Graag jouw e-mailmarketing naar het volgende niveau tillen? Op deze pagina vind je alle e-mailmarketing tips en tricks terug die je nodig hebt!
Ontvang je liever alle info via ons handige e-book "Alles over e-mailmarketing"? Dit gratis e-book bevat de kennis en vaardigheden die jij nodig hebt om jouw nieuwsbrieven of e-mailcampagnes te verbeteren. Van het opbouwen van jouw maillijst en schrijven van boeiende e-mailteksten tot het meten en verbeteren van jouw mailprestaties. Ontdek bovendien praktijkvoorbeelden, handige tools en 50 content ideeën. Maak vanaf nu van elke e-mail een winnaar!
1. Wat is e-mailmarketing?
1.1. Soorten e-mailmarketing
1.2. Soorten e-mails
2. Maillijst opbouwen
2.1. Wat is een lead magnet?
3. De formule tot e-mail succes
3.1. Breng je doelgroep in kaart
3.2. Inhoud is koning (50 content ideeën)
3.3. Uitnodigende onderwerpregels
3.4. Boeiende e-mailteksten
3.5. De kracht van afbeeldingen en video's
3.6. Effectieve call-to-actions
3.7. De perfecte timing
3.8. Meten is weten
3.9. Slim organiseren
E-mailmarketing is als een briefje sturen naar je vrienden, alleen dan naar een groot aantal mensen tegelijkertijd. Je stuurt een leuke of interessante boodschap via e-mail naar mensen die zich hiervoor hebben aangemeld. Het doel is om een band te creëren met hen, om iets te verkopen of om ze op de hoogte te houden van nieuwe dingen bij jouw bedrijf. Een slimme en leuke manier om in contact te blijven met je publiek. Hoe je dit precies doet, lees je op deze pagina vol handige tips voor e-mailmarketing voor bedrijven.
E-mailmarketing is een schatkist vol voordelen! De top vier pluspunten:
Er bestaan verschillende soorten e-mailmarketing, afhankelijk van wat je wilt bereiken en je doelgroep.
Als we kijken naar e-mailmarketing voor bedrijven onderscheiden alvast drie categorieën:
01 E-mailcampagnes zijn e-mails verzonden naar een groep mensen met als doel hen te informeren over bv. nieuwe aanbiedingen of producten.
02 Nieuwsbrieven zijn wekelijkse of maandelijkse e-mails met klanten waar je hen op de hoogte houdt van het laatste nieuws binnen je bedrijf.
03 Geautomatiseerde e-mails zijn automatische e-mails die verkoop genereren (direct marketing e-mails) of ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt (transactional e-mails).
* Transactional e-mails zijn gericht op het verwerken van een transactie, zoals een bevestiging van een bestelling of een wachtwoord reset.
* Direct marketing e-mails zijn gericht op directe verkoop, zoals aanbiedingen of kortingsacties.
* Relatie e-mails zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van een relatie met de ontvanger, zoals nieuwsbrieven of klanttevredenheidsonderzoeken.
* Trigger e-mails worden automatisch verstuurd op basis van specifieke acties van de ontvanger, zoals een verjaardagsherinnering of een 'abandoned shopping cart e-mail'.
* Win-back e-mails zijn gericht op het terugwinnen van een inactieve klant of het behouden van een bestaande klant.
Om te starten met e-mailmarketing voor bedrijven heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. Als onderneming heb je wellicht een klantenbasis, maar volgens de Europese Unie's GDPR (General Data Protection Regulation) mag je geen e-mailmarketingmails versturen zonder toestemming hiervoor.
Mensen geven toestemming wanneer ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief of wanneer ze een vakje - de zogenaamde opt-in - aanvinken en akkoord gaan met het ontvangen van marketing gerelateerde e-mails. Daarnaast moeten ontvangers verplicht de mogelijkheid hebben om zich te kunnen afmelden op ieder moment. Naast het aanmelden voor de nieuwsbrief zijn er nog andere creatieve ideeën om iemand aan te zetten tot het achterlaten van zijn e-mailadres. Namelijk door het gebruik van lead magnets!
