Wat is Google Tag Manager?
Google & social media
Om een actie/gebeurtenis (bv. contact opnemen) te kunnen meten op een website, moet je hiervoor specifieke stukjes code in de HTML-structuur plaatsen, dit worden tags genoemd. Google Tag Manager is een beheersysteem waarmee je deze tags (= codefragmenten op je website) kan instellen en verschillende data kan tracken op jouw website. Deze stukjes code kunnen dan op hun beurt data capteren én doorsturen naar rapportage tools, zoals Google Analytics.
Concreter bestaat Google Tag Manager uit tags, triggers en variabelen. Triggers worden geconfigureerd om ervoor te zorgen dat de tags worden geactiveerd bij een bepaalde gebeurtenis en variabelen worden gemaakt en gebruikt om tagconfiguraties te vereenvoudigen en te automatiseren.
Hoe ga je te werk?
Je installeert in Google Tag Manager de verschillende trackings die je wilt doen, bv. klikken op het telefoonnummer, versturen van offerte-aanvraag, ..., waarna je de code in de back-end van je website plaatst. Vanaf dat moment zal de data bijgehouden worden.
Om de verschillende data op te volgen en te analyseren kan je Google Analytics gebruiken. Google Tag Manager wordt dus zeer vaak samen gebruikt met Google Analytics.
Voordelen
- Google Tag Manager is volledig gratis
- Bespaart tijd en geld doordat IT en development niet steeds nodig zijn
- Werkt naadloos samen met andere Google producten en ondersteunt externe tags
- Je kan alles uitgebreid testen en debuggen voordat alles online gepubliceerd wordt
Nadelen
- De opzet neemt wat tijd in beslag
- Voor complexere tags heb je een expert of developer nodig
- Je kan de aanpassingen niet eerst publiceren op een testplatform
Koppeling met de website
Heb je een Google Tag Manager opgezet? Volg dan deze 2 handleidingen om te koppelen met de website: