Geschreven door Jo Deferm.
Wil je meer websitebezoekers, meer offerte aanvragen of meer online verkopen genereren? Wil je dat dat klanten telefonisch contact opnemen. Of wil je ze laten terugkeren nadat ze je website al een bezocht hebben? Via een Google Adwords campagne kan dat. Het grote voordeel van adverteren op Google is dat je onmiddellijk bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Je geeft aan op welke zoekwoorden je advertentie getoond moet worden en telkens er iemand op je adverentie klikt betaal je een paar cent.
Vraag jezelf af welke van je producten je in de kijker wil zetten. Als je enkel voetbalschoenen verkoopt is de keuze snel gemaakt. Maar wat als je veel verschillende producten verkoopt? Kijk naar welke producten het meest verkocht worden, welke het meeste opbrengen. Stel dat je een kledingwinkel hebt en dat je t-shirts, broeken en sokken verkoopt. Als je weet dat je het meeste geld verdient op t-shirts dan geef je best meer geld uit aan je t-shirt advertenties.
Zodra je weet welk product je gaat adverteren kan je starten met je campagne. Een campagne is een verzameling van bepaalde advertentiegroepen die bij elkaar horen. Een advertentiegroep bevat dan weer een of meer advertenties die een gezamenlijke reeks zoekwoorden targeten. Je hebt dus een campagne > advertentiegroep > advertenties > zoekwoorden.
Veel adverteerders baseren hun advertentiegroepen op de secties of categorieën die op hun website worden weergegeven. Stel dat je een kledingwinkel hebt en dat je t-shirts, broeken en sokken verkoopt. In dat geval maak je drie advertentiegroepen aan. Per advertentiegroep kan je kiezen om meerdere advertenties aan te maken. AdWords wisselt de advertenties automatisch af zodat je kunt experimenteren met verschillende teksten. Na een tijdje weet Adwords zelf welke advertentie het beste werkt en wordt die voornamelijk getoond.
Vervolgens kies je de zoekwoorden waarop je advertentie wordt weergegeven. Mogelijke zoekwoorden bij de advertentiegroep t-shirts zijn; zwarte t-shirt, t-shirt large, hippe t-shirt. Gebruik zeker de zoekwoordplanner! De zoekwoordplanner is een gratis AdWords hulpprogramma waarmee je kunt zoeken naar relevante zoekwoorden.
Ziezo nu weet je al wat meer over adverteren op Google! Wist je dat onze partner Jayjays officieel erkend Google Partner is? Zij kunnen je helpen met het opzetten van een campagne.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024