Jouw SEO boosten dankzij Google Mijn Bedrijf

Geschreven door Jo Deferm.

Online gebruikers willen in no-time vinden wat ze zoeken. Of het nu gaat om een adres, telefoonnummer of openingstijd: als ondernemer kan je er zelf voor zorgen dat nieuwe en trouwe klanten meteen de juiste gegevens terugvinden. Hoe? Door eenvoudig een Google Mijn Bedrijf-pagina aan te maken, komt jouw bedrijf gegarandeerd bovenaan in beeld. Super handig! 

Als digitale expert voor zelfstandigen en kleine ondernemingen wil Webhero met plezier zijn positieve ervaringen met Google Mijn Bedrijf delen. Dit is wat jij moet weten…

Wat is Google Mijn bedrijf?

Het is aan gratis tool, aangeboden door Google, die jouw online vindbaarheid een extra duwtje in de rug geeft. Wanneer potentiële klanten je bedrijf zoeken in Google of op Google Maps, zal er een aparte kader verschijnen met jouw gegevens. Welke info kan je toevoegen? Je bedrijfsnaam, locatie, openingsuren, foto’s etc. Ook jouw klanten kunnen recensies en foto’s achterlaten. 

Waarom Google Mijn Bedrijf een slimme zet is?

  • Google zet jouw bedrijf naast de organische zoekresultaten in de spotlights zowel op de desktopversie als de mobiele versie.

  • Wanneer mensen op zoek gaan naar een lokale dienst of product, dan zitten ze midden in het aankoopproces. Meer zelfs: 1 op de 2 mensen die een lokale zoekopdracht uitvoert, bezoekt dezelfde dag nog de winkel. Dankzij ‘Google mijn bedrijf’ heb je een stapje voor op je concurrentie aangezien Google jouw bedrijf bovenaan de pagina in beeld brengt. Zien klanten jouw adres, openingsuren en eventueel enkele positieve recensies? Dan is de kans groot dat je een bezoekje mag verwachten!

Tip: Stuur een e-mail of maak een Facebookbericht aan om je klanten aan te sporen recensies achter te laten via jouw Google Mijn bedrijf pagina.

  • Je kan je bedrijf letterlijk op de kaart zetten via Google Maps wanneer er een zoekopdracht met locatie is. Bovendien krijgen geïnteresseerden een routebeschrijving zonder dat ze zelf een adres hoeven in te vullen.

  • Een Google Mijn Bedrijf-pagina verhoogt gratis de online zichtbaarheid van jouw zaak. Een website die verbonden is aan een Google account wordt beloond met een hogere ranking in de zoekmachine. Laten tevreden klanten reviews achter? Super, want bedrijven met veel recensies scoren hoger in Google Maps!

Wil jij vermijden dat klanten voor een gesloten deur staan of jou niet telefonisch kunnen bereiken? Tijd voor actie, want wij leiden je in enkele stappen naar een perfecte Google Bedrijfspagina.

Wijzigingen toevoegen aan Google Mijn Bedrijf

Willekeurige mensen kunnen wijzigingen aanbrengen aan jouw bedrijfsvermelding. Google Mijn Bedrijf maakt gebruik van user generated content wat tegelijk een voor- en een nadeel is. Tevreden of ontevreden klanten én jouw concurrenten kunnen een bewerking voorstellen. Dat klopt. Webhero testte het uit. Resultaat? Iemand voert een wijziging aan en als eigenaar van de pagina krijg je zelfs geen e-mail om dit te melden. Opgepast dus!

Daarom is het absoluut aan te raden om regelmatig in te loggen op je dashboard en je Google 

en review updates te bekijken… In een oogopslag zie je de laatste wijzigingen die Google heeft toegevoegd. Google doet dit om 3 redenen: 

  1. Een Google gebruiker heeft iets toegevoegd
  2. Google heeft zelf nieuwe informatie over jouw bedrijf gevonden 
  3. Google Maps werd aangepast

Twee voorbeeldjes van Google die zelf nieuwe bedrijfsinformatie spot online.

1. Laat een klant ergens online een review na over je onderneming, dan kan het zijn dat Google dit oppikt en een categorie toevoegt bij jouw bedrijfsvermelding.

2. Post je regelmatig blogs en worden deze online goed ontvangen? Top, ook deze artikels worden mee gepusht in jouw bedrijfsvermelding.

Negatieve of valse reviews op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina

Klanten die een negatieve ervaring hadden met jouw merk of personeel en dit online ventileren, zijn in principe in hun recht. Tenzij de review de Google posting guidelines schendt, heb je eigenlijk geen poot om op te staan. De beste manier om met een slechte review om te gaan? Begrip tonen, je excuses aanbieden en vooral heel erg professioneel blijven. Reageer niet emotioneel, kwaad of persoonlijk, want dat schaadt jouw imago nog meer. Het is natuurlijk jammer, maar het hoort er bij. Google geeft je zelfs tips over hoe je best reageert op negatieve reviews.

Kan de review absoluut niet door de beugel en is er kwaad opzet in het spel? Log dan in op je Google Mijn Bedrijf dashboard en markeer de beoordeling als ongepast. Hoe doe je dit? Klik op de 3 puntjes naast de review en maak een melding. Je ontvangt een antwoord van Google en na enkele dagen krijg je de kans om aan te tonen waarom de review foutief is. Kan je dit feitelijk aantonen dan heb je een goede kans om de neprecensie te laten verwijderen.

Google Mijn Bedrijf is een uitstekende tool om het vertrouwen te winnen van potentiële klanten. Foto’s, video’s en reviews schetsen een eerlijk en authentiek beeld van jouw onderneming en dat is vaak voldoende voor nieuwe klanten om over te gaan tot actie. Check!

Nog extra ondersteuning nodig? Webhero staat klaar voor jou!

  • Wil je je vraag liever rechtstreeks aan Google stellen? Stuur ze hier een bericht!

Geschreven door Jo Deferm

Foto van Jo Deferm.

Jo Deferm heeft meer dan 20 jaar ervaring in digitale marketing en ondernemerschap. Die expertise verstrekte hij door de succesvolle oprichting van de welbekende reisorganisatie BoardX (2000-2012), advertentiebureau Jayjays (2017-2023) en web bureau Webhero (2013-heden). 

Jo zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn uitgebreide kennis en zijn toewijding aan het delen van praktische inzichten die bedrijven helpen te groeien in het digitale tijdperk.

Webhero Awards 2024

Dit jaar eerden we 41 ondernemingen uit de Webhero (Bookings) community voor hun innovatie en succes, zowel online als offline. Bij de ceremonie ontvingen 13 pioniers hun award live, een moment van pure erkenning en waardering. Ontdek alle winnaars!

28 maart 2024

Persbericht: Webhero versterkt portfolio met overname van 53 Publistep klanten.

We kondigen met trots de overname aan van 53 website klanten van Publistep, bekend reclamebureau uit Lommel, onder leiding van Stephan Hermans.

20 februari 2024

De sleutel tot inbox-delivery: DNS-records voor spampreventie van e-mails

6 februari 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x