Hoger scoren in Google

14 februari 2023

Navigeren door Google Analytics 4

Opgelet: Google Analytics 4 voert regelmatig updates uit op hun platform. Het is daarom mogelijk dat informatie in deze blog verouderd is.

Google kondigde in 2022 aan dat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 definitief vervangen zal worden door een nieuwe variant, namelijk Google Analytics 4. Ondertussen is Universal Analytics definitief buiten gebruik. Sinds maart 2023 heeft Google alle Universal Analytics-property's automatisch omgezet naar Google Analytics 4. In deze blog onthullen we waar je essentiële statistieken kunt vinden, zoals het aantal bezoekers van je website, de top 10 meest bezochte pagina's en meer.

1) Het aantal bezoekers van je website

Om te zien hoeveel bezoekers jouw website elke dag krijgt, ga je naar analytics.google.be en klik je links bovenaan op het icoon van het huisje. Je ziet hier een grafiek met het aantal gebruikers van de laatste 7 dagen:

Wil je cijfers zien voor een bredere periode? Klik links onderaan de grafiek op ‘Afgelopen 7 dagen’ en kies de gewenste periode (bv. de afgelopen 28 dagen of het afgelopen jaar):

2) De top 10 meest bezochte webpagina's

Om te weten welke pagina's op je website het vaakst bekeken worden, volg je volgende stappen:

1. Ga naar 'Rapporten' links in de menu.

2. Onder 'Levenscyclus' klik je 'Betrokkenheid' open. Klik op 'Landingspagina'.

Hier zie je welke webpagina's op je website het vaakst bekeken worden, hoeveel gebruikers de pagina's bekijken en hoeveel tijd ze gemiddeld op elke pagina doorbrengen.

3) Het aantal weergaven van je website in Google

Om deze gegevens te zien, volg je eerst dit stappenplan om de nodige rapporten aan te maken.

Na het volgen van het stappenplan heb je een rapport  Dashboard’. Onder ‘Acquisitie’ klik je op ‘Organisch zoekverkeer via Google’. Hier zie je een grafiek met de clicks die je behaald via de Google zoekresultaten.
Ook vind je een tabel terug met de top 10 meest bezochte pagina’s vanuit Google:

Onder 'Acquisitie' > 'Zoekopdrachten' kun je daarnaast ook zien via welke zoekopdrachten je het vaakst vertoond wordt in Google. 

4) De top 10 meest gebruikte kanalen om op je website terecht te komen

Om deze gegevens te zien, volg je eerst dit stappenplan om de nodige rapporten aan te maken.

Na het volgen van het stappenplan heb je een rapport met de titel ‘Dashboard’. Onder ‘Acquisitie’ klik je op ‘Verkeersacquisitie’. Hier kun je terugvinden via welke kanalen je bezoekers naar je website surfen:

5) Het aantal weergaven per schermtype

Om deze gegevens te zien, volg je eerst dit stappenplan om de nodige rapporten aan te maken.

Na het volgen van het stappenplan heb je een rapport met de titel 'Dashboard’. Onder ‘Doelgroep’ klik je op ‘Technische gegevens’. Standaard zie je in dit rapport welke browsers je surfers gebruiken om de website te bekijken. Klik op ‘Browser’ en pas dit aan naar ‘Apparaatcategorie’ om te zien hoeveel bezoekers mobiel, via desktop of via tablet naar de website surfen.

Om ‘Apparaatcategorie’ als standaard weergave in te stellen, klik je rechts bovenaan op het pennetje om het rapport aan te passen. Klik vervolgens op ‘Dimensies’. Bij ‘Apparaatcategorie’ klik je op de 3 puntjes om deze in te stellen als standaard. Hierna klik je rechts onderaan op ‘Toepassen’, vervolgens klik je op ‘Opslaan’.

Dashboard

Volg onderstaande stappen indien je het aantal weergaven van je website in Google, de top 10 meest gebruikte kanalen om naar de website te surfen en het aantal weergaven per schermtoestel wenst te zien.

1. Ga naar 'Rapporten'
2. Klik onderaan op 'Bibliotheek'
3. Klik op ‘Nieuwe collectie maken’
4. Kies voor een lege collectie.
5. Pas de titel “Naamloze collectie” aan naar “Dashboard”
6. Voeg nu 2 onderwerpen toe: ‘Acquisitie’ en ‘Doelgroep’

Van de rechterkant van de pagina gaan we nu rapporten verslepen naar de verschillende onderwerpen. Je kunt deze rapporten makkelijk terugvinden via de zoekfunctie.


- Onder 'Doelgroep' komt ‘Technische gegevens’ en ‘Demografische gegevens’;
- Onder 'Acquisitie' komt ‘Verkeersacquisitie', 'Zoekopdrachten' en 'Organisch zoekverkeer van Google’;


7. Sla op.
8. Nu moet je de nieuwe collectie nog toevoegen via bibliotheek. Ga terug naar de bibliotheek en zoek bovenaan naar je nieuwe collectie ‘Dashboard’ en publiceer deze. Het kan zijn dat je ‘Dashboard’ 2 maal ziet staan tussen je collecties, het maakt niet uit welke je publiceert.

Graag al jouw data in één gebruiksvriendelijk dashboard?

Voor veel ondernemers kan het begrijpen en analyseren van gegevens in Google Analytics 4 een echte uitdaging zijn, soms zelfs ronduit frustrerend. Geen zorgen, wij creëerden de oplossing*: we brengen live data over jouw websiteverkeer samen in een gebruiksvriendelijk dashboard, met duidelijke uitleg bij elke grafiek. Sla jouw gepersonaliseerd dashboard op als bladwijzer op je desktop en in slechts één klik heb je alle informatie die je nodig hebt. *Exclusief voor Webhero klanten.

Heb jij al een Google Analytics 4 account? Check je website en instellingen voor juiste bezoekersregistratie.

Webhero Awards 2024

Dit jaar eerden we 41 ondernemingen uit de Webhero (Bookings) community voor hun innovatie en succes, zowel online als offline. Bij de ceremonie ontvingen 13 pioniers hun award live, een moment van pure erkenning en waardering. Ontdek alle winnaars!

28 maart 2024

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x