Geschreven door Jo Deferm.
Online gebruikers willen in no-time vinden wat ze zoeken. Of het nu gaat om een adres, telefoonnummer of openingstijd: als ondernemer kan je er zelf voor zorgen dat nieuwe en trouwe klanten meteen de juiste gegevens terugvinden. Hoe? Door eenvoudig een Google Mijn Bedrijf-pagina aan te maken, komt jouw bedrijf gegarandeerd bovenaan in beeld. Super handig!
Als digitale expert voor zelfstandigen en kleine ondernemingen wil Webhero met plezier zijn positieve ervaringen met Google Mijn Bedrijf delen. Dit is wat jij moet weten…
Het is aan gratis tool, aangeboden door Google, die jouw online vindbaarheid een extra duwtje in de rug geeft. Wanneer potentiële klanten je bedrijf zoeken in Google of op Google Maps, zal er een aparte kader verschijnen met jouw gegevens. Welke info kan je toevoegen? Je bedrijfsnaam, locatie, openingsuren, foto’s etc. Ook jouw klanten kunnen recensies en foto’s achterlaten.
Tip: Stuur een e-mail of maak een Facebookbericht aan om je klanten aan te sporen recensies achter te laten via jouw Google Mijn bedrijf pagina.
Wil jij vermijden dat klanten voor een gesloten deur staan of jou niet telefonisch kunnen bereiken? Tijd voor actie, want wij leiden je in enkele stappen naar een perfecte Google Bedrijfspagina.
Willekeurige mensen kunnen wijzigingen aanbrengen aan jouw bedrijfsvermelding. Google Mijn Bedrijf maakt gebruik van user generated content wat tegelijk een voor- en een nadeel is. Tevreden of ontevreden klanten én jouw concurrenten kunnen een bewerking voorstellen. Dat klopt. Webhero testte het uit. Resultaat? Iemand voert een wijziging aan en als eigenaar van de pagina krijg je zelfs geen e-mail om dit te melden. Opgepast dus!
Daarom is het absoluut aan te raden om regelmatig in te loggen op je dashboard en je Google
en review updates te bekijken… In een oogopslag zie je de laatste wijzigingen die Google heeft toegevoegd. Google doet dit om 3 redenen:
Twee voorbeeldjes van Google die zelf nieuwe bedrijfsinformatie spot online.
1. Laat een klant ergens online een review na over je onderneming, dan kan het zijn dat Google dit oppikt en een categorie toevoegt bij jouw bedrijfsvermelding.
2. Post je regelmatig blogs en worden deze online goed ontvangen? Top, ook deze artikels worden mee gepusht in jouw bedrijfsvermelding.
Klanten die een negatieve ervaring hadden met jouw merk of personeel en dit online ventileren, zijn in principe in hun recht. Tenzij de review de Google posting guidelines schendt, heb je eigenlijk geen poot om op te staan. De beste manier om met een slechte review om te gaan? Begrip tonen, je excuses aanbieden en vooral heel erg professioneel blijven. Reageer niet emotioneel, kwaad of persoonlijk, want dat schaadt jouw imago nog meer. Het is natuurlijk jammer, maar het hoort er bij. Google geeft je zelfs tips over hoe je best reageert op negatieve reviews.
Kan de review absoluut niet door de beugel en is er kwaad opzet in het spel? Log dan in op je Google Mijn Bedrijf dashboard en markeer de beoordeling als ongepast. Hoe doe je dit? Klik op de 3 puntjes naast de review en maak een melding. Je ontvangt een antwoord van Google en na enkele dagen krijg je de kans om aan te tonen waarom de review foutief is. Kan je dit feitelijk aantonen dan heb je een goede kans om de neprecensie te laten verwijderen.
Google Mijn Bedrijf is een uitstekende tool om het vertrouwen te winnen van potentiële klanten. Foto’s, video’s en reviews schetsen een eerlijk en authentiek beeld van jouw onderneming en dat is vaak voldoende voor nieuwe klanten om over te gaan tot actie. Check!
Nog extra ondersteuning nodig? Webhero staat klaar voor jou!
Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden).
Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.
De digitale wereld verandert razendsnel, en een van de meest gestelde vragen onder ondernemers en marketeers is: heeft SEO nog zin in 2025? Met de opkomst van zero-click searches en veranderend zoekgedrag rijst de vraag of investeren in SEO nog steeds de moeite waard is. Laten we de feiten op een rijtje zetten.
13 februari 2025