Alles dat je moet weten over Instagram Shopping (Gratis e-book)

Hoe Instagram Shopping instellen of activeren? Mag je verkopen via Instagram? Ontdek alles dat je moet weten binnen dit e-book. Ga bovendien zelf aan de slag met ons stappenplan en haal alles uit de kast met onze tien bonus tips!

E-book "Instagram Shopping" downloaden

Tijdens de corona crisis heeft iedere ondernemer gevoeld hoe belangrijk het digitaal verhaal is. “Hoe meer online omzetkanalen, hoe beter” klinkt het voor de retailers. Een webshop is dan ook niet meer weg te denken, maar ooit gedacht aan sociale media? In 2018 hopte Instagram Shopping mee op de e-commerce trein en misschien wel eentje om in de gaten te houden! Met meer dan 1+ biljoen maandelijkse gebruikers op Instagram kan dit nog wel dé plaats worden “to shop till you drop”. Ons nieuwste e-book geeft je alvast de nodige informatie om te starten! Leer alles over verkopen via Instagram en open vandaag nog jouw Instagram Shop.


Gratis e-book over verkopen via Instagram, Instagram Shopping.

Wat is Instagram Shopping?

Concreet is dit een functie binnen Instagram waarmee gebruikers een digitale catalogus kunnen maken van hun producten, waardoor je jouw producten kunt aanbieden of verkopen via Instagram. Vervolgens kan je jouw producten promoten aan Instagram gebruikers via berichten, stories, video's, het tabblad “Ontdekken” of “Winkel bekijken” binnen je profiel. Waarom zou je het moeten gebruiken? Enkele cijfers uit het statistieken rapport van Hootsuite zeggen ons het volgende: 81% gebruikt Instagram om producten en diensten te zoeken. Daarnaast wordt er 130 miljoen keer per maand op Instagram Shopping posts geklikt. Bovendien bezoekt 50% een website om een aankoop te doen na het zien van een product op Instagram. Mis dus zeker niet je kans op extra websitebezoekers met aankoopintentie!

Hoe werkt verkopen via Instagram?

De anatomie van Instagram bestaat uit het volgende: de shop, productpagina's, collecties, checkout en discovery tab. We lijsten ze onderaan voor je op en leggen telkens hun functie uit. PS: ontdek bovendien binnen het e-book verschillende manieren om jouw producten te verspreiden over Instagram (Shoppable Instagram post, Instagram Shopping story en -guide, Instagram Live Shopping en productintroductie). We leggen opnieuw iedere stap uit zodat je zelf meteen aan de slag kan!

  • Instagram Shop en productpagina

Instagram gebruikers kunnen via jouw profiel op het tabblad "Winkel bekijken" klikken en jouw producten en collecties ontdekken. Wanneer iemand een product bekijkt (via de winkel, producttag of -sticker) krijgt deze een overzicht met productfoto’s, een beschrijving, prijs en de mogelijkheid om af te rekenen (via rechtstreekse link naar de webshop of "Instagram Checkout"). Afbeeldingen met bijbehorende producttags worden ook hier verzameld.

Gratis e-book over verkopen via Instagram, Instagram Shopping.

  • Collecties

Producten die samen horen onder een bepaald thema kan je verzamelen onder één collectie. Op die manier kan je bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen lichaams- en gelaatsproducten, bikini’s en ondergoed, lampen en boeken. Noem maar op! Of denk aan seizoensgebonden producten, promoties en trends. Iedere collectie bevat een naam, beschrijving, omslagfoto en een selectie van 6 tot maximum 30 producten. Ontdek hoe je een Instagram collectie instelt binnen het e-book.

  • Instagram Checkout

Instagram is volop bezig met een betaalfunctie die ervoor zorgt dat gebruikers producten kunnen kopen binnen de app, zonder door te surfen naar een webshop. Let op: momenteel is deze betaalfunctie enkel beschikbaar in Amerika. In de toekomst zal dit waarschijnlijk wereldwijd worden uitgerold.

  • Shop discovery tab

Een tool waar Instagram gebruikers nieuwe merken, producten en keuzes van redacteurs kunnen ontdekken die speciaal voor hen zijn uitgezocht. Hier kan de gebruiker ook zijn of haar verlanglijstje bekijken (een overzicht van opgeslagen producten).

Hoe Instagram Shopping instellen?

Zoek niet verder en ga meteen zelf aan de slag met ons handig stappenplan! Vind elke stap uitgeschreven terug in ons gratis e-book. Het stappenplan helpt je zowel Facebook Shopping als Instagram Shopping in te stellen.

Koppel nu jouw Webhero webshop met onze integratie:

Je Webhero webshop volledig geïntegreerd met jouw sociale media dankzij onze nieuwste integratie!

  • Alles automatisch: jouw webshop producten verschijnen automatisch op jouw sociale media kanalen.
  • Alles beheren vanuit 1 plaats: beheer alles vanuit jouw Webhero beheermodule!
  • Alles up-to-date: jouw voorraad, prijs, afbeeldingen en omschrijvingen worden om het uur ge-update.

Ik wil die integratie!


Drie van onze tien bonus tips!

1) Deel user-generated content! Dit zijn posts of stories van gebruikers waarin jouw producten voorkomen. Met goedkeuring kan je hun beelden ook delen op jouw profiel. Op deze manier laat je jouw klanten de woordvoerders zijn van jouw producten, wat vertrouwen wekt bij nieuwe klanten.

2) Gebruik beschrijvende hashtags. Dit zorgt ervoor dat je producten beter worden gevonden op de “Shop discovery tab” of “Ontdekken” Bovendien kunnen Instagram gebruikers een hashtag volgen. Ga hier bewust mee om en vergroot je kansen om jouw producten door de juiste mensen te laten ontdekken.

3) "Enkel op Instagram!". Doe iets uniek voor jouw Instagram volgers. Deel een sneak peak van de nieuwe collectie via een Instagram reel of carrousel post. Of doe regelmatig een Q&A via een Instagram story of live. Dit geeft jouw kanaal nog meer waarde en jouw volgers een extra reden om je te volgen.

Nog meer tips over verkopen via Instagram

Ik zoek een professionele webbouwer

Net zo’n mooie website of webshop laten bouwen?

Een Webhero neemt snel contact met je op!
Een Webhero neemt snel contact met je op!