Alles over e-mailmarketing (Gratis e-book vol e-mailmarketing tips)

Word een e-mail guru dankzij ons gratis e-book vol e-mailmarketing tips!

Graag jouw e-mailmarketing naar het volgende niveau tillen? Op deze pagina vind je alle e-mailmarketing tips en tricks terug die je nodig hebt!

Ontvang je liever alle info via ons handige e-book "Alles over e-mailmarketing"? Dit gratis e-book bevat de kennis en vaardigheden die jij nodig hebt om jouw nieuwsbrieven of e-mailcampagnes te verbeteren. Van het opbouwen van jouw maillijst en schrijven van boeiende e-mailteksten tot het meten en verbeteren van jouw mailprestaties. Ontdek bovendien praktijkvoorbeelden, handige tools en 50 content ideeën. Maak vanaf nu van elke e-mail een winnaar!

E-mailmarketing tips

1. Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is als een briefje sturen naar je vrienden, alleen dan naar een groot aantal mensen tegelijkertijd. Je stuurt een leuke of interessante boodschap via e-mail naar mensen die zich hiervoor hebben aangemeld. Het doel is om een band te creëren met hen, om iets te verkopen of om ze op de hoogte te houden van nieuwe dingen bij jouw bedrijf. Een slimme en leuke manier om in contact te blijven met je publiek. Hoe je dit precies doet, lees je op deze pagina vol handige tips voor e-mailmarketing voor bedrijven.

E-mailmarketing is een schatkist vol voordelen! De top vier pluspunten:

  1. Algoritme onafhankelijk
  2. Kosteneffectief
  3. Meetbare resultaten
  4. Personalisatie mogelijk

E-mailmarketing tips

1.1. Soorten e-mailmarketing?

Er bestaan verschillende soorten e-mailmarketing, afhankelijk van wat je wilt bereiken en je doelgroep.
Als we kijken naar e-mailmarketing voor bedrijven onderscheiden alvast drie categorieën:

01 E-mailcampagnes zijn e-mails verzonden naar een groep mensen met als doel hen te informeren over bv. nieuwe aanbiedingen of producten.
02 Nieuwsbrieven zijn wekelijkse of maandelijkse e-mails met klanten waar je hen op de hoogte houdt van het laatste nieuws binnen je bedrijf.
03 Geautomatiseerde e-mails zijn automatische e-mails die verkoop genereren (direct marketing e-mails) of ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt (transactional e-mails).

1.2. Soorten e-mails?

* Transactional e-mails zijn gericht op het verwerken van een transactie, zoals een bevestiging van een bestelling of een wachtwoord reset.
* Direct marketing e-mails zijn gericht op directe verkoop, zoals aanbiedingen of kortingsacties.
* Relatie e-mails zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van een relatie met de ontvanger, zoals nieuwsbrieven of klanttevredenheidsonderzoeken.
* Trigger e-mails worden automatisch verstuurd op basis van specifieke acties van de ontvanger, zoals een verjaardagsherinnering of een 'abandoned shopping cart e-mail'.
* Win-back e-mails zijn gericht op het terugwinnen van een inactieve klant of het behouden van een bestaande klant.

E-mailmarketing tips

2. Maillijst opbouwen

Om te starten met e-mailmarketing voor bedrijven heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. Als onderneming heb je wellicht een klantenbasis, maar volgens de Europese Unie's GDPR (General Data Protection Regulation) mag je geen e-mailmarketingmails versturen zonder toestemming hiervoor.

Mensen geven toestemming wanneer ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief of wanneer ze een vakje - de zogenaamde opt-in - aanvinken en akkoord gaan met het ontvangen van marketing gerelateerde e-mails. Daarnaast moeten ontvangers verplicht de mogelijkheid hebben om zich te kunnen afmelden op ieder moment. Naast het aanmelden voor de nieuwsbrief zijn er nog andere creatieve ideeën om iemand aan te zetten tot het achterlaten van zijn e-mailadres. Namelijk door het gebruik van lead magnets!

