Ubersuggest handleiding: hoe gebruik ik SEO-tool Ubersuggest voor mijn zoekwoordonderzoek?

Wat is Ubersuggest?

Ubersuggest is een SEO-tool die je kan gebruiken voor je zoekwoordonderzoek. De tool is ontwikkeld door Neil Patel, een bekende digital marketeer en SEO-specialist. Ubersuggest is ontworpen om website-eigenaars en marketeers te helpen om de beste zoekwoorden te vinden voor hun teksten, SEO-pagina's en advertentiecampagnes.

Met Ubersuggest kan je zoekwoorden ingeven en krijg je gegevens over het gemiddelde maandelijkse zoekvolume, de zoekwoordmoeilijkheid, de kost per klik indien je zou adverteren, en krijg je suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. De tool biedt ook suggesties voor content ideeën en FAQ-vragen op basis van het ingevoerde zoekwoord.

Waarom Ubersuggest?

  1. Gratis te gebruiken: In tegenstelling tot veel andere beschikbare tools voor zoekwoordonderzoek, is Ubersuggest ook gratis te gebruiken. Kies je ervoor om de betalende functionaliteiten te gebruiken? Dan nog is Ubersuggest één van de goedkoopste tools die je kan vinden.
  2. Inspiratie: Daarnaast zegt de naam van de tool het zelf al: Ubersuggest gaat je keyword-suggesties geven die je kunnen helpen om de SEO van je website te verbeteren. Dit bespaart jou een hele hoop tijd en moeite, en is erg handig om inspiratie op te doen!
  3. Meertaligheid: Ubersuggest is beschikbaar in meer dan 100 talen. Het is ook één van de weinige tools die beschikbaar is in het Nederlands.
  4. Gebruiksvriendelijkheid: Wij ervaren dat Ubersuggest een zeer gebruiksvriendelijke tool is. Je hoeft geen SEO-expert of marketeer te zijn om hiermee aan de slag te gaan.
  5. Brede dekking van gegevens: Ubersuggest maakt gebruik van verschillende betrouwbare bronnen, zoals  Google Search Console, Google Analytics, Google Ads, ... Je bent dus zeker van waardevolle data en je krijgt meer inzicht krijgt in zoekwoorden en trends dan bij andere tools.

Is Ubersuggest gratis?

Ubersuggest is een "freemium-tool", wat betekent dat je de tool beperkt gratis kan gebruiken.

In de gratis versie van Ubersuggest kan je dagelijks drie zoekopdrachten onderzoeken voor je zoekwoordonderzoek. Per zoekopdracht krijg je alle gegevens te zien die je ook in de betalende versie van Ubersuggest ziet, maar dan beperkter.
Handleiding Ubersuggest.

Wil je Ubersuggest regelmatig gebruiken en wil je toegang tot alle gegevens? Dan kan je een abonnement afsluiten. Er zijn 3 verschillende formules. Per abonnement verschilt het aantal projecten dat je kan starten, hoeveel zoekwoord suggesties  je krijgt,  hoeveel rapporten je kan opvragen per dag, ... Hoe duurder je abonnement, hoe meer gegevens je krijgt. Je kan ervoor kiezen om maandelijks te betalen of om éénmalig een investering te doen voor een levenslang abonnement zonder maandelijkse kosten. Vind hier alle informatie terug over de verschillende abonnementen.

Onze tip? Maak gebruik van de optie om dagelijks drie zoekopdrachten uit te voeren, of kies ervoor om het 7-daags gratis proefabonnement uit te testen zonder beperkingen. Zo weet je zeker of Ubersuggest iets voor jou is.

Hoe gebruik je Ubersuggest?

Ubersuggest handleiding: account aanmaken

1. Surf naar Ubersuggest via https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/
2. Klik rechts bovenaan op de blauwe knop 'Inloggen'.

Handleiding Ubersuggest.

3. Maak een account aan door te klikken op 'Heb je geen account? Registreer je hier'.
4. Geef je gegevens in en registreer. Je ontvangt nog een e-mail waarmee je de aanmaak van je account moet bevestigen.

Ubersuggest handleiding: keyword onderzoek

Start met het onderzoeken van een keyword door dit in te geven in het veld 'Voer een keyword in'. Denk eraan de juiste taal en het juiste land te selecteren. Klik vervolgens op 'Zoeken'.

Handleiding Ubersuggest.

In dit voorbeeld gaan we zoeken op het zoekwoord 'Website laten maken'. Wanneer we klikken op 'Zoeken', verschijnt er onmiddellijk een keyword overzicht:

Handleiding Ubersuggest.