Het woord zegt het zelf, magneten die leads aantrekken. Het principe is simpel: je biedt iets aan in ruil voor de contactgegevens van jouw prospect. Hoe waardevoller het aanbod of de weggever, hoe meer geneigd iemand is om een e-mailadres achter te laten. Lead magnets kunnen zowel online als offline ingezet worden:
Eenmaal verzameld, kan je deze e-mailadressen gebruiken voor e-mailmarketingcampagnes. Welke lead magnets werken het beste? Dit is afhankelijk van jouw sector en doelgroep. Het is belangrijk dat je lead magnet relevant of waardevol is voor jouw publiek. Enkel zo trek je de juiste mensen aan voor jouw e-maillijst, die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten en waarschijnlijker zullen converteren naar klanten.
Denk eens na over wat jouw doelgroep zou aanspreken, waar ze naar op zoek zijn, iets dat hen kan helpen, ... Inspiratie nodig? We delen enkele online voorbeelden van Webhero websites.
PS: Vergeet geen opt-in toe te voegen aan het contactformulier dat men moet invullen om de waardevolle content te ontvangen.
Win een kip van Dimi's kipmobiel in ruil voor het juiste antwoord (en dus ook je contactgegevens). Slim!mm
Graag jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau brengen met onze e-mailmarketing tips? Dan is een sterke strategie onmisbaar! Een goed plan start altijd met het bepalen van de doelstellingen.
Enkele voorbeelden:
Wil je een e-mailmarketing strategie die knalt? Dan moet je je doelgroep goed begrijpen! Hier zijn enkele stappen om dat te bereiken:
01 Maak een profiel van je droomklant, denk aan leeftijd, interesses en gedrag.
02 Analyseer je bestaande klanten: aankoopgeschiedenis, gedrag op je website en feedback uit enquêtes.
03 Kan je jouw doelgroep segmenteren? Splits ze op in groepen met verschillende kenmerken.
04 Schuim het internet af of gebruik sociale media om te achterhalen wat hun interesses zijn.
05 Evalueer op basis van resultaten welke segmenten het beste presteren. Meer hierover lees je in punt 3.8. 'Meten is weten'.
Het is belangrijk om te overwegen welke inhoud relevant is voor jouw doelgroep. Dit betekent dat je geen aanbiedingen voor producten of diensten moet versturen waar jouw doelgroep geen interesse in heeft. In plaats daarvan kun je inhoud versturen die waardevol is voor jouw doelgroep en hen bijvoorbeeld helpt bij het oplossen van problemen of het bereiken van hun doelen.
Denk aan nuttige tips, interessante blogartikelen of een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Bovendien zorgt waardevolle content ervoor dat jouw e-mails steeds worden geopend en gelezen. Weet je niet waarover je e-mails kan sturen? We helpen je graag op weg met 50 content ideeën voor e-mailmarketing voor bedrijven!
01 Nieuw teamlid | 26 Vraag klanten naar feedback |
02 Actie van de maand | 27 Toepassingen van je product of dienst |
03 Jaarlijks verlof | 28 Deel persmomenten |
04 Aanbiedingen en kortingscodes | 29 Speel in op de seizoenen |
05 Bedrijfsnieuws en updates | 30 Gratis adviesgesprek |
06 Klantcase studies of klantverhalen | 31 Apps of tools die je nuttig vindt |
07 Productdemonstraties of tutorials | 32 Populairste product of dienst van de maand |
08 Nieuwe blogpost | 33 Wedstrijd (bv. deel op sociale media en win) |
09 Toekomstplannen | 34 Gratis download van folder, brochure, ... |
10 Verjaardagsgroet of jubileum | 35 Sneak peak van nieuwigheden |
11 Introductie nieuwe producten of diensten | 36 Interview met partner of samenwerking |
12 Uitnodiging evenement (bv. opendeurdag) | 37 Wist-je-datjes |
13 Nieuwe menukaart (van je café of restaurant) | 38 Partner of samenwerking in de spotlight |
14 Top vijf meest gestelde vragen beantwoord | 39 Een verzoek om je bedrijf te volgen op sociale media |
15 Tips & tricks | 40 Inspirerende of grappige quotes |
16 Reviews of testimonials delen | 41 Interview teamlid |
17 Ontwikkelingen binnen je sector | 42 Faalverhalen |
18 Nieuwe partners of samenwerking | 43 Onze favorieten en waarom |
19 Inhaken op de actualiteit | 44 Doelen voor het komende jaar |
20 Trends binnen je sector | 45 Vraag klanten waar zij mee worstelen |
21 Teamlid in the spotlight | 46 Terugblikken op een event |
22 Probleem en oplossing | 47 Je meest bekeken Youtube video |
23 Reken af met mythes | 48 Weekend van de klant acties |
24 Kijkje achter de schermen | 49 Inspelen op top topicals (bv. Tournée Minérale) |
25 Interview met klant | 50 Inspelen op themadagen (bv. Valentijn, Kerst) |
Content kalender voor KMO's & zelfstandigen!
Dankzij onze jaarplanner vol relevante data ben je steeds op de hoogte van belangrijke momenten. Ideaal wanneer je thematische e-mails wilt inplannen.
We herhalen het opnieuw: het is belangrijk dat de inhoud van jouw e-mails waardevol is. "Hoe zet ik dan aan tot verkoop?" hoor ik je denken. Ga voor een gezonde mix dankzij het 80/20 principe!
Dit principe zegt dat 80% van jouw e-mails zich moeten richten op het bieden van waarde en 20% zich focust op verkoop. Dit betekent dat de meerderheid van jouw e-mails informatief of educatief zijn, in plaats van een directe aanzet tot verkoop.
Het idee achter dit principe is dat mensen meer geneigd zijn om te kopen van een onderneming die hen belangrijk vindt en hen wilt helpen of informeren. Bovendien helpt het om een positieve relatie op te bouwen met de ontvanger, waardoor ze klant willen worden of blijven.
Uiteraard is dit principe slechts een richtlijn en is de verhouding tussen waarde (80%) en verkoop (20%) afhankelijk van jouw sector en doelgroep. Zo zal de verhouding voor een e-commerce bedrijf compleet anders zijn dan voor een onderneming die bv. danslessen geeft.
Binnen e-commerce is het aandeel namelijk van verkoop-gerichte e-mails vaak hoger dan bij een onderneming die zich focust op informeren rond hun diensten.
Een voorbeeld van een gezonde mix? We grijpen even terug naar de content ideeën.
Jouw onderwerpregel bepaalt of je e-mail wordt geopend en gelezen. Enkele praktische tips:
Het leven is te kort om lange en saaie tekst te lezen. Maak je e-mailtekst leuk en vlot leesbaar dankzij deze tips:
"We hebben e-mailmarketing makkelijk gemaakt." versus "We maken e-mailmarketing makkelijk."
Maak jouw e-mailtekst visueel aantrekkelijker met afbeeldingen of een video. Opgelet! Kies opnieuw voor relevante afbeeldingen en video's, die jouw boodschap versterken. Extra tips:
Ga voor afbeeldingen met een bestandsgrootte van max. 100 KB en een breedte van max. 600px. Daarnaast kan je de bestandsgrootte van jouw video verkleinen door deze te 'embedden'.
Geen embed functie? Voeg de thumbnail van jouw video of een afbeelding met een afspeelknop toe aan jouw e-mail. Vervolgens zorg je ervoor dat deze afbeelding linkt naar jouw video.
Binnen e-mailmarketing is het belangrijk om jouw ontvanger regelmatig aan te zetten tot actie. Zeker als je jouw conversies wilt verhogen. Enkele tips voor sterke call-to-actions (in de vorm van knoppen/buttons):
Je wilt natuurlijk dat jouw e-mail wordt geopend en gelezen. Om dat te bereiken moet je jouw e-mail versturen op het perfecte moment. Enkele richtlijnen voor het bepalen van het juiste moment: Wanneer is je doelgroep actief? Dag of nacht? Voor- of namiddag? Weekend of week? De timing is afhankelijk van het soort e-mail. Bv. nieuwsbrieven worden best verzonden op een vaste dag. Vermijd drukke werkdagen zodat je e-mail niet verloren geraakt in een volle inbox.