2.1. Wat is een lead magnet?

Het woord zegt het zelf, magneten die leads aantrekken. Het principe is simpel: je biedt iets aan in ruil voor de contactgegevens van jouw prospect. Hoe waardevoller het aanbod of de weggever, hoe meer geneigd iemand is om een e-mailadres achter te laten. Lead magnets kunnen zowel online als offline ingezet worden:

  • Online: een checklist, een e-book, een webinar, ...
  • Offline: een old school win actie in jouw zaak waarbij mensen een strookje moeten invullen

Eenmaal verzameld, kan je deze e-mailadressen gebruiken voor e-mailmarketingcampagnes. Welke lead magnets werken het beste? Dit is afhankelijk van jouw sector en doelgroep. Het is belangrijk dat je lead magnet relevant of waardevol is voor jouw publiek. Enkel zo trek je de juiste mensen aan voor jouw e-maillijst, die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten en waarschijnlijker zullen converteren naar klanten.

Denk eens na over wat jouw doelgroep zou aanspreken, waar ze naar op zoek zijn, iets dat hen kan helpen, ... Inspiratie nodig? We delen enkele online voorbeelden van Webhero websites.

PS: Vergeet geen opt-in toe te voegen aan het contactformulier dat men moet invullen om de waardevolle content te ontvangen.




Be-Pure biedt gratis kleuradvies aan voor wie interesse heeft in make-up.

Be-Pure

RDS Droombadkamer




Download een inspiratieboek voor badkamers op de website van RDS Droombadkamer.




Win een kip van Dimi's kipmobiel in ruil voor het juiste antwoord (en dus ook je contactgegevens). Slim!mm

Dimi's kipmobiel

Driesmans




Op de website van Driesmans kan je een product-brochure van het merk i-luminate downloaden.



Ontvang een indicatie van de kostprijs van Flow Zwembaden, in ruil voor contactgegevens.




People@Work goot haar populairste blog "5 tips tegen perfectionisme" in een mini e-book.

3. De formule tot e-mail succes

Graag jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau brengen met onze e-mailmarketing tips? Dan is een sterke strategie onmisbaar! Een goed plan start altijd met het bepalen van de doelstellingen.

 Enkele voorbeelden:

  • Verkoop verhogen met gerichte e-mails die aansluiten bij de interesses van je ontvanger.
  • Relaties opbouwen met waardevolle inhoud.
  • Merkbekendheid verhogen met regelmatige e-mails.
  • Klanten betrokken houden met feedback en speciale aanbiedingen.
  • Tijd en geld besparen door automatisering.

3.1. Breng je doelgroep in kaart

Wil je een e-mailmarketing strategie die knalt? Dan moet je je doelgroep goed begrijpen! Hier zijn enkele stappen om dat te bereiken:

01 Maak een profiel van je droomklant, denk aan leeftijd, interesses en gedrag.
02 Analyseer je bestaande klanten: aankoopgeschiedenis, gedrag op je website en feedback uit enquêtes.
03 Kan je jouw doelgroep segmenteren? Splits ze op in groepen met verschillende kenmerken.
04 Schuim het internet af of gebruik sociale media om te achterhalen wat hun interesses zijn.
05 Evalueer op basis van resultaten welke segmenten het beste presteren. Meer hierover lees je in punt 3.8. 'Meten is weten'.

3.2. Inhoud is koning!

Het is belangrijk om te overwegen welke inhoud relevant is voor jouw doelgroep. Dit betekent dat je geen aanbiedingen voor producten of diensten moet versturen waar jouw doelgroep geen interesse in heeft. In plaats daarvan kun je inhoud versturen die waardevol is voor jouw doelgroep en hen bijvoorbeeld helpt bij het oplossen van problemen of het bereiken van hun doelen.

Denk aan nuttige tips, interessante blogartikelen of een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Bovendien zorgt waardevolle content ervoor dat jouw e-mails steeds worden geopend en gelezen. Weet je niet waarover je e-mails kan sturen? We helpen je graag op weg met 50 content ideeën voor e-mailmarketing voor bedrijven!

