Geschreven door Jo Deferm.
De snelheid van een website is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. We willen allemaal kwaliteitsvolle content aan onze bezoekers tonen en zorgen voor een interactieve beleving. Daarbij is het belangrijk dat we onze beste foto’s in hoge resolutie tonen, handige iframes toevoegen met leuke animaties en nog veel meer.
Als je geen geoptimaliseerde snelle website hebt, kunnen foto’s, iframes en animaties jouw website enorm vertragen met laadtijden van wel meer dan 5 seconden. Misschien denk je bij jezelf ‘5 seconden valt best wel mee’ maar na het lezen van volgende cijfers denk je daar gegarandeerd anders over!
Ben jij net zo verbaasd als de persoon op de foto? Dan hoeven we je waarschijnlijk niet langer te overtuigen van het belang van een snelle website. Gelukkig voor jou spendeert Webhero al sinds de opstart heel veel aandacht aan paginasnelheid en zijn onze websites razendsnel. Wil je weten hoe we dat exact voor elkaar krijgen? Hieronder geven we je inzichten over de best practices die wij hebben geïmplementeerd.
Met lazy loading wordt een website niet in één keer volledig ingeladen. Afbeeldingen en iframes worden pas ingeladen wanneer je er als bezoeker naar toe scrollt. Door alleen in te laden wat bezoekers effectief willen zien, wordt minder data doorgestuurd wat resulteert in een snellere laadsnelheid. Bezoekers met een beperkt 4G pakket weten dit zeker te appreciëren :-)
Je kent het vast wel; je surft op je mobiel naar een website van een fotograaf en iedere foto duurt eeuwen om volledig in te laden. Dit komt omdat foto’s vaak in een te hoge resolutie worden ingeladen waardoor ze soms meer dan een megabyte groot zijn. Aangezien je smartphone scherm vaak maar 750px breed is, zijn foto’s van meer dan 3000px breed een grote bron van data-verspilling.
Bij Webhero hebben we daar een innovatieve oplossing voor: onze Responsive Image Loader. Met deze tool berekenen we tijdens het inladen van de pagina op jouw toestel hoe groot die foto zal getoond worden. Vervolgens halen we hem in exact het juiste formaat op. Op een pagina met een vijftal foto’s kunnen we hierdoor al een paar seconden laadtijd winnen.
Alle afbeeldingen op Webhero websites worden gehost door het Content Delivery Network (CDN) van Google die de laadtijden verkort door gebruik te maken van geografisch verspreide servers en caching van de verschillende formaten.
GZIP compressie is een methode om bestanden te verkleinen. Dankzij de kleinere bestanden die naar de browser worden gestuurd, wordt je website sneller getoond.
Kan het na bovenstaande optimalisaties nog sneller? Jazeker! Jouw belangrijkste pagina’s hebben in een Webhero website een AMP versie. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages.
Accelerated Mobile Pages zijn webpagina's met statische content, geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Het open framework is speciaal ontworpen met bestaande webtechnologie voor het ontwikkelen van kleine en snelle webpagina's.
Dankzij website caching worden pagina’s eenmalig opgeslagen waardoor de webservers niet meermaals dezelfde taken moeten uitvoeren. Wanneer je de pagina een tweede keer bezoekt, wordt deze veel sneller getoond. Een win-win voor de bezoeker en de webservers!
Als je een Webhero website hebt, niets! Als je nog geen Webhero website hebt, rest er nog maar één taak om te doen. Neem contact op met ons team dat voor jou die supersnelle website met heel veel plezier bouwt!
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
De digitale wereld verandert razendsnel, en een van de meest gestelde vragen onder ondernemers en marketeers is: heeft SEO nog zin in 2025? Met de opkomst van zero-click searches en veranderend zoekgedrag rijst de vraag of investeren in SEO nog steeds de moeite waard is. Laten we de feiten op een rijtje zetten.
13 februari 2025