Hoger scoren in Google

29 mei 2017

Wat je moet weten over het Google algoritme

Geschreven door Jo Deferm.

We merken dat klanten veel belang hechten aan het design van een website en dat is zeker terecht. Maar wanneer je snel gevonden wil worden in Google en dus hoog wil scoren op de eerste pagina wanneer mensen naar je product of diensten op zoek zijn, is het design niet het enige waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van je website.

Wanneer mensen iets in Google zoeken, willen ze liefst zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag krijgen. Tonnen lange webpagina’s met informatie waar je niets aan hebt, creëren frustratie bij de gebruiker, iets wat Google absoluut wil vermijden. Algoritmen zijn computerprogramma’s die continu op zoek gaan naar aanwijzingen om de gebruiker exact te kunnen geven wat hij zoekt.

Wil je meer weten over SEO? Lees dan zeker verder.

Wat is SEO nu juist?, website laten maken,  Webhero

SEO (Search Engine Optimization), of zoekmachine optimalisatie is een techniek om je site hoger te laten scoren bij zoekmachines. Op deze manier lok je meer mensen naar je site en verhoog je de kans op conversies. Niet te verwarren met SEA (Search Engine Advertising), waarbij je gaat adverteren om mensen naar je site te krijgen. Dit artikel gaat over de gratis variant, SEO.

Je hebt een website laten bouwen maar nu wil je natuurlijk ook gezien worden in Google.. Nog even geduld, we gaan jullie dadelijk uitleggen hoe Google websites rangschikt en hoe dit proces doorheen de tijd evolueerde.

Waarom Google? 

Er zijn naast Google nog enkele andere zoekmachines in gebruik. Denk zo aan Yahoo!, Bing, enzovoort. In dit artikel spreken we enkel over Google, aangezien dit veruit de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is.

Wat is het Google Algoritme

Het Google algoritme is eigenlijk een serie van complexe computerprogramma’s, gebruikt om websites te rangschikken en te bepalen welke een plaats krijgen op de eerste pagina van Google.

Search Engine Results Pages - beter gekend als “SERPs”, zijn pagina’s getoond door een zoekmachine als reactie op wat iemand zoekt in Google. Google gebruikt internet robots om elke website over de hele wereld te gaan screenen en zo te begrijpen waarover de website gaat. Op basis daarvan neemt Google een beslissing over waar het de website zal plaatsen in de zoekresultaten.

Het doel van het Google algoritme is heel simpel: Ervoor zorgen dat elke persoon die iets zoekt in Google, een geordende lijst krijgt van de meest relevante websites voor de zoekwoord(en) die de gebruiker intypt, en dit zo snel mogelijk.

Het google algoritme, website laten maken,  Webhero

Hoe beslist Google de rangschikking van websites?

Het is en blijft een groot raadsel. Het algoritme zelf is een geheime formule die Google continu update. Niemand weet exact met welke factoren Google rekening houdt of in welke mate de ene factor zwaarder doorweegt dan de andere. Wat we wel weten is dat de volgende aspecten zeker een rol spelen bij de rangschikking:

  • kwaliteit van de content op de website
  • updates van de content op de website
  • aantal en de kwaliteit van websites die linken naar jou site
  • zoektermen gebruikt op de website
  • leeftijd van de website
  • locatie van zoeker en bedrijf
  • de tijd dat mensen spenderen op de website (time on page”)
  • + 200 andere factoren

Wat houdt een update van het algoritme juist in?

Google leert alsmaar bij over hoe mensen op zoek gaan naar informatie. Google gaat het algoritme optimaliseren om de manier waarop het websites ordent te verbeteren. Een update verwijst dus naar een verandering in de manier waarop computerprogramma’s websites screent en naar hoe ze bepalen welke websites te tonen in SERPs.

Hoe vaak verandert het algoritme? 

Vroeger werd het algoritme van Google om de zoveel maand geüpdatet. Hoog gepositioneerde websites konden heel lang in de top van de SERPs blijven staan.

Vandaag is dat net iets moeilijker. De concurrentie is heviger aangezien er door Google meer dan 600 aanpassingen per jaar aan het algoritme doorgevoerd worden. De manier waarop Google websites gaat rangschikken, evolueert continu. Het kan dus zijn dat je de ene dag helemaal bovenaan staat met je website in Google en de andere dag op plaats 5 terecht komt. Om je plaats te behouden moet je je website continu updaten en continu interessante, nieuwe content creëren.

Penguins en Pandas?

Tenzij je een SEO-junkie bent, zijn de updates en de nieuwste nieuwtjes van de algoritmen ongehoord. Google weet de updates altijd formeel te communiceren en koos ervoor ze telkens de naam van een dier te geven. Zo bestaan er updates met de namen penguins, hummingbirds, pandas, enzovoort. Echter, als ze zo updates blijven doorvoeren, zullen ze de namen van de dieren snel doen uitsterven ;-).

Wat is er nieuw?, website laten maken,  Webhero

Het Google algoritme op de voet volgen

Ben je geen professioneel SEO expert? Maak je dan zeker niet teveel zorgen over de overload aan updates die Google doorvoert. Bij Webhero houden we als expert alles van op de eerste rij in de gaten en zorgen we ervoor dat de websites die we bouwen voldoen aan de eisen om hoog te scoren in Google. Ben je op zoek naar een website of webshop? Vul dan ons vrijblijvend aanvraagformulier in en we helpen je zo snel mogelijk verder.   

Onthoud: Het belangrijkste bij het creëren van een website is; zorg ervoor dat je je bezoekers duidelijk en gemakkelijk antwoorden kan geven op de vragen die ze hebben bij het bezoeken van je website. Zorg ervoor dat je website zowel desktop als mobiel responsief is en gebruik woorden waarop veel gezocht wordt, die relevant zijn voor je business. Doe je dit goed? Dan zullen je bezoekers tevreden zijn en terugkeren, veel tijd spenderen op je website en het delen met vrienden. Enkel zo creëer je traffic en enkel zo zal google je opmerken en je belonen met een plaatsje op de eerste pagina!

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

Webhero Awards 2024

Dit jaar eerden we 41 ondernemingen uit de Webhero (Bookings) community voor hun innovatie en succes, zowel online als offline. Bij de ceremonie ontvingen 13 pioniers hun award live, een moment van pure erkenning en waardering. Ontdek alle winnaars!

28 maart 2024

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x