E-mailmarketing voor bedrijven

50 content ideeën voor e-mailmarketing voor bedrijven

01 Nieuw teamlid26 Vraag klanten naar feedback
02 Actie van de maand27 Toepassingen van je product of dienst
03 Jaarlijks verlof28 Deel persmomenten
04 Aanbiedingen en kortingscodes29 Speel in op de seizoenen
05 Bedrijfsnieuws en updates30 Gratis adviesgesprek
06 Klantcase studies of klantverhalen31 Apps of tools die je nuttig vindt
07 Productdemonstraties of tutorials32 Populairste product of dienst van de maand
08 Nieuwe blogpost33 Wedstrijd (bv. deel op sociale media en win)
09 Toekomstplannen34 Gratis download van folder, brochure, ...
10 Verjaardagsgroet of jubileum35 Sneak peak van nieuwigheden
11 Introductie nieuwe producten of diensten36 Interview met partner of samenwerking
12 Uitnodiging evenement (bv. opendeurdag)37 Wist-je-datjes
13 Nieuwe menukaart (van je café of restaurant)38 Partner of samenwerking in de spotlight
14 Top vijf meest gestelde vragen beantwoord39 Een verzoek om je bedrijf te volgen op sociale media
15 Tips & tricks40 Inspirerende of grappige quotes
16 Reviews of testimonials delen41 Interview teamlid
17 Ontwikkelingen binnen je sector42 Faalverhalen
18 Nieuwe partners of samenwerking43 Onze favorieten en waarom
19 Inhaken op de actualiteit44 Doelen voor het komende jaar
20 Trends binnen je sector45 Vraag klanten waar zij mee worstelen
21 Teamlid in the spotlight46 Terugblikken op een event
22 Probleem en oplossing47 Je meest bekeken Youtube video
23 Reken af met mythes48 Weekend van de klant acties
24 Kijkje achter de schermen49 Inspelen op top topicals (bv. Tournée Minérale)
25 Interview met klant50 Inspelen op themadagen (bv. Valentijn, Kerst)


Content kalender voor KMO's & zelfstandigen!

Dankzij onze jaarplanner vol relevante data ben je steeds op de hoogte van belangrijke momenten. Ideaal wanneer je thematische e-mails wilt inplannen.


We herhalen het opnieuw: het is belangrijk dat de inhoud van jouw e-mails waardevol is. "Hoe zet ik dan aan tot verkoop?" hoor ik je denken. Ga voor een gezonde mix dankzij het 80/20 principe!

Dit principe zegt dat 80% van jouw e-mails zich moeten richten op het bieden van waarde en 20% zich focust op verkoop. Dit betekent dat de meerderheid van jouw e-mails informatief of educatief zijn, in plaats van een directe aanzet tot verkoop.

 Het idee achter dit principe is dat mensen meer geneigd zijn om te kopen van een onderneming die hen belangrijk vindt en hen wilt helpen of informeren. Bovendien helpt het om een positieve relatie op te bouwen met de ontvanger, waardoor ze klant willen worden of blijven.

Uiteraard is dit principe slechts een richtlijn en is de verhouding tussen waarde (80%) en verkoop (20%) afhankelijk van jouw sector en doelgroep. Zo zal de verhouding voor een e-commerce bedrijf compleet anders zijn dan voor een onderneming die bv. danslessen geeft. 

Binnen e-commerce is het aandeel namelijk van verkoop-gerichte e-mails vaak hoger dan bij een onderneming die zich focust op informeren rond hun diensten.

Een voorbeeld van een gezonde mix? We grijpen even terug naar de content ideeën.

E-mailmarketing voor bedrijven

3.3. Uitnodigende onderwerpregels

Jouw onderwerpregel bepaalt of je e-mail wordt geopend en gelezen. Enkele praktische tips:

  • Hou het kort en bondig zodat deze niet wordt afgekapt bij mobiele weergave (max. 30 à 40 karakters).
  • Toch fan van lange tekst? Hou het bij max. 60 à 70 karakters voor een optimale desktop weergave.
  • Vragen en cijfers trekken de aandacht. Bv. "Onze 5 succesverhalen al gelezen?"
  • Gebruik actieve en aansprekende taal. Bv. "Jeroen, ontdek onze succesverhalen."
  • Relevante trefwoorden helpen de ontvanger om jouw e-mail makkelijk terug te vinden.
  • Creëer een sense of urgency. Bv. "Binnen 5 dagen stopt deze actie."
  • Vermijd te veel hoofdletters en leestekens, zoals uitroeptekens. Dit komt over als spam.