Voor B2B ondernemingen, is het vaak het beste om e-mails te versturen tijdens werkdagen, in de ochtend of aan het begin van de middag. Dit kan er voor zorgen dat de e-mail bovenaan de inbox van de ontvanger staat wanneer zij aan het werk gaan en vergroot de kans dat de e-mail gelezen wordt.
Voor B2C ondernemingen, kan het versturen van e-mails in de ochtend of tijdens de avonduren effectiever zijn, omdat consumenten dan waarschijnlijk tijd hebben om hun e-mails te bekijken. Ook het versturen op zondagavond of maandagmorgen kan effectief zijn, omdat veel mensen deze tijden gebruiken om hun e-mail te organiseren voor de komende week.
Onze tip? Houd er rekening mee dat iedereen de beste dagen en uren opzoekt of naleeft, met als gevolg dat iedereen hetzelfde doet. Think outside the box: ga niet voor ronde uren zoals 12:00, maar verstuur je e-mail op een random uur zoals 09:57 of 11:33. Op die manier steekt jouw e-mail er toch nog bovenuit.
Uiteindelijk is er géén gulden regel qua timing voor het versturen van e-mails. Iedere onderneming en hun doelgroep is anders. Enkel door zelf verschillende verzendtijden en -dagen te testen ontdek je het meest effectieve moment om jouw e-mails of nieuwsbrieven te versturen.
Na het uitsturen van e-mailcampagnes is het belangrijk de resultaten hiervan op te volgen. Door de resultaten te analyseren merk je op wat werkt en wat niet. Op deze manier kan je jouw strategie gaan optimaliseren en betere resultaten behalen. Enkele zaken die je best in het oog houdt:
* Open en klikratio's (Open Rate of Click Through Rate): ga na hoeveel mensen jouw e-mail openen en op links klikken binnen jouw e-mail. Mogelijk verbeterpunt: jouw onderwerpregel.
* Conversiepercentage: meet hoeveel mensen op je website converteren nadat ze op een link in een e-mail hebben geklikt. Mogelijk verbeterpunt: jouw call-to-action.
* Bounce- en afmeldratio (Subscribers of Unsubscribers): meet hoeveel mensen zich afmelden voor jouw e-mails. Mogelijk verbeterpunt: de inhoud van jouw e-mail.
* Engagement: ga na hoe vaak mensen interageren met jouw e-mails. Bv. door deze te beantwoorden of te delen met anderen. Mogelijk verbeterpunt: de personalisatie en relevantie van jouw e-mail.
Daarnaast is het slim om aan A/B-testing te doen. Op deze manier ga je onderzoeken welke elementen van je e-mails het meest effectief zijn in het bereiken van je doelen. Hoe ga je aan de slag?
Je verstuurt twee versies van een e-mail, versie A en versie B, aan twee verschillende groepen ontvangers. Vervolgens vergelijk je de resultaten van beide versies om te zien welke het beste werkt.
Sommige elementen die je kan testen zijn:
Opgelet! Het is belangrijk om één element tegelijk te testen, zodat je zeker weet welk element de verschillen in resultaten veroorzaakt. A/B-testen of het analyseren van jouw e-mailmarketing is een continu proces en het is belangrijk om regelmatig te blijven testen om te blijven verbeteren.
Een efficiënte manier van werken bespaart je tijd en geld. Enkele organisatie tips:
Bespaar tijd dankzij automatisering!Dankzij een slimme software worden e-mails automatisch verstuurd op het juiste moment. Denk aan welkomstmails, verjaardagsberichten of de welbekende abandoned shopping e-mails over een product dat iemand in hun winkelmand heeft laten liggen.
Je hoeft slechts in te geven wanneer welke e-mails moeten verzonden worden en de rest loopt vanzelf. Bovendien is het een effectieve manier om meer verkoop en betrokkenheid te realiseren, omdat je een specifieke ontvanger op het juiste moment kan aanspreken.
Voor je start met automatisatie is het opnieuw belangrijk te starten vanuit een sterke strategie. Denk vooraf goed na wat je wilt bereiken met jouw e-mails en welke wanneer moeten verstuurd worden.
Een goede voorbereiding hiervoor is het op vooraf opstellen van een e-mail-funnel.
Denk hierbij aan een trechter waarbij mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief bovenaan de trechter binnenstromen en vervolgens een door jou gestuurde route doorlopen om onderaan de trechter uit te komen als klant.
Deze techniek wordt vaak toegepast om de ontvanger te stimuleren tot een aankoop, maar kan ook gebruikt worden voor klanttevredenheid.
Door iedere fase van de funnel in kaart te brengen. Bv. Iemand doet een aankoop en ontvangt een bevestiging. Vervolgens denk je na welke soort e-mails hierna interessant kunnen zijn. Bv. tips over het aangekochte product of vragen om een review achter te laten.
We schreven er een heel e-book over! Lees meer over wat funnels zijn, hoe je ze opbouwt en optimaliseert. Laat je bovendien inspireren door 10 verschillende funnels uit de praktijk o.a Senseo, Treatwell, Wim Verhuur en Webhero zelf.
Gelukkig sta je er niet alleen voor en zijn er ontelbaar veel tools die het je makkelijk maken! De 10 meest gebruikte e-mailmarketingsoftwares, gerangschikt o.b.v gebruiksvriendelijkheid en hoeveelheid functies:
01 Mailchimp (beginner) | 06 Campaign Monitor |
02 Constant Contact (beginner) | 07 ConverKit |
03 GetResponse (beginner) | 08 ActiveCampaign |
04 AWeber (beginner) | 09 Drip |
05 MailerLite | 10 Klaviyo |
Alle bovenstaande tools bieden de mogelijkheid om e-mails te automatiseren. Bovendien bieden sommigen een gratis (beperkte) versie aan. Klik op een tool om de prijspagina te bekijken. Voor je een keuze maakt overweeg je best welke functies je nodig hebt en hoe goed de tool past bij de grootte van jouw maillijst. We zoomen in op onze go-to-tools Mailchimp en ActiveCampaign.
Mailchimp staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Enkele interessante features:
* Je kan automatisch e-mails versturen o.b.v specifieke gebeurtenissen of acties. Bv. Het aanmelden voor een nieuwsbrief of kopen van een product.
* Een uitgebreide rapportagetool waarmee je prestaties van je e-mails kan volgen.
* Koppel jouw account aan platformen zoals Shopify, Salesforce, Google Analytics 4 en Webhero.
* Een geavanceerde segmentatie- en groeperingsfunctie. Zo kan je jouw maillijst segmenteren o.b.v:
- demografische gegevens (leeftijd, geslacht, locatie of lidmaatschap
- interactie (e-mail openen, klikken op link, aankoop)
- interesse (invullen van een formulier, aankoop specifieke producten)
- zelfgemaakte tags (bv. klant of prospect)
Mag het wat meer zijn? ActiveCampaign is ideaal voor gevorderden die zoeken naar complexere automatisering of nood hebben aan meerdere integraties. De knapste advanced features:
* Stel e-mailcampagnes op voor specifieke doelgroepen. Bv. Een nieuwsbrief specifiek voor de volleyballers en een voor de voetballers binnen een sportclub.
* Stel geautomatiseerde e-mail funnels op. Bv. Wanneer iemand zich aanmeldt voor een webinar ontvangt deze meerdere e-mails (bevestiging, herinnering, afloop) verspreid over een bepaalde periode.
* Splits je e-mail funnels nog verder op o.b.v 'open rate' en 'click through rate'. Bv. Iemand die op de CTA "Winterse solden" klikte krijgt binnen één week een herinneringsmail over dit aanbod.
