Hoger scoren in Google

14 februari 2023

Waar vind je de oorspronkelijke Webhero Dashboard cijfers terug in Google Analytics 4?

Google Analytics kondigde recent het einde van Universal Analytics aan. Alle Universal Analytics Property’s zullen vanaf 1 juli 2023 stoppen met het verzamelen van data. Er komt nog een overgangsperiode van een half jaar waarin de verzamelde data in Google Analytics nog beschikbaar blijft, maar vanaf 1 januari 2024 gaat het licht voor Universal Analytics definitief uit.

Om je bezoekerscijfers te blijven zien, moet je dus overschakelen naar Google Analytics 4 (ook wel GA4 genoemd). Heb je dit nog niet gedaan?
Lees dan zeker onze blog over de omschakeling van Universal Analytics naar Google Analytics 4

GA4 gaat bezoekerscijfers op een andere manier meten. Hierdoor is Google Analytics niet meer compatibel met het Webhero Dashboard.
Via deze handleiding vertellen we je graag hoe je jouw bezoekerscijfers eenvoudig kunt terugvinden in Google Analytics 4.

Krijg je de informatie liever in een overzichtelijk rapport? Misschien is het Webhero Dashboard wel iets voor jou!

Contacteer ons Customer Succes team voor meer info


1) Het aantal bezoekers van je website

Om te zien hoeveel bezoekers jouw website elke dag krijgt, ga je naar analytics.google.be en klik je links bovenaan op het icoon van het huisje. Je ziet hier een grafiek met het aantal gebruikers van de laatste 7 dagen:

Wil je cijfers zien voor een bredere periode? Klik links onderaan de grafiek op ‘Afgelopen 7 dagen’ en kies de gewenste periode (bv. de afgelopen 28 dagen of het afgelopen jaar):

2) De top 10 meest bezochte webpagina's

Om te weten welke pagina's op je website het vaakst bekeken worden, volg je volgende stappen:

1. Ga naar 'Rapporten' links in de menu.

2. Onder 'Levenscyclus' klik je 'Betrokkenheid' open. Klik op 'Landingspagina'.

Hier zie je welke webpagina's op je website het vaakst bekeken worden, hoeveel gebruikers de pagina's bekijken en hoeveel tijd ze gemiddeld op elke pagina doorbrengen.

3) Het aantal weergaven van je website in Google

Om deze gegevens te zien, volg je eerst dit stappenplan om de nodige rapporten aan te maken.

Na het volgen van het stappenplan heb je een rapport ‘Webhero Dashboard’. Onder ‘Acquisitie’ klik je op ‘Organisch zoekverkeer via Google’.
Hier zie je een grafiek met de clicks die je behaald via de Google zoekresultaten.
Ook vind je een tabel terug met de top 10 meest bezochte pagina’s vanuit Google:

Onder 'Acquisitie' > 'Zoekopdrachten' kun je daarnaast ook zien via welke zoekopdrachten je het vaakst vertoond wordt in Google. 

4) De top 10 meest gebruikte kanalen om op je website terecht te komen

Om deze gegevens te zien, volg je eerst dit stappenplan om de nodige rapporten aan te maken.

Na het volgen van het stappenplan heb je een rapport met de titel ‘Webhero Dashboard’. Onder ‘Acquisitie’ klik je op ‘Verkeersacquisitie’. Hier kun je terugvinden via welke kanalen je bezoekers naar je website surfen:

5) Het aantal weergaven per schermtype

Om deze gegevens te zien, volg je eerst dit stappenplan om de nodige rapporten aan te maken.

Na het volgen van het stappenplan heb je een rapport met de titel ‘Webhero Dashboard’. Onder ‘Doelgroep’ klik je op ‘Technische gegevens’. Standaard zie je in dit rapport welke browsers je surfers gebruiken om de website te bekijken. Klik op ‘Browser’ en pas dit aan naar ‘Apparaatcategorie’ om te zien hoeveel bezoekers mobiel, via desktop of via tablet naar de website surfen.

Om ‘Apparaatcategorie’ als standaard weergave in te stellen, klik je rechts bovenaan op het pennetje om het rapport aan te passen. Klik vervolgens op ‘Dimensies’. Bij ‘Apparaatcategorie’ klik je op de 3 puntjes om deze in te stellen als standaard. Hierna klik je rechts onderaan op ‘Toepassen’, vervolgens klik je op ‘Opslaan’.

Het Webhero Dashboard aanmaken in Google Analytics 4

Volg onderstaande stappen indien je het aantal weergaven van je website in Google, de top 10 meest gebruikte kanalen om naar de website te surfen en het aantal weergaven per schermtoestel wenst te zien.

1. Ga naar 'Rapporten'

2. Klik onderaan op 'Bibliotheek'

3. Klik op ‘Nieuwe collectie maken’
4. Kies voor een lege collectie.
5. Pas de titel “Naamloze collectie” aan naar “Webhero Dashboard”
6. Voeg nu 2 onderwerpen toe: ‘Acquisitie’ en ‘Doelgroep’
Van de rechterkant van de pagina gaan we nu rapporten verslepen naar de verschillende onderwerpen. Je kunt deze rapporten makkelijk terugvinden via de zoekfunctie.
- Onder 'Doelgroep' komt ‘Technische gegevens’ en ‘Demografische gegevens’;
- Onder 'Acquisitie' komt ‘Verkeersacquisitie', 'Zoekopdrachten' en 'Organisch zoekverkeer van Google’;
7. Sla op.

8. Nu moet je de nieuwe collectie nog toevoegen via bibliotheek. Ga terug naar de bibliotheek en zoek bovenaan naar je nieuwe collectie ‘Webhero Dashboard’ en publiceer deze. Het kan zijn dat je ‘Webhero Dashboard’ 2 maal ziet staan tussen je collecties, het maakt niet uit welke je publiceert.

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

Team Webhero wenst jullie magische feestdagen en een fantastisch 2024

Beste klanten, vrienden, familie en heroes, jullie onwankelbare steun en vertrouwen zijn ook dit jaar de drijvende krachten achter onze successen en innovaties.

27 december 2023

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x