3.4. Boeiende e-mailteksten

Het leven is te kort om lange en saaie tekst te lezen. Maak je e-mailtekst leuk en vlot leesbaar dankzij deze tips:

  • Jouw hoofdboodschap is duidelijk en staat in de eerste zinnen of alinea.
  • Gebruik een heldere opmaak: titels, alinea's, vette woorden, opsommingstekens, ...
  • Hou het kort en bondig. Niets zo erg als een doolhof van woorden.
  • Vermijd jargon of moeilijke woorden. Spreek de taal van jouw ontvanger!
  • Metaforen, vergelijkingen of concrete voorbeelden brengen jouw boodschap levendig over.
  • Maak het luchtig met een grap of ironische opmerking.
  • Actieve zinnen lezen prettiger en vlotter dan passieve zinnen. Een voorbeeld:

"We hebben e-mailmarketing makkelijk gemaakt." versus "We maken e-mailmarketing makkelijk."

3.5. De kracht van afbeeldingen en video's

Maak jouw e-mailtekst visueel aantrekkelijker met afbeeldingen of een video. Opgelet! Kies opnieuw voor relevante afbeeldingen en video's, die jouw boodschap versterken. Extra tips:

  • Ga voor kwaliteit! Wazige of onscherpe beelden zijn onaangenaam.
  • Kies het juiste formaat: vermijd eindeloze (verticale) afbeeldingen die tijd kosten om voorbij te scrollen.
  • Let op de bestandsgrootte, dit kan de laadtijd van jouw e-mail vertragen.

Ga voor afbeeldingen met een bestandsgrootte van max. 100 KB en een breedte van max. 600px. Daarnaast kan je de bestandsgrootte van jouw video verkleinen door deze te 'embedden'.

Geen embed functie? Voeg de thumbnail van jouw video of een afbeelding met een afspeelknop toe aan jouw e-mail. Vervolgens zorg je ervoor dat deze afbeelding linkt naar jouw video.

E-mailmarketing tips voor bedrijven

3.6. Effectieve call-to-actions

Binnen e-mailmarketing is het belangrijk om jouw ontvanger regelmatig aan te zetten tot actie. Zeker als je jouw conversies wilt verhogen. Enkele tips voor sterke call-to-actions (in de vorm van knoppen/buttons):

  • Wees duidelijk: laat geen twijfel bestaan over waar je ontvanger naartoe gaat als ze op de knop drukken.
  • Gebruik opnieuw actieve taal. Bv. "Koop nu" in plaats van "Product beschikbaar".
  • Spreek jouw ontvanger aan. Bv. "Word nu lid" in plaats van "Word lid".
  • Laat je CTA eruit springen door gebruik van een andere kleur of groter lettertype. Zorg dat hij opvalt!
  • Geef jouw CTA een logische plek, zoals onder een productbeschrijving.
  • Laat je CTA verschillende keren terugkomen via een andere formulering. Bv. "Koop nu" en "Nu bestellen".
  • Creëer een sense of urgency. "Bv. Ik schrijf me snel nog in!" of "Profiteer nu van onze tijdelijke promotie".

3.7. De perfecte timing

Je wilt natuurlijk dat jouw e-mail wordt geopend en gelezen. Om dat te bereiken moet je jouw e-mail versturen op het perfecte moment. Enkele richtlijnen voor het bepalen van het juiste moment: Wanneer is je doelgroep actief? Dag of nacht? Voor- of namiddag? Weekend of week? De timing is afhankelijk van het soort e-mail. Bv. nieuwsbrieven worden best verzonden op een vaste dag. Vermijd drukke werkdagen zodat je e-mail niet verloren geraakt in een volle inbox.

Voor B2B ondernemingen, is het vaak het beste om e-mails te versturen tijdens werkdagen, in de ochtend of aan het begin van de middag. Dit kan er voor zorgen dat de e-mail bovenaan de inbox van de ontvanger staat wanneer zij aan het werk gaan en vergroot de kans dat de e-mail gelezen wordt.

