info@webhero.be 016 66 14 32
menu

Hoe beter scoren in Google?

Hoe beter scoren in Google?

Elke dag krijgen we bij Webhero de '1-million-dollar-question' van ondernemers:  “Hoe beter scoren in Google?”  In deze blog een stappenplan om de absolute basics van SEO op orde te zetten: Hoe kan je je website verbeteren om hoger te scoren met een specifiek zoekwoord?

Actieplan:

  1. Maak een lijstje van je top-zoektermen
  2. Maak per zoekterm een nieuwe specifieke pagina
  3. Dupliceer pagina’s voor alternatieve zoektermen 

1) Welke is de belangrijkste zoekterm voor jouw business?

Als voorbeeld gebruiken we de website partyeventing.be en meer bepaald de pagina over hun mobiele frietkraam. Stelling: Ik wil voor een feestje bij mijn thuis frietjes geven aan mijn gasten vanuit een frietkraam. Als ik 'frietkraam' ingeef in Google stuurt de zoekmachine me naar een frituur in de buurt. Dat is dus niet wat ik zoek. Daarom pas ik mijn zoekopdracht aan naar 'frietkraam huren' en nu krijg ik wel de gewenste resultaten. Het is dus belangrijk om na te denken over hoe jouw product of dienst gezocht zal worden. 

TIP: Een toffe tool om te gebruiken is de keyword tool van Wordstream. Op basis van jouw url gaat de tool keywords en alternatieven voorstellen in jouw niche.

To Do: Maak een lijst van je belangrijkste zoektermen.

2) Optimaliseer: 1 zoekterm = 1 extra pagina

Het is uiteraard belangrijk dat je je homepage optimaliseert voor je belangrijkste keywords, maar we focussen in deze video over 1 specifieke page. Maak een nieuwe pagina aan en zorg ervoor dat je keyword voorkomt in de:

  • url
  • pagina titel
  • meta-description
  • subtitels
  • tekst
TIP: Bij Webhero maken we het je heel makkelijk:
  1. De URL wordt automatisch gegenereerd aan de hand van je paginatitel.
  2. Voor de meta-description voorzien we een duidelijk veld in je beheersysteem. Dit is trouwens het advies wat Google zelf geeft: link
  3. Als je subtitels maakt in je tekst, duid je die best aan als Heading 1, 2 of 3 in je editor zodat je de juiste informatie aan de Google zoekmachine geeft.

Optimaliseer: 1 zoekterm = 1 extra pagina

Het is geen enkel probleem als je keyword 10 keer voorkomt op je pagina, maar probeer de lengte van je tekst wel in verhouding te houden. Je bezoeker moet natuurlijk wel een tof lezende tekst voorgeschoteld krijgen.

To Do: Open je Webhero beheersysteem en selecteer de pagina die je wil optimaliseren. Gebruik de COMMAND + F combinatie om op de pagina te zoeken. Geef je zoekterm in. Op heel je pagina zal deze nu opgelicht worden zodat je makkelijk kan controleren of je term op elke belangrijke plaats voorkomt. 

3. Wat met het tweede beste keyword?

Nu in de Belgische volksmond gebruiken we vaak Frietkot ipv Frietkraam. En dus nu zit je met een keuze probleem. Focus ik op Frietkraam huren of op Frietkot huren want het het zijn 2 verschillende keywords.

TIP: In de keyword tool van Webhero (enkel beschikbaar voor premium websites) kan je makkelijk een lijstje maken van de keywords en onderzoeken hoe goed ze scoren (zie screenshot hieronder).

Wat met het tweede beste keyword?

Je maakt dus best gewoon een kopie van je pagina. Vervang vervolgens telkens Frietkraam door Frietkot. De rest van de tekst hoef je niet aan te passen. De tweede pagina maak je onzichtbaar in je menu, maar ze blijft wel vindbaar in Google. Als iemand dus zoekt op Frietkot huren, komt hij rechtstreeks op die SEO geoptimaliseerde pagina terecht.

Binnen je Webhero website is dit echt heel eenvoudig, maximum 5 minuten werk met de dupliceer knop.

Publiceer

Nu wordt er naar andere alternatieve keywords ook aardig gezocht. In een ideaal scenario zou je dus nog 2 of meerdere ander copies moeten maken van je pagina en deze aanpassen voor deze keywords. 

To Do: Dupliceer pagina's voor je belangrijkste alternatieve zoektermen.

Hopelijk heb je door deze video en blogpost iets meer inzicht gekregen over hoe je je website kan optimaliseren. Heb je moeite om dit te doen in je Webhero website, neem dan gerust contact via email of bel ons op 016/661432.