Je ziet volgende gegevens:

  1. Zoekvolume (Volume): dit is het aantal keer per maand dat er naar dit zoekwoord gezocht werd.
  2. SEO-moeilijkheid (SD of Search Difficulty): dit cijfer is een percentage, en vertelt je iets over de hoeveelheid concurrentie die er is wanneer je organisch gevonden wilt worden. Hoe hoger het percentage, hoe moeilijker het is om organisch hoog te scoren.
  3. Betaalde moeilijkheid (PD of Paid Difficulty): een percentage dat je vertelt hoe moeilijk het is om te scoren via betaalde advertenties. Hoe hoger het percentage, hoe moeilijker.
  4. Kosten per klik (CPC of Cost-Per-Click): dit is de gemiddelde kost die je zou moeten betalen wanneer je wenst te adverteren in Google voor dit keyword.

Scroll je naar onder, dan vind je de keyword ideeën terug. Je ziet hier gesuggereerde zoektermen, gerelateerde zoektermen, vragen omtrent de zoekterm, voorzetsels die je kan gebruiken bij de zoekterm en vergelijkingen. 

Per keyword vind je cijfers terug over het gemiddelde maandelijkse zoekvolume terug (Volume), de gemiddelde kost per klik (CPC), de betaalde moeilijkheid (PD) en de SEO-moeilijkheid (SD). De SD kan een groene, oranje of rode kleur krijgen. Je maakt het meeste kans om hoog te scoren in Google indien je gebruik maakt van zoekwoorden met een groene SD en een relatief hoog zoekvolume.

Handleiding Ubersuggest.

Wil je heel eenvoudig een overzicht downloaden van zoekwoorden die jij interessant vindt om mee aan de slag te gaan? Klik op het selectievakje voor de keywords die je wilt bewaren, en klik vervolgens op 'Naar CSV exporteren' om deze te downloaden als .csv bestand. 

Handleiding Ubersuggest.

Met de verzamelde zoekwoorden kan jij vervolgens aan de slag om SEO-geoptimaliseerde content toe te voegen aan je website. 

Waar kan je Ubersuggest nog voor gebruiken?

Ubersuggest is een zeer uitgebreide en handige tool om je zoekwoordonderzoek mee uit te voeren. Zoals je hebt kunnen lezen, kom je eenvoudig te weten hoeveel mensen er naar een bepaalde zoekterm zoeken, hoeveel concurrentie er is per zoekwoord en krijg je suggesties voor andere gerelateerde zoektermen. 

Naast zoekwoordonderzoek, heeft Ubersuggest nog verschillende andere features:

  1. Site audit: Je kan je website ingeven voor een audit. Ubersuggest vertelt jou vervolgens welke SEO-verbeterpunten je nog kan toepassen om beter te scoren.
  2. Verkeersinschattingen: Geef de URL van je website in en krijg een gedetailleerd overzicht van het aantal organische bezoekers per maand, de organische keywords waar je op gevonden wordt, je domein autoriteit en het aantal backlinks dat doorverwijst naar je website.
  3. Backlinks: Backlinks zijn links vanop andere, externe websites die doorverwijzen naar jouw website. Hoe meer kwalitatieve backlinks jouw website krijgt, hoe beter voor je SEO. Ubersuggest analyseert het linkprofiel van jouw website en vertelt je welke websites er allemaal een link maken naar jouw website.
  4. Labs: Via labs kan je een kijkje nemen naar features die Ubersuggest momenteel in ontwikkeling heeft. Zo blijf je steeds op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden op vlak van SEO.

Conclusie

Is Ubersuggest de moeite waard? Bij Webhero gebruiken we Ubersuggest zelf zeer regelmatig en vinden we dit een zeer veelzijdige en uitgebreide SEO-onderzoekstool die verschillende handige functies biedt. 

Met Ubersuggest kan je veel informatie over zoekwoorden en over jouw eigen website verzamelen, inclusief zoekwoorden, backlinks en verkeer. Dit kan je helpen om jouw SEO-strategie te verbeteren en meer verkeer naar jouw website te krijgen.

Ubersuggest is  een betaalbare tool in vergelijking met andere SEO-tools op de markt. Er is een gratis versie beschikbaar met beperkte functionaliteiten, maar er zijn ook betaalde abonnementen met meer functies en mogelijkheden.

Neem zeker zelf eens een kijkje en ontdek of deze tool iets voor jou is.

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

Team Webhero wenst jullie magische feestdagen en een fantastisch 2024

Beste klanten, vrienden, familie en heroes, jullie onwankelbare steun en vertrouwen zijn ook dit jaar de drijvende krachten achter onze successen en innovaties.

27 december 2023

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x