Mooie productfoto’s zijn onmisbaar op je webshop. De kwaliteit en betrouwbaarheid van je webshop wordt deels bepaald door de kwaliteit van je productfoto’s. Professionele productfoto’s verhogen de kans op een aankoop. Als jij de beste productfoto’s hebt zal een klant jouw webshop verkiezen tegenover die van de concurrent. Maar wanneer je net start met je webshop is de kans groot dat je nog geen budget hebt voor professionele productfoto’s, daarom dat we deze blogpost schrijven. We gaan je handige tips geven om met een beperkt budget de klus te klaren!
Welke camera heb je nodig? Indien je een beperkt budget hebt raden we aan om een camera te gebruiken die je al hebt. Tegenwoordig kan je al hoge resolutie foto’s nemen met je smartphone. Maar als je een spiegelreflex of point and shoot hebt liggen kan je die best gebruiken. Kijk naar het resultaat en als het niet goed is kan je de aankoop van een nieuwe camera overwegen.
Je hebt een statief nodig om scherpe foto's te kunnen nemen. Je hoeft niet al te veel geld te spenderen aan je statief, je kan al statieven aankopen vanaf 30 euro.
Voor de kenners: Om de scherpste foto’s te nemen, moet je gebruik maken van een hoge F/stop. Een hoge F/stop laat minder licht binnen, dus je zal de sluitertijd langer moeten maken. Wanneer je gebruik maakt van een lange sluitertijd kan je de camera niet met de hand vasthouden want dan krijg je een wazige foto. Oplossing: een statief.
Een wit papier dat je kan buigen! Spring eens binnen in je fotozaak of in je lokale hobbywinkel. Ga opzoek naar het witste papier. Een witte muur zal de klus niet klaren aangezien je ook een witte ondergrond nodig hebt.
Een wit papiertje ongeveer de hoogte van je product. De taak van het papiertje is om het licht terug te kaatsen op het product en zo schaduwen op te lichten.
Een tafel die je makkelijk kan verplaatsen. Je zet deze het best in de buurt van een raam waar er veel lichtinval is.
Je kan de plakband gebruiken om je witte achtergrond vast te maken aan je tafel zodat alles mooi blijft staan tijdens je productshoot.
Een kamer met veel lichtinval is ideaal, hoe groter het raam hoe beter. Let the sunshine in!
Nu je alle benodigdheden hebt kan je beginnen met het fotograferen van je producten.
Plaats je tafel zo dicht mogelijk bij een raam dat veel licht binnenlaat. Hoe dichter bij het raam hoe zachter het licht. Denk er ook aan om alle andere lichten uit te doen.
Maak je achtergrond vast aan de muur en aan de tafel. Indien je geen muur hebt moet je de achtergrond aan iets anders stevig vastmaken. Plaats je product in het midden van je achtergrond.
Probeer de lichtweerkaatser zo de positioneren dat het de lichtinval van het raam weerkaatst naar je product. Zo kan je donkere schaduwen belichten en krijg je een mooiere productfoto.
Druk op de knop en leg je beeld vast. Kijk naar het resultaat en zie of je eventueel zaken moet aanpassen. Wat werkt er, wat werkt er niet? Door meer foto’s te nemen ga je uiteindelijk goed weten welke instellingen en handelingen het mooiste resultaat opleveren. Zet je foto’s op je computer zodat je beter kan zien hoe ze er uit zien.
Er zijn tal van online tools die je kan gebruiken zoals: GIMP (gratis), FotoFlexer, Pixlr, Photoshop Express, Clipping Magic. Wij raden aan om gebruik te maken van Adobe Lightroom of Photoshop om je foto’s te bewerken. Je witte achtergrond zal er niet zo wit uitzien op je computer, daarom moet je aanpassingen doorvoeren.
Wanneer je product mooi is belicht en een fel witte achtergrond heeft kan je overgaan naar de laatste stap: je producten uploaden.
Het Leuvense bedrijf Webhero kondigt de overname aan van Faromedia, een bekend agency uit Koksijde met meer dan twintig jaar ervaring.
5 augustus 2024
Super update van ons dev-team! Om klanten zonder SEO-tool kennis te laten maken met deze handige en beproefde software, hebben we een "trial" toegevoegd in de editor. Je kan de tool vanaf nu gratis testen en zo advies en tips ontvangen voor maximum 3 pagina's.
11 juli 2024