4 januari 2017
Geschreven door Jo Deferm.
Built something unique, create an experience, give a story to tell. User experience is anno 2017 het belangrijkste aspect bij het ontwerpen van een website. De meeste websites werken hierdoor op dezelfde manier en hebben dezelfde look and feel. Originaliteit wordt hierdoor een absolute must!
Bye bye stock images and stock videos, hello custom made visuals, want die zullen we in 2017 veel tegenkomen!
Hoe maak je nu een originele website?
Browsers, smartphones, tablets en computers worden steeds geavanceerder waardoor er steeds meer mogelijk wordt dan alleen statische content. Als designer moet je continu mee evolueren. Storytelling en persoonlijkheid zijn krachtige tools die je het best kan visualiseren met animaties. De animaties gaan de gebruiker zijn aandacht vasthouden en zullen voor betrokkenheid zorgen.
Animaties zie je in alle verschillende maten, stijlen en vormen en kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Ze kunnen de gebruiker entertainen tijdens het laden, zodat ze zeker niet afhaken. De animaties triggeren de bezoeker ook om ergens op te klikken of iets belangrijk extra in de kijker zetten.
We zien steeds meer websites die animaties op grotere schaal gaan gebruiken en deze ook doortrekken over de hele website bij o.a micro-interacties.
Een micro-interactie is een taakgerichte interactie tussen de gebruiker en de user interface zoals het klikken op een knop of het verzenden van een formulier. Tijdens deze micro-interacties zien we steeds meer micro-animaties terugkomen die de interactie stimuleren door feedback te geven. Dit verhoogt de betrokkenheid van de gebruiker en wordt dankzij de geanimeerde bevestiging aangezet tot een volgende handeling.
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een video nog meer! Video bestaat al enkele jaren in webdesign maar omdat browsers en toestellen ook steeds beter worden, kunnen ze video’s in hogere resolutie aan. Film kan als de beste emoties opwekken en betrokkenheid creëren… en dat is exact wat we willen!
Met oog op originaliteit, is het belangrijk om kleuren te gebruiken die opvallen. Designers beginnen er een sport van te maken kleuren te gebruiken die je niet vaak ziet op het web. Denk aan gradients en oververzadigde kleuren op de achtergrond die je website een speciale look and feel geven.
Scalable vector graphics of met andere woorden; afbeeldingen die op elk formaat haarscherp zijn, zorgen ervoor dat webdesigners zich geen zorgen meer moeten maken over afbeeldingen in responsive design.
SVGs vereisen ook geen http request waardoor de laadtijd verhoogt. Vooral handig als je veel iconen gebruikt die anders als aparte png files moeten worden ingeladen.
Een derde voordeel is dat je SVGs kan animeren (zie geavanceerde animaties).
Elke website heeft een bepaald doel voor ogen. De gebruiker meer informatie geven, tot conversie overgaan, mensen betrekken bij je merk, etc. Hoe meer opties en keuzes de bezoeker heeft, hoe kleiner de kans is dat het doel van de website bereikt wordt. Minder opties en een duidelijke flow zorgen ervoor dat bezoekers gemakkelijk doorheen je website geloodst worden zonder afgeleid te worden door minder belangrijke content.
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024