

Stap 5: Klik op “Klaar” en “Delen” maar!

Gratis e-book over Instagram Shopping.

Uitgelichte Webhero klanten: So Suply, FIZIQ en Ghibli Beauty.

  • Instagram Shopping story

Verkopen via Instagram verhaal? Dat kan! Dankzij handige productstickers kan je producten taggen binnen jouw Instagram verhaal. 

Stap 1: Upload een foto.

Stap 2: Klik op het stickerpictogram en vervolgens op “Winkelen”.

Stap 3: Zoek en selecteer het gewenste product.

Stap 4: Pas de sticker aan naar wens (bijvoorbeeld kleur of plaats).

Stap 5: Klaar? Delen maar!

  • Instagram Shopping Guide

De functie “Instagram Gidsen” zijn een soort van mini-blogs die je kan lezen binnen de app. Deze functie is zeer interessant voor Instagram Shopping gebruikers aangezien ze dit kunnen gebruiken om hun producten (of berichten) te promoten met een editoriale invalshoek. Denk aan uitgeschreven tutorials, cadeautips, product launches of trendrapportages. Hoe maak je een Shopping Guide?

Stap 1: Klik vanuit jouw profiel op het plusteken rechtsboven, op "Gids" en vervolgens op "Producten".

Stap 2: Zoek op account naar het gewenste product of vind deze binnen jouw verlanglijstje.

Stap 3: Selecteer het gewenste product en kies welke afbeeldingen je wenst te gebruiken.

Stap 4: Voeg een titel en beschrijving toe en/of pas de omslagfoto van jouw gids aan. Doe hetzelfde voor jouw producten.

Stap 5: Klik onderaan op “Producten toevoegen” en herhaal bovenstaande stappen tot jouw gids compleet is. Klaar? Delen maar!

E-book: Instagram Shopping

Gratis e-book over Instagram Shopping.

  • Instagram Live Shopping (Binnenkort!)

Via een Instagram Live Shopping kan je producten promoten of verkopen via Instagram tijdens een live-uitzending. Op deze manier kan je producten laten zien en terwijl interactie aangaan met jouw publiek, wat zorgt voor een unieke verkoopervaring. Hoe gaat het te werk? Kies een product uit jouw catalogus, die vervolgens onderaan het scherm tevoorschijn komt als een product sticker. Volgers kunnen hierop klikken, het product bekijken en aankopen. Let op: Deze functie is enkel beschikbaar voor accounts met een Instagram Checkout. Momenteel is dit nog niet beschikbaar in Europa. Een alternatief? Doe een live Q&A of tutorial over het product.

  • Productintroductie (Binnenkort!)

Een productlancering doen via Instagram? Laat mensen vertrouwd raken met het product en bouw anticipatie op door een productintroductie in te stellen. Dankzij deze functie kan je producten taggen die in de toekomst te koop zijn en er hierdoor al bekendheid voor creëren. Wanneer je dit instelt, kunnen mensen al een voorvertoning bekijken en herinnering instellen. Naar aanloop van de lancering ontvangen ze een pushmelding en wordt er afgeteld tot enige confetti-explosie die laat weten dat de producten beschikbaar zijn. Voor één uur kunnen gebruikers exclusief via Instagram de producten aankopen. Let op: Deze functie is enkel beschikbaar voor accounts met een Instagram Checkout. Momenteel is dit nog niet beschikbaar in Europa. Een alternatief? Een sneak peak via reel, een Q&A via Instagram live of story.

Gratis e-book over Instagram Shopping.

10 Instagram Shopping (bonus) tips:

1. Wees strategisch

Stel een kalender op met belangrijke momenten voor je merk en/of volgers. Plan vervolgens welke producten je dan in de kijker wilt zetten met een shoppable post, story, reel, IGTV of Instagram live. 

2. Opvallende beelden

Geef de voorkeur aan kwaliteitsvolle beelden en video’s. Experimenteer bovendien met de laatste trends: mooie detailfoto’s, how-to-tutorials, het product in actie of verwerkt in een meme.