Voor B2C ondernemingen, kan het versturen van e-mails in de ochtend of tijdens de avonduren effectiever zijn, omdat consumenten dan waarschijnlijk tijd hebben om hun e-mails te bekijken. Ook het versturen op zondagavond of maandagmorgen kan effectief zijn, omdat veel mensen deze tijden gebruiken om hun e-mail te organiseren voor de komende week.

Onze tip? Houd er rekening mee dat iedereen de beste dagen en uren opzoekt of naleeft, met als gevolg dat iedereen hetzelfde doet. Think outside the box: ga niet voor ronde uren zoals 12:00, maar verstuur je e-mail op een random uur zoals 09:57 of 11:33. Op die manier steekt jouw e-mail er toch nog bovenuit.

Uiteindelijk is er géén gulden regel qua timing voor het versturen van e-mails. Iedere onderneming en hun doelgroep is anders. Enkel door zelf verschillende verzendtijden en -dagen te testen ontdek je het meest effectieve moment om jouw e-mails of nieuwsbrieven te versturen.

3.8. Meten is weten

Na het uitsturen van e-mailcampagnes is het belangrijk de resultaten hiervan op te volgen. Door de resultaten te analyseren merk je op wat werkt en wat niet. Op deze manier kan je jouw strategie gaan optimaliseren en betere resultaten behalen. Enkele zaken die je best in het oog houdt:

* Open en klikratio's (Open Rate of Click Through Rate): ga na hoeveel mensen jouw e-mail openen en op links klikken binnen jouw e-mail. Mogelijk verbeterpunt: jouw onderwerpregel.

* Conversiepercentage: meet hoeveel mensen op je website converteren nadat ze op een link in een e-mail hebben geklikt. Mogelijk verbeterpunt: jouw call-to-action.

* Bounce- en afmeldratio (Subscribers of Unsubscribers): meet hoeveel mensen zich afmelden voor jouw e-mails. Mogelijk verbeterpunt: de inhoud van jouw e-mail.

* Engagement: ga na hoe vaak mensen interageren met jouw e-mails. Bv. door deze te beantwoorden of te delen met anderen. Mogelijk verbeterpunt: de personalisatie en relevantie van jouw e-mail.

Daarnaast is het slim om aan A/B-testing te doen. Op deze manier ga je onderzoeken welke elementen van je e-mails het meest effectief zijn in het bereiken van je doelen. Hoe ga je aan de slag?

 Je verstuurt twee versies van een e-mail, versie A en versie B, aan twee verschillende groepen ontvangers. Vervolgens vergelijk je de resultaten van beide versies om te zien welke het beste werkt.

Sommige elementen die je kan testen zijn:

  • Onderwerpregel
  • Call-to-action
  • Inhoud
  • Lay-out of structuur

Opgelet! Het is belangrijk om één element tegelijk te testen, zodat je zeker weet welk element de verschillen in resultaten veroorzaakt. A/B-testen of het analyseren van jouw e-mailmarketing is een continu proces en het is belangrijk om regelmatig te blijven testen om te blijven verbeteren.

E-mailmarketing tips

3.9. Slim organiseren

Een efficiënte manier van werken bespaart je tijd en geld. Enkele organisatie tips:

  • Gebruik een vaste template of lay-out structuur.
  • Maak een checklist met de belangrijkste e-mail elementen om af te vinken voor het versturen.
  • Behoud een mooi overzicht of plan jouw e-mails dankzij een content kalender.
  • Segmenteer jouw maillijst in specifieke groepen ontvangers om gerichte e-mails te versturen.
  • Gebruik een e-mailmarketingsoftware voor het opstellen van maillijsten, het opmaken van e-mails, het bijhouden van data (bv. hoeveel ontvangers jouw e-mail openen) en meer.
  • Maak gebruik van automatisering om e-mails automatisch te laten versturen op het juiste moment.

Bespaar tijd dankzij automatisering!Dankzij een slimme software worden e-mails automatisch verstuurd op het juiste moment. Denk aan welkomstmails, verjaardagsberichten of de welbekende abandoned shopping e-mails over een product dat iemand in hun winkelmand heeft laten liggen.

Je hoeft slechts in te geven wanneer welke e-mails moeten verzonden worden en de rest loopt vanzelf. Bovendien is het een effectieve manier om meer verkoop en betrokkenheid te realiseren, omdat je een specifieke ontvanger op het juiste moment kan aanspreken.