* Lead scoring: het toekennen van punten aan leads o.b.v hun interacties en gedrag, waardoor je kan bepalen welke de meest waardevolle leads zijn.
* A/B-testing: test welke versie van een e-mail het beste presteert.
Naast e-mailmarketingsoftwares zijn er ook online tools die je bijstaan bij het ontwerpen van jouw e-mails. De meest bekende designtool is Canva. Geen design skills? Geen probleem. Zonder enige voorkennis kan je bv. al gemakkelijk een afbeelding met afspeelknop creëren. Enkele handige features:
* Vind leuke afbeeldingen in de gratis beeldenbibliotheek.
* Dankzij een Brand Kit kan je gemakkelijk jouw huisstijlkleuren en lettertypes toevoegen aan ieder design.
* Toegang tot verschillende iconen om jouw e-mail mee te pimpen.
* Toegang tot verschillende sjablonen voor speciale promoties, uitnodigingen, aankondigingen...
* Kies uit meer dan 3.000 templates de perfecte lay-out voor jouw nieuwsbrief!
* Maak afbeeldingen transparant door de 'achtergrondverwijderaar'.
Heb je een Webhero website of webshop? Dan is het echt kinderspel! Wij bundelden namelijk de belangrijkste features samen in één Mail-tool. Van het opmaken van jouw e-mail en het (automatisch) versturen naar specifieke doelgroepen tot het analyseren van interessante data.
Op deze manier ben je niet afhankelijk van verschillende tools. Je beheert je website én zet in op e-mailmarketing, allemaal vanuit hetzelfde platform. Bovendien werkten we het af met een unieke toepassing; voeg jouw blog of webpagina toe aan je nieuwsbrief in slechts één klik. Ohja! Jouw e-mails nemen ook automatisch de huisstijl over van jouw website.
Activeer de Mail-tool in je Webhero beheermodule door bovenaan op het envelopje te klikken.
Dé hype van het moment binnen de digitale wereld. Neen geen kat of speciaal navigatiesysteem maar een slim computerprogramma dat wel eens een concurrent kan worden van Google of copywriters.
Van het antwoorden op vragen en voeren van gesprekken tot het schrijven van teksten. Jij vraagt, zij draaien! Dankzij zijn (kunstmatige) intelligentie schraapt ChatGPT het internet af en stelt een uniek antwoord samen.
Dat betekent dat je ChatGPT kan gebruiken als zoekmachine voor 'vraag en antwoord,' maar ook om bijvoorbeeld teksten te schrijven voor sociale media, presentaties en dus ook e-mails!
Houd er wel rekening mee dat ChatGPT zijn kennis grotendeels haalt vanuit het internet. Letterlijk kopiëren en plakken kan daarom afgeraden worden, maar dat wilt niet zeggen dat het een goede inspiratiebron kan zijn.
We leggen zijn werking uit aan de hand van enkele 'commando' voorbeelden die je kan geven binnen het kader van e-mailmarketing.
Geen scherpe pen? Geen probleem. Vraag aan ChatGPT om een tekst te schrijven voor jouw nieuwsbrief:
Graag een andere schrijfstijl? Dat kan!
Vervolgens kan je inspiratie opdoen voor een onderwerpregel en call-to-actions.
Bovendien kan je opnieuw wijzigingen laten toepassen.
Andere wijzigingen die je kan verwerken binnen je opdracht of laten toepassen?
Je kan zo uitgebreid gaan als je wilt! Denk zelf eens na wat je belangrijk vindt voor de opbouw van jouw tekst, onderwerpregel of call-to-action en laat het weten aan ChatGPT.
Maar dat is nog niet alles! Hulp nodig met het bedenken van leuke content? ChatGPT kan een handige tool zijn tijdens het brainstormen of uitwerken van een idee. We blijven bij het voorbeeld van de bloemenwinkel.
Of bijna? Test het Webhero-platform (inclusief de Mail-tool) gedurende 15 dagen gratis uit, en ontdek wat Webhero kan betekenen voor jouw e-mail en online succesverhaal.