3. Beschrijvende hashtags

Beschrijvende hashtags zorgen ervoor dat je producten beter worden gevonden op de “Shop discovery tab” of “Ontdekken”. Bovendien kunnen Instagram gebruikers een hashtag volgen. Ga hier bewust mee om en vergroot je kansen om jouw producten door de juiste mensen te laten ontdekken.

4. Maak lookbooks via carrousels 

Je kan maximum 20 producten taggen per carrousel. Een uitgelezen kans om te pronken met foto’s van een recente fotoshoot of een lookbook te creëren voor een nieuwe collectie of campagne lancering.

E-book: Instagram Shopping

5. Deel user-generated content

User-generated content zijn posts of stories van gebruikers waarin jouw producten voorkomen. Met goedkeuring kan je hun beelden ook delen op jouw profiel. Op deze manier laat je jouw klanten de woordvoerders zijn van jouw producten, wat vertrouwen wekt bij nieuwe klanten.

6. "Enkel op Instagram!"

Doe iets uniek voor jouw Instagram volgers. Deel een sneak peak van de nieuwe collectie via een Instagram reel of carrousel post. Of doe regelmatig een Q&A via een Instagram story of live. Dit geeft jouw kanaal nog meer waarde en jouw volgers een extra reden om je te volgen.

7. Collaboraties

Het is vanzelfsprekend waarom het samenwerken met influencers interessant is, maar je hoeft hier niet altijd groot mee uit te pakken. Iemand gespot die jouw product gebruikt? Vraag of je hun foto mag delen binnen jouw profiel. Of nodig hen uit om een collectie samen te stellen van hun favoriete producten uit jouw catalogus. Jij tagt ze in jouw post en zij delen het met hun eigen publiek. 

Je hoeft ook niet altijd de hand uit te reiken naar bekende mensen, een merk dat past bij jouw bedrijf kan ook een waardevolle samenwerking zijn. Bijvoorbeeld: als bloemist kan je samenwerken met een merk dat kunst verkoopt. Jullie gebruiken elkaars producten om mooie Instagram foto’s te maken, elkaar vervolgens te taggen en zo meer bereik te creëren. Win-win!

8. Verkoop- of promotiecode

Iedereen houdt van een goede deal, en een promotiecampagne kan de verkoop zeker stimuleren. Werk je met meerdere influencers samen? Gebruik dan gepersonaliseerde promotiecodes. Laat hen een code zoals “Webhero2022” delen met hun publiek en ontdek aan de hand van de gebruikte codes bij bestellingen welke influencer voor meer aankopen zorgt.

9. Blijf up-to-date

Wist je al dat Instagram de welbekende “swipe-up” heeft verwijderd en de focus van de app wil verleggen van foto naar video? Val niet uit de boot en wees op de hoogte van de laatste trends en technische wijzigingen. Volg daarom zeker @instagramforbusiness op Instagram of bezoek af en toe hun website voor informatie en interessante weetjes.

10. Instagram Shopping Ads

Promoot een huidige Instagram Shopping post of maak een advertentie vanaf nul via Ads Manager met behulp van de producttags. Je kan kiezen of de advertenties leiden naar jouw webshop of Instagram Checkout. Een van de makkelijkste manieren om een Instagram advertentie te maken is door jouw Instagram post te promoten. Let op: enkel mogelijk met een Instagram bedrijfsaccount dat gekoppeld is aan jouw Facebook bedrijfspagina. Hoe promoot je een Instagram post?

Stap 1: Ga naar jouw Instagram post en klik op “Bericht promoten”.

Stap 2: Kies jouw voorkeurspubliek, bestemming, budget en looptijd.

Stap 3: Klik op “Promotie maken”. Uw advertentie wordt beoordeeld en goedgekeurd door Facebook. Zodra de advertentie live gaat, kan je de resultaten van je advertentie in de gaten houden op het tabblad “Promoties” van je Instagram-profiel.

'Applaus'

Jij bent helemaal klaar om Instagram te veroveren! Honger naar meer? Ontdek onze andere gratis e-books of lees volgende blogs:

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x