E-mailmarketing voor bedrijven

Voor je start met automatisatie is het opnieuw belangrijk te starten vanuit een sterke strategie. Denk vooraf goed na wat je wilt bereiken met jouw e-mails en welke wanneer moeten verstuurd worden.

Een goede voorbereiding hiervoor is het op vooraf opstellen van een e-mail-funnel.

Wat is een e-mail-funnel?

Denk hierbij aan een trechter waarbij mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief bovenaan de trechter binnenstromen en vervolgens een door jou gestuurde route doorlopen om onderaan de trechter uit te komen als klant.

Deze techniek wordt vaak toegepast om de ontvanger te stimuleren tot een aankoop, maar kan ook gebruikt worden voor klanttevredenheid. 

Hoe bouw je een e-mail-funnel?

Door iedere fase van de funnel in kaart te brengen. Bv. Iemand doet een aankoop en ontvangt een bevestiging. Vervolgens denk je na welke soort e-mails hierna interessant kunnen zijn. Bv. tips over het aangekochte product of vragen om een review achter te laten.

Meer over funnels?

We schreven er een heel e-book over! Lees meer over wat funnels zijn, hoe je ze opbouwt en optimaliseert. Laat je bovendien inspireren door 10 verschillende funnels uit de praktijk o.a Senseo, Treatwell, Wim Verhuur en Webhero zelf.

4. Onmisbare tools

Gelukkig sta je er niet alleen voor en zijn er ontelbaar veel tools die het je makkelijk maken! De 10 meest gebruikte e-mailmarketingsoftwares, gerangschikt o.b.v gebruiksvriendelijkheid en hoeveelheid functies:

01 Mailchimp (beginner)06 Campaign Monitor
02 Constant Contact (beginner)07 ConverKit
03 GetResponse (beginner)08 ActiveCampaign
04 AWeber (beginner)09 Drip
05 MailerLite10 Klaviyo


Alle bovenstaande tools bieden de mogelijkheid om e-mails te automatiseren. Bovendien bieden sommigen een gratis (beperkte) versie aan. Klik op een tool om de prijspagina te bekijken. Voor je een keuze maakt overweeg je best welke functies je nodig hebt en hoe goed de tool past bij de grootte van jouw maillijst. We zoomen in op onze go-to-tools Mailchimp en ActiveCampaign.

4.1. Mailchimp

Mailchimp staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Enkele interessante features:

* Je kan automatisch e-mails versturen o.b.v specifieke gebeurtenissen of acties. Bv. Het aanmelden voor een nieuwsbrief of kopen van een product.

* Een uitgebreide rapportagetool waarmee je prestaties van je e-mails kan volgen.

* Koppel jouw account aan platformen zoals Shopify, Salesforce, Google Analytics 4 en Webhero.

* Een geavanceerde segmentatie- en groeperingsfunctie. Zo kan je jouw maillijst segmenteren o.b.v:

- demografische gegevens (leeftijd, geslacht, locatie of lidmaatschap
- interactie (e-mail openen, klikken op link, aankoop)
- interesse (invullen van een formulier, aankoop specifieke producten)
- zelfgemaakte tags (bv. klant of prospect)

4.2. ActiveCampaign

Mag het wat meer zijn? ActiveCampaign is ideaal voor gevorderden die zoeken naar complexere automatisering of nood hebben aan meerdere integraties. De knapste advanced features:

* Stel e-mailcampagnes op voor specifieke doelgroepen. Bv. Een nieuwsbrief specifiek voor de volleyballers en een voor de voetballers binnen een sportclub.
* Stel geautomatiseerde e-mail funnels op. Bv. Wanneer iemand zich aanmeldt voor een webinar ontvangt deze meerdere e-mails (bevestiging, herinnering, afloop) verspreid over een bepaalde periode.
* Splits je e-mail funnels nog verder op o.b.v 'open rate' en 'click through rate'. Bv. Iemand die op de CTA "Winterse solden" klikte krijgt binnen één week een herinneringsmail over dit aanbod.
* Lead scoring: het toekennen van punten aan leads o.b.v hun interacties en gedrag, waardoor je kan bepalen welke de meest waardevolle leads zijn.
* A/B-testing: test welke versie van een e-mail het beste presteert.

4.3. Canva

Naast e-mailmarketingsoftwares zijn er ook online tools die je bijstaan bij het ontwerpen van jouw e-mails. De meest bekende designtool is Canva. Geen design skills? Geen probleem. Zonder enige voorkennis kan je bv. al  gemakkelijk een afbeelding met afspeelknop creëren. Enkele handige features:

* Vind leuke afbeeldingen in de gratis beeldenbibliotheek.
* Dankzij een Brand Kit kan je gemakkelijk jouw huisstijlkleuren en lettertypes toevoegen aan ieder design.
* Toegang tot verschillende iconen om jouw e-mail mee te pimpen.
* Toegang tot verschillende sjablonen voor speciale promoties, uitnodigingen, aankondigingen...
* Kies uit meer dan 3.000 templates de perfecte lay-out voor jouw nieuwsbrief!
* Maak afbeeldingen transparant door de 'achtergrondverwijderaar'.

4.4. Webhero Mail-tool

Heb je een Webhero website of webshop? Dan is het echt kinderspel! Wij bundelden namelijk de belangrijkste features samen in één Mail-tool. Van het opmaken van jouw e-mail en het (automatisch) versturen naar specifieke doelgroepen tot het analyseren van interessante data.

Op deze manier ben je niet afhankelijk van verschillende tools. Je beheert je website én zet in op e-mailmarketing, allemaal vanuit hetzelfde platform. Bovendien werkten we het af met een unieke toepassing; voeg jouw blog of webpagina toe aan je nieuwsbrief in slechts één klik. Ohja! Jouw e-mails nemen ook automatisch de huisstijl over van jouw website.

Activeer de Mail-tool in je Webhero beheermodule door bovenaan op het envelopje te klikken.

5. ChatGPT

Dé hype van het moment binnen de digitale wereld. Neen geen kat of speciaal navigatiesysteem maar een slim computerprogramma dat wel eens een concurrent kan worden van Google of copywriters.

Van het antwoorden op vragen en voeren van gesprekken tot het schrijven van teksten. Jij vraagt, zij draaien! Dankzij zijn (kunstmatige) intelligentie schraapt ChatGPT het internet af en stelt een uniek antwoord samen.

Dat betekent dat je ChatGPT kan gebruiken als zoekmachine voor 'vraag en antwoord,' maar ook om bijvoorbeeld teksten te schrijven voor sociale media, presentaties en dus ook e-mails!

Houd er wel rekening mee dat ChatGPT zijn kennis grotendeels haalt vanuit het internet. Letterlijk kopiëren en plakken kan daarom afgeraden worden, maar dat wilt niet zeggen dat het een goede inspiratiebron kan zijn.

We leggen zijn werking uit aan de hand van enkele 'commando' voorbeelden die je kan geven binnen het kader van e-mailmarketing.                    

5.1 Commando voorbeelden

Geen scherpe pen? Geen probleem. Vraag aan ChatGPT om een tekst te schrijven voor jouw nieuwsbrief:

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

Graag een andere schrijfstijl? Dat kan!

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

Vervolgens kan je inspiratie opdoen voor een onderwerpregel en call-to-actions.

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

Bovendien kan je opnieuw wijzigingen laten toepassen.

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

Andere wijzigingen die je kan verwerken binnen je opdracht of laten toepassen?

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

Je kan zo uitgebreid gaan als je wilt! Denk zelf eens na wat je belangrijk vindt voor de opbouw van jouw tekst, onderwerpregel of call-to-action en laat het weten aan ChatGPT.

Maar dat is nog niet alles! Hulp nodig met het bedenken van leuke content? ChatGPT kan een handige tool zijn tijdens het brainstormen of uitwerken van een idee. We blijven bij het voorbeeld van de bloemenwinkel.

ChatGTP inzetten voor e-mailmarketing

Je bent klaar om jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen!

Of bijna? Test het Webhero-platform (inclusief de Mail-tool) gedurende 15 dagen gratis uit, en ontdek wat Webhero kan betekenen voor jouw e-mail en online succesverhaal.


E-mailmarketing